جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 آيت‌ الله محمدجواد فاضل

حوزه/ عضو جامعه مدرسین گفت: امروز براي شهدا، فرهنگ ايثار و مقاومت، اسطوره‌هاي ادبي و هنري و... المان سازي مي‌شود، اما جدا از اين اقدامات، بايد در نمادسازي حقيقت دين دنبال شود نه گوشه‌اي از دين.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه» آيت‌ الله محمدجواد فاضل لنكراني، ظهر امروز در مراسم اختتاميه دومين جشنواره ملي نمادهاي شهري رضوي كه در سالن همايش‌هاي شهرداري قم برگزار شد، با بيان اينكه بايد نگاه‌هاي مسئولان كشور پس از انقلاب ايجاد جريان دين در تمام حوزه‌ها باشد، گفت: از دستاوردهاي انقلاب اسلامي اين بود كه نگرش بشريت را به دين تغيير داد.

وي گفت: قبل از انقلاب اسلامي، دين مجموعه‌اي بود براي گروه موحدان، متدينان، خداپرستان و دستوراتي كه كيفيت ارتباط انسان با خدا را در حدي بسيار محدود ذكر مي‌كرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به واكاوي دليل محدوديت دين در جامعه جهاني، اظهار كرد: پس از انقلاب اسلامي دين به عنوان اداره حكومت مردم مطرح شد و دين در همه رشته‌ها جريان پيدا كرد، به ويژه بعد فقه و بيان احكام؛ امروز مي‌بينيم كه در حوزه علميه چند سالي است كه راجع به فقه معماري بحث مي‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به وجود فقه پزشكي، سياسي، زنان، كودك و...، افزود: گرايش‌هاي زيادي در حوزه فقه وجود دارد كه مسأله فقه معماري بسيار مهم است.

آیت الله فاضل لنكراني با اشاره به آيه ۶۱ سوره هود، خاطرنشان كرد: اسلام به دنبال اين نيست كه كسي هم چون صدر اسلام زندگي كند، بلكه دنبال آباد كردن است.

وي، يكي از ابعاد آباداني زمين را در مسائل معماري و شهرسازي دانست و تصريح كرد: مديران شهر بايد در اين بحث كار اساسي انجام دهند و برنامه جامع معماري اسلامي تدوين شود.

استاد حوزه علميه قم تصريح كرد: تناسب بين ساختمان‌ها در هيچ منظري رعايت نمي‌شود، در حالي كه در دين به اين مسائل سفارش شده و در خصوص اينكه مسجد و خانه كجا ساخته شود و فواصل و ارتفاع‌ها چقدر باشد هم نكات لازم عنوان شده است.

وي با تاكيد بر نهي اسلام در خصوص بلند مرتبه سازي گفت: بايد برنامه جامع در اين حوزه تدوين شود؛ اينكه مهندسان الماني ديني را در جايي قرار دهند كه ساختمان‌هاي اطرافش متضاد آن باشد اين اثر ارزش خود را از دست مي‌دهد.

آیت الله فاضل لنكراني با اشاره به روايتي از پيامبر اكرم(ص) افزود: پيامبر اسلام(ص) فرمودند كه شهرهاي خود را طوري بسازيد كه هركسي كه از بيرون مي‌آيد به عظمت مردم و انديشمندان آن پي برد و اين دستور بسيار مهم اسلامي است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اهداف نمادسازي، ابراز داشت: شهر بايد طوري ساخته شود كسي كه در آن قدم مي زند به حماسه‌ها، اصالت‌ها و فرهنگ آن شهر پي ببرد.

 استاد حوزه با اشاره به آغاز حركت جدي در حوزه المان سازي گفت: امروز براي شهدا، فرهنگ ايثار و مقاومت، اسطوره‌هاي ادبي و هنري و... المان سازي مي‌شود، اما جدا از اين اقدامات بايد در نمادسازي حقيقت دين دنبال شود نه گوشه‌اي از دين.

وي تصريح كرد: المان را به نحوي طراحي كنيم كه جوهر، زيبايي و هويت اصلي دين را به جامعه امروز منتقل كنيم و طراحان اين فكر را بايد دنبال كنند.

آیت الله فاضل لنكراني با تاكيد بر اينكه دين محصور در شهادت نيست، ابراز داشت: گرچه والاترين و پرافتخارترين واژه شهادت در راه خدا است، اما نبايد دين را منحصر در شهادت، عبادت و علم كرد و دين مجموعه‌اي عظيم است كه عظمت آن بايد به نمايش گذاشته شود.

 وي با تاكيد بر اينكه نبايد دين را در امور كوچك خلاصه كرد، افزود: دين را با تمام ابعادش بشناسيم و معرفي كنيم و در اين مسير از راهكارهاي مختلف استفاده كنيم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha