جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهید

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»: شهید حجت الاسلام والمسلمین علی هاشمی سنجانی در سال ۱۲۹۰ در روستای «سنجان» از توابع شهرستان اراک دیده به جهان گشود.

پدر وی "حجت الاسلام محمود هاشمی سنجانی" از روحانیون مورد احترام منطقه به شمار می رفت و مادرش نیز از سادات علوی بود و به سبب پارسایی از احترام و جایگاه خاصی برخوردار بود. فرزندش علی را از کودکی برای تحصیل به مکتب فرستاد و سپس تشویق کرد تا علوم حوزوی را تا مدارج بالا طی کند. اولین استاد علی هاشمی سنجانی،‌"حاج شیخ عطاالله فقیهی زنجانی" بود. وی مقدمات را طی مدت کوتاهی نزد ایشان با درجه بالا سپری کرد، سپس برای ادامه تحصیل راهی شهر اراک شد.

شهیدهاشمی سنجانی در حوزه علمیه اراک دوره سطح را نزد مرحوم آیت الله سلطان آبادی و حجت الاسلام والمسلمین آقا شیخ جعفر (نماینده مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری)، و تنی چند از دیگر استادان فاضل اراک فرا گرفت و پس از کسب نمرات بالا در آزمون این دروس، به شهر خون و قیام قم مهاجرت کرد.

 *هجرت به دیار کریمه اهل بیت(س)

وی پس از ورود به شهر مقدس قم، ابتدا در محضر درس آیت الله سید محمدحجت کوه کمره ای که فقیهی مشهور به تقوی و اخلاص بود حاضر شد و از منویات استاد در درس فقه و اصول سود برد. این روحانی شهید همچنین با حضور در کلاس درس آیت الله العظمی بروجردی،‌ از بیانات آن عالم ربانی در فقه،‌ اصول،‌ فلسفه و عرفان بهره ها گرفت.

او از کلاس های درس امام راحل(ره) به دلیل اینکه طلاب را با روحیه تحقیق آشنا می ساخت لذت می برد.شهید هاشمی سنجانی همچنین در طول تحصیل در حوزه درس آیت العظمی سید محمدگلپایگانی(ره) نیز حاضر شد.

 وی به علت عشق و علاقه شدید به تحصیل علوم دینی و تلاش بسیار دراین راه،توانست اجازات متعددی از علمای بزرگی همچون آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی، آیت الله العظمی سید عبدالهادی شیرازی،

حضرت آیت الله حکیم، آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله العظمی حجت کوه کمره ای و حضرت امام خمینی(ره) دریافت کند.

*برجستگی های اخلاقی

آنگونه که دوستان و نزدیکانش بیان کرده اند؛ شهید هاشمی، دارای صفاتی نیک و انسانی بود،تواضعی عجیب داشت به گونه ای که گاهی اوقات دوستان او را ملامت می کردند که چرا تا این حد نسبت به مردمان فروتنی می کنی؟

وی همچنین دلی سرشار از عطوفت داشت و نسبت به همگان مهربان بود وبا تاسی به مولای متقیان علی(ع) هیچ گاه برای مال و منال دنیا ارزشی قائل نشد و با همه تواضع و زهد خود، همیشه نسبت به مستکبران و ظالمان خشن و بی اعتنا بود.

*فعالیت های انقلابی

شهید هاشمی از طریق منبر به امر به معروف و نهی از منکر می پرداخت، درسال 1342به امر امام خمینی(ره) منبر رفت و برای جمعیت زیادی که در منزل امام اجتماع کرده بودند سخنرانی نمود و پس از سخنرانی، امام (ره) اورا بسیار مورد تشویق قرار داده و گفتند:«اسلام این روزها به بیانات امثال شما زیاد احتیاج دارد».

این شهید و عالم والامقام سال های زیادی درشهرهای اراک، قم، تهران و شهرهای شمال کشور به سخنرانی و بیدار کردن مردم پرداخت و پرده از بسیاری از جنایات رژیم منحوس پهلوی و ایادی آمریکایی و استعماریش برداشت.

در این دوره چندین بار مورد تعقیب ساواک قم و اراک قرار گرفت و. بازداشت شد به گونه ای که برای چندین سال

در اراک ممنوع المنبر شد.

*طبع لطیف و شاعرانه

شهید هاشمی درکنارتمام اشتغالات علمی و انقلابی خود،  شاعری عارف و توانا نیز بود و اشعار زیادی از او به یادگار مانده است، همچنین چندین جزوه مباحثات اخلاقی و عرفانی و روایات موعظه از وی برجامانده است.

*شهید در سنگر خانه ملت

مردم اراک در نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با دعوت از وی برای نامزد شدن در انتخابات، با رأی قاطع وی را به عنوان وکیل خود برگزیدند. شهید هاشمی سنجانی در طول خدمت در سنگر مجلس به عضویت کمیسیون امور اوقاف و خدمات کمیته امداد نیز در‌آمد .

این سرباز جان برکف انقلاب و نظام اسلامی، در برابر کسانی که مدعی بودند در کشور آزادی وجود ندارد می گفت:«... آزادی یک مطلبی است که خیلی نسبت به آن تحریک شده است و در همه ادیان تعریف شده است، خصوصاً در اسلام آزادی یکی از هدف های اصلی همه ادیان الهی است...افراد کج روان از هر نوع آزادی سوء استفاده می کند از آزادی در عمل، آن طور استفاده می کنند که آن را تا سرحد هرج و مرج می رسانند.»

*عروج ملکوتی

سرانجام این عالم وارسته و مجاهد عرصه های علم و جهاد و روشنگری درتاریخ هفتم تیرماه سال1360 درحادثه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به اتفاق سایر همرزمانش درحزب به درجه رفیع شهادت نائل آمد و روح مطهرش برای همیشه به سوی معبودش پرواز کرد. پیکر شهید پس از تشییع در قم در گلزار شیخان به خاک سپرده شد.

یادش گرامی و روح مطهرش در جوار رحمت بیکران الهی//

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha