*به خبرگزاری حوزه خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷ \ ۷ ذو القعدة ۱۴۳۹ \ Saturday, July 21, 2018
قطره ای از دریا؛
از زن بیوه داغدیده چگونه باید خواستگاری کرد؟
حوزه/ «عرّضتم» به معناى سخن همراه با تعریض و كنایه و «خطبة» به معناى خواستگارى است. در این آیه اظهار تمایل به ازدواج در مدّت عدّه، بلامانع شمرده شده است، مشروط به اینكه ...
۱۳۹۷/۴/۲۹ - ۲۱:۲۵
قطره ای از دریا؛
گزارشى از عقاید اقوام و ملل مختلف در مورد زنان بیوه شده
حوزه/ در تفسیر المیزان، گزارشى از عقاید اقوام و ملل مختلف، در مورد زنانى كه شوهران خود را از دست مى ‏دهند، آمده است. در آنجا مى‏ خوانیم: برخى اقوام معتقد بودند كه باید بعد از مرگ شوهر، زن را زنده بسوزانند و برخى ...
۱۳۹۷/۴/۲۸ - ۲۱:۰۰
قطره ای از دریا؛
قرآن پاسخ می دهد: آیا مادر می تواند کمتر از دوسال به فرزند شیر دهد؟
حوزه/ مادرانى كه مى ‏خواهند دوران شیردهى را كامل سازند، دو سال تمام فرزندانشان را شیر دهند. و خوراك و پوشاك این مادران، به وجهى نیكو بر عهده (پدر و) صاحب فرزند است. هیچ كس جز به قدر توانش مكلف نمى ‏شود.
۱۳۹۷/۴/۲۷ - ۲۲:۱۷
قطره ای از دریا؛
تعبیر خداوند متعال درباره کارشکنان ازدواج مشروع
حوزه/ كسانى كه در راه ازدواجِ مشروع دیگران، كارشكنى و مشكل آفرینى مى‏كنند، باید در ایمان خود نسبت به خدا و قیامت شكّ كنند. «لا تعضلوهنّ... ذلك یوعظ به من كان منكم یؤمن باللّه والیوم الاخر».
۱۳۹۷/۴/۲۶ - ۲۱:۰۰
قطره ای از دریا؛
اسلام چگونه جلوی طلاق عجولانه را گرفته است
حوزه/ در اسلام بعضى از مقرّرات، جهت جلوگیرى از تصمیمات عجولانه به چشم مى‏خورد. مثلاً: هر كسى بنا دارد زن خود را طلاق دهد، باید زن در حال پاكى بوده و ...
۱۳۹۷/۴/۲۵ - ۲۱:۰۰
قطره ای از دریا؛
خداوند متعال در قرآن کریم به چه کسانی "متجاوز" گفته است؟
حوزه/ در ظلم و تعدى به حقوق زن، خود مرد نیز زجر مى ‏كشد. زن و مرد در نظام آفرینش جزء یك پیكرند و ظلم به عضوى، ظلم به تمام اعضا است. كسى كه به زن ظلم كند به استقبال كیفر الهى رفته و لذا به خودش نیز ظلم كرده است.
۱۳۹۷/۴/۲۴ - ۲۱:۰۰
قطره ای از دریا؛
نکاتی درباره سوگند به خدای متعال
حوزه/ امام صادق علیه السلام فرمود: «لاتحلفوا باللّه صادقین و لا كاذبین/ نه راست و نه دروغ، به خدا سوگند یاد نكنید.
۱۳۹۷/۴/۲۳ - ۲۱:۰۰
قطره ای از دریا؛
بایدها و نبایدهای طلاق
حوزه/ در جاهلیّت، طلاق دادن و رجوع كردن به زن، امرى عادّى و بدون محدودیّت بود؛ امّا اسلام، حداكثر سه بار طلاق و دو بار رجوع را جایز دانست تا حرمتِ زن و خانواده حفظ شود.
۱۳۹۷/۴/۲۲ - ۲۱:۰۵
قطره ای از دریا؛
چرا بانوان پس از طلاق باید عده نگه دارند؟
حوزه/ امام صادق علیه السلام فرمود: در مسئله حیض، پاك شدن و باردارى، گواهى خود زن كافى است و شهادت و سوگند و یا دلیل دیگرى لازم نیست؛ امّا بر زنان حرام است كه خلاف واقع بگویند و باید شرایط خود را بى ‏پرده بگویند كه اگر كتمان كنند، به خدا و قیامت ایمان ندارند.
۱۳۹۷/۴/۲۱ - ۲۱:۰۵
قطره ای از دریا؛
نکاتی پیرامون طلاق و جدایی زن و شوهر
حوزه/ اسلام، طلاق را با همه تلخى ‏ها و زشتى‏ هایش مى ‏پذیرد، ولى بلا تكلیف گذاشتن همسر را نمى ‏پذیرد. «و ان عزموا الطلاق»