جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ نشست مبلغان نخبه و برتر دفتر تبلیغات با حضرت آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی به عنوان یکی از افتخارات جهان اسلام، با نوشتن کتاب «فروغ ابدیت» راهی را به روی ما باز کردند و نشان دادند راه نزدیک کردن جامعه به اهلبیت(ع)، بیان صرف تاریخ نقلی نیست و راهکار اصلی جایگزین کردن تاریخ تحلیلی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین قادری ظهر امروز در نشست مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی با حضرت آیت الله سبحانی که در دفتر معظم له برگزار شد، اظهار داشت: از نیمه قرن دوم تا امروز شاهد سه دوره موفق صاحبان قلم و کسانی که در ثبت و ضبط واقعه عاشورا اثرگذار بودند، هستیم.

وی با اشاره به اینکه دوره نخست از نیمه قرن دوم تا آغاز قرن هفتم است، تصریح کرد:  در این دوره با نوشتن مقتل آغاز می شود و هشت تن از محققین اهل سنت و تنها سه تن از محققین شیعه، سنگ تمام می گذارند و واقعه عاشورا را ثبت کرده و در این کار آنقدر موفق عمل می کنند که اگر آثار تاریخی این دوره را برداریم، هیچ محتوایی از واقعه عاشورا نداریم.

این محقق حوزه افزود: اگر "لهوف" اعتبار دارد و منتهی الآمال ارزشمند است به دلیل گزارش وقایعی می باشد که مستند به کتاب های نیمه قرن دوم تا پایان قرن ششم است.

حجت الاسلام والمسلمین قادری افزود: از قرن چهارم به بعد، با تشکیل دولت شیعه آل بویه، روضه خوانی که از آرزوهای ائمه معصومین(ع) بود، رسمیت پیدا می کند و در ایران نیز به دلیل تشکیل حکومت صفویه، این امر به رسمیت شناخته می شود.

وی تصریح کرد: در این دوره طولانی که تا یک صد سال اخیر تداوم داشت، هرچه داریم برای عالمان عاقل و نواندیشی بود که در این دوره خوب عمل کردند و تلاش کردند جنبه عاطفی واقعه عاشورا را در قالب روضه خوانی دامن زنند.

این محقق حوزه افزود: البته در این دوره طولانی در عین تقویت ابعاد عاطفی عاشورا، مقتل خوانی روز به روز تضعیف شد و قصه خوانی و داستان سرایی جایگزین مقتل خوانی شد و به همین دلیل بیشترین تحریفات در این دوره رخ داده است.

حجت الاسلام والمسلمین قادری تصریح کرد: در دوره سوم که صدسال اخیر را شامل می شود، آگاهی مردم به دلیل ارتقای سطح دانشمندان، انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی افزایش یافت و چندتن از محققین بزرگ شیعه به نتیجه رسیدند مقتل خوانی و داستان سرایی نمی تواند پاسخگو باشد.

وی افزود: مرحوم شیخ شریف قرشی سه جلد کتاب درباره سیدالشهدا(ع) می نویسند و تاریخ تحلیلی را جایگزین تاریخ نقلی می کنند؛ شهید مطهری نیز در سخنرانی خود، راه اشباع جمعیت را، تاریخ تحلیلی عنوان می کند و علمایی نظیر مقام معظم رهبری بر این اصل تاکید دارند.

این مبلغ حوزه تصریح کرد: حضرت آیت الله سبحانی به عنوان یکی از افتخارات جهان اسلام، با نوشتن کتاب «فروغ ابدیت» راهی را به روی ما باز کردند و نشان دادند راه نزدیک کردن جامعه به اهل بیت(ع)، بیان صرف تاریخ نقلی نیست و راهکار اصلی جایگزین کردن تاریخ تحلیلی است.

انتهای پیام/313/33

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha