شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام حسینی مدیر پژوهشکده قرآن و حدیث پژوهشکده مطالعات تقریبی

حوزه/ موسوعه "السنة النبویه فی مصادرالمذاهب الاسلامیه"، منبع و مرجعی ارزشمند برای همه محققانی است که روش مقارن که روشی قرآنی و منطبق با سیره اهل بیت(ع) را در پژوهش‎های خود برگزیده‎اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام حسینی، ظهر امروز در آیین رونمایی از موسوعه نفیس "السنة النبویه فی مصادرالمذاهب الاسلامیه" در مدرسه عالی دارالشفا قم با اشاره به ایده آیت الله العظمی بروجردی و شیخ شلتوت برای تدوین این کتاب گفت: پس از سالها به امر رهبر انقلاب این امر در دستور کار قرار گرفت و پس از 13 سال موسوعه عظیم السنهالنبویه با 62 جلد منتشر شد که در 20جلد در بیروت به شکل تجمیع شده منتشر شد.

وی با ذکر این مطلب که این موسوعه متضمن بخشی از روایاتی است که در کتب فریقین بیان شده است، افزود: این موسوعه ثابت کردکه وحدت یک حقیقت است نه یک شعار؛ مشترکات ما با اهل سنت در مباحث روایی و تفسیری و... در بیش از 90 درصد است؛ با وجود 50 هزار روایتی که دراین کتاب بیان شده است چگونه میتوان با وحدت مقابله کرد و آن را عملی غیرممکن دانست.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: این موسوعه منبع و مرجعی ارزشمند برای همه محققانی است که روش مقارن که روشی قرآنی و منطبق با سیره اهل بیت(ع) را در پژوهشهای خود برگزیدهاند.

مدیر پژوهشکده قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی، فقه و موضوع اهل بیت(ع) را مهمترین مشترکات احصا شده در این موسوعه در جامعه اسلامی ذکر کرد و گفت: حجم روایات مذکور در ابواب فقهی از ابتدایی طهارت تا آخر دیات و موضوع اهل بیت(ع) بیش از 12 هزار صفحه این موسوعه را به خود اختصاص داده است؛ احادیث مشترک بسیاری در خصوص اهل بیت(ع) و حضرت مهدی(عج) بیان شده است.

وی گفت: این حجم عظیم نوید بخش آن است که تقریب ووحدت با مبانی اهل سنت نیز مطابق است؛ حتی مفترقات نیز این قابلیت را داراست که به مشترکات مبدل شود؛ این موسوعه نشان دادکه بسیاری از مباحثی که تصور میشد از مفترقات حدیثی است در مشترکات ما وجود دارد.

مدیر پژوهشکده قرآن و حدیث پژوهشکده مطالعات تقریبی افزود: از جمله این مسایل میتوان به باب خمس اشاره کرد که در یک کتاب جمع آوری شده است؛ از جمله مسایل دیگر می‌توان به مساله توسل و حکومت اسلامی و مباحث اقتصادی اشاره کرد؛در مباحث انسان شناسی و تربیتی نیز یک کتاب در این موسوعه تدوین شد؛ در زمینه حقوق زن و ... نیز کتبی منتشر شده است.

حجت الاسلام حسینی گفت: شیوه تدوین این کتاب به شکلی بوده است که ابتدا روایات اهل سنت ذکر شده است و سپس روایات شیعه نقل شده است؛ اتخاذ این روش دلایل متعددی داشت که یکی از آنها فرمایش مرحوم آیت الله العظمی بروجردی بود که ایشان فرمود، مخاطبان با این روش مطالعه به حقایق بیشتری می رسند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha