جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جوادی آملی

حوزه / این مرجع تقلید با انتقاد از اظهارنظرهای تمسخرآمیز نسبت به دینی شدن علوم، گفتند: متأسفانه برخی‌ افراد با برگزاری همایش، از اسلامی شدن علوم با طنز و تمسخر یاد می‌کنند؛ همه باید بدانند تمامی علوم فعل خداوند است و این افعال انسان است که یا اسلامی هست یا الحادی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‌الله جوادی آملی، ظهر امروز در دیدار رئیس و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) که در بنیاد بین‌المللی اسرا برگزار شد، با تقدیر از مسئولین این دانشگاه اظهار داشتند: همه ما در طول عمر خود نیازمند راهنمایی بصورت دائمی هستیم.

ایشان بابیان این که برخی‌ها دچار کفر به‌جای شکر در زندگی هستند، افزودند: مراقبت‌های دائم، آدمی را از گرفتار شدن به کفران نعمت، تکثر، گرفتار شدن در دام‌های عناوین کذایی و خودپسندی‌ها می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان این که «گرفتاری‌های انسان از علم بدون دین است»، تصریح کردند: اگر علم از حالت دینی خود خارج شود، گرفتاری‌های انسان آغاز می‌شود، لذا علمی که با قال الباقر(ع) و قال الصاق(ع) همراه باشد، مراقبت‌های دائمی برای انسان ایجادشده است.

معظم‌له ادامه دادند: برای نجات از خطرات تکثر در علوم بدون دین، باید به فقه و یا تفسیر پناه ‌بریم؛ علم با صبغه دین موجب تبدیل علوم به کوثر می‌شود.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود «دانش اسلامی» را موجب اسلامی شدن دانشگاه‌ها دانست و افزودند: باید علوم را اسلامی کنیم؛ زیرا اگر دانش اسلامی شود، دانشگاه‌ها اسلامی خواهد شد.

ایشان بابیان این که اسلامی سازی دانشگاه و تفکیک جنسیتی جز وظایف ماست، خاطرنشان کردند: راه اسلامی شدن مراکز دانشگاهی، اسلامی شدن علوم در دانشگاه‌ها است.

این مرجع تقلید با انتقاد از اظهارنظرهای تمسخرآمیز نسبت به دینی شدن علوم، گفتند: متأسفانه برخی‌ افراد با برگزاری همایش، از اسلامی شدن علوم با طنز و تمسخر یاد می‌کنند؛ همه باید بدانند تمامی علوم فعل خداوند است و این افعال انسان است که یا اسلامی هست یا الحادی.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی، تبیین علوم را از وظایف حوزویان دانست و بیان کردند: اگر صورت‌مسئله علم دینی خوب حل شود و فیلسوف بتواند علم الهی و وجود خداوند را به اثبات برساند چیزی در جهان جز فعل خداوند نخواهد بود؛ زیرا فعل خداوند غیردینی ندارد.

*لزوم مراقبت دائمی از دانشگاه ها

ایشان در ادامه با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع)، خاطرنشان کردند: مراقبت دائمی موجب نجات انسان از اسارت قیدوبندهای روزمره خواهد شد؛ باید از دانشگاه مراقبت کرد، چرا که علم سرکش است.

این مرجع تقلید با بیان این که انسان اگر مراقبت نداشته باشد، سقوط می‌کند، تصریح کردند: تمام تلاش ابلیس، برای از بین بردن آبروی انسان هست؛ انسان با خطر بزرگ شیطان روبروست؛ زیرا او به دنبال بردن آبروی ما است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha