پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 233956
۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۲

مجتمع آموزش عالی فقه(مدرسه علمیه حجتیه) با چهار مدرسه و 2 هزار و 600 طلبه غیرایرانی و 70 مدرس روزانه 400 کلاس درس را در سطوح مختلف برگزار می‌کند.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل مجتمع آموزش عالی فقه در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه با تشریح فعالیت‌های این مجتمع گفت: در سال 81 با تلفیق 5 مدرسه مومنیه، شهابیه، مرعشیه، سلمان فارسی و حجتیه، مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی با محوریت مدرسه حجتیه شکل گرفت که پس از 6 سال فعالیت در اواخر سال 87 با تصویب شورای آموزش جامعه‌المصطفی به مجتمع آموزش فقه و معارف اسلامی تغییر یافت.

حجت‌الاسلام رضا خراسانی‌نژاد افزود: با تصویب ساختار مدارس جامعه‌المصطفی در داخل کشور مدرسه حجتیه با چهار مدرسه تابعه متکفل اجرای کلیه رشته‌های مرتبط به اصول و فقه در قم شد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون این مجتمع با 4 مدرسه تابعه به نام‌های تخصصی فقه و معارف اسلامی، مدرسه عالی فقه و معارف، مدرسه عالی فقه و اصول و مدرسه عالی فقه، فعالیت می‌کند.

وی افزود: مدرسه تخصصی فقه و معارف اجرای برنامه فقه و معارف در سطح 1 و 2 را به عهده دارد.

وی ادامه داد: رشته فقه و اصول عمدتاً اصول فقه رایج حوزه‌های سنتی است، رشته فقه و معارف اسلامی با چهار گرایش تفسیر و علوم قرآن، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی و تاریخ اسلام که تلفیقی از دروس فقه و اصول و عمومی به صورت ترکیب انضمامی است و رشته‌های فقه تخصصی شامل: فقه عبادی، فقه سیاسی، فقه اقتصادی، فقه خانواده، فقه مقارن و ... مواد درسی این رشته را تشکیل می‌دهند.

حجت‌الاسلام خراسانی‌نژاد گفت: مدرسه عالی فقه و اصول اجرای رشته فقه و اصول در سطح سه، دوره دکترا و سطح 4 خارج فقه و اصول (دکترا) و سطح 5 فقه و اصول (فوق‌دکترا) را بر عهده دارد و برگزاری دوره تربیت مدرسه نیز  بر عهده این مدرسه است.

وی افزود: مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی در حال حاضر، مسئولیت اجرای رشته فقه و معارف اسلامی در سطح سه کارشناسی ارشد و دکترا با رویکرد تبلیغی را بر عهده دارد و مدرسه عالی فقه تخصصی، تجربه جدیدی است که برای تخصصی کردن فقه، شکل گرفته و رسالت آن سامان دادن رشته‌های متنوع آموزش فقه متناسب با شرایط جدید دنیای امروز است.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل مجتمع آموزش عالی فقه، معاونت‌های امور آموزش، تربیتی پژوهشی، اداری مالی، مدیریت ارتباطات و بین‌الملل، دفتر توسعه منابع انسانی دفتر توسعه فن‌آوری را از بخش‌های مجتمع آموزش عالی فقه بیان کرد و گفت: برای جبران برخی کاستی‌های درس خارج عمومی حوزه و برای استفاده از راهنمایی اساتید و نظارت بیشتری بر روند تحصیلی طلاب، یک استاد راهنما برای اصول و یک استاد راهنما برای فقه انتخاب می‌شودکه هفته‌ای یک جلسه در کلاس‌های 5 نفره شرکت می‌نماید تا تقریرنویسی را به طلاب یاد دهد.

وی ادامه داد: برای درس خارج عمومی از سوی اساتید دروس خارج مانند حضرات آیات سبحانی و مکارم‌شیرازی، سئوال طرح می‌شود و بر اساس همان سئوالات آزمون به عمل می‌آید.

حجت‌الاسلام خراسانی‌نژاد افزود: در طول هفته، بیش از 5 کلاس اخلاق برای همه سطوح برگزار می‌گردد که طلاب موظفند در یکی از کلاس‌ها شرکت‌ کنند.

وی اجرای کلاس‌های کاربردی تبلیغ، فن خطابه، آشنایی با آیین وهابیت، و مباحث قرآنی را از دروس فوق برنامه مجتمع آموزش عالی فقه بیان کرد و گفت: برگزاری کارگاه‌های روش مناظره، روش پایان‌نامه‌نویسی، و دوره تربیت مدرس از دیگر برنامه‌های فوق‌برنامه است.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل مجتمع آموزش عالی فقه با بیان اینکه آموزش در این مجتمع پژوهش‌محور است گفت: کارگاه‌های تخصصی آشنایی با تحقیق در طول سال برگزار می‌شود و اغلب مقالات طلاب مانند تالیف و ترجمه در نشریات تخصصی مجتمع چاپ ‌می‌گردد.

وی افزود: در شعبان و رمضان امسال 1400 مبلغ به عنوان مبلغان چهره به چهره به کشورهای مختلف اعزام شدند و 54 مبلغ نیز به سازمان فرهنگ و ارتباطات معرفی شدند.

حجت‌الاسلام خراسانی‌نژاد یادآور شد:برای اینکه کارکنان مجتمع آموزش عالی فقه از درس و بحث باز نمانند، درس خارج آیت‌الله نکونام در این مجتمع برقرار شده و درس خارج حضرت آیت‌الله سبحانی نیز امسال در مدرسه حجتیه برگزار می‌شود که با استقبال طلاب غیرایرانی روبه‌رو شده است.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha