جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بهنیافر

حوزه/ به همت محققان و تلاشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، همزمان با آغاز هفته پژوهش فناوری " ابرپژوهیار" بر روی نرم افزار استناددهی فارسی پژوهیار قرار گرفت.

معاون مرکز نور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اعلام این خبر افزود: «پژوهیار» نام نرم‌افزار استناددهی تولید شده از سوی مرکز نور می باشد که در هفتۀ پژوهش سال گذشته رونمایی و عرضه شد و اکنون گام بلند دیگری در جهت سهولت استناددهی ماشینی، با استفاده از فناوری‌های اَبری برداشته است که با نام «اَبر پژوهیار» شناخته می‌شود.

مهدی بهنیافر اظهارداشت: در این اقدام جدید، کاربران می‌توانند تمام اطلاعات و مستندات پژوهشی خود را به همراه سوابق کاربری خود در «اَبر پژوهیار» بارگذاری کنند و سپس با هر رایانۀ دلخواه دیگری به این اطلاعات دسترسی یابند.

وی بیان داشت: دسترسی لحظه‌ای به اطلاعات پژوهشی شخصی، رهایی از انحصار یک رایانۀ خاص و یکدستی منابع پژوهشگر در رایانه‌های مختلفی که با آنها سروکار دارد از جمله دغدغه‌های پژوهشگران است که «اَبر پژوهیار» این دغدغه ها را برطرف ساخته است.

بهنیافر گفت: این ویژگی که در آستانۀ هفتۀ پژوهش و فناوری سال جاری و در آستانۀ یک سالگی نرم‌افزار «پژوهیار»عرضه شده، گامی است برای سهولت کاربری این نرم‌افزار استناددهی، و نتایج حاصل از آن خود مستقیماً بر بهبود اخلاق پژوهش و نگارش در کشور بر جای خواهد گذاشت.

معاون مرکز نور ادامه داد: مهم‌ترین کاربردی که در حال حاضر برای «اَبر پژوهیار» در نظر گرفته شده است، دسترسی پژوهشگر به اطلاعات و منابع پژوهشی شخصی به صورت یکدست و منظم است؛ به این ترتیب دیگر معضلی به نام حمل منابع، یادداشت‌ها و دسترسی به آنها در مکانهای مختلف و همینطور هماهنگ کردن آنها در رایانه‌های مختلف کاربران، وجود نخواهد داشت.

وی افزود: «اَبرپژوهیار» در فازهای توسعه‌ای و آتی خود قرار است علاوه بر دسترسی مستقل از یک رایانۀ خاص کاربر و پژوهشگر به منابع شخصی‌اش، امکانات جدیدی را محقق سازد.

وی اظهارداشت: اشتراک‌گذاری گروهی و اَبری منابع، امکان ایجاد گروه‌های علمی و کاربری در «اَبر پژوهیار» حول مستندات پژوهشی مشترک، امکان اشتراک‌گذاری داده‌های تمام متن و تمام فایل افزون بر امکان کنونی برای اشتراک گذاری و همزمان‌سازی فراداده‌ها از جمله قابلیت‌های جدیدی است که «اَبر پژوهیار» آنها را در خود جای خواهد داد.

بهنیافر ادامه داد: در حال حاضر «اَبر پژوهیار» با ایجاد هماهنگی میان منابع متعدد و سوابق پژوهشی که کاربر از طریق سخت‌افزارهای مختلف مثل رایانه شخصی، رایانه محل کار، تبلت‌های ویندوزی یا از چندین سیستم، گرد‌آوری نموده است، امکان دسترسی در هر زمان و مکان به اطلاعات را برای وی فراهم می‌کند. با بهره‌گیری از این امکان، از طریق بارگذاری فراداده‌های مورد نیاز هر کاربر به «اَبر پژوهیار» شخصی او امکان دسترسی بر روی سایر سخت‌افزارها و همچنین از طریق سایت «پژوهیار» از درگاه «کتابخانه من» در وبگاه پژوهیار به نشانی www.pajoohyar.ir فراهم می‌شود.

معاون مرکز نور بیان داشت: در این حالت هنگامی که در یکی از کتابخانه‌ها تغییراتی را از قبیل واردکردن یا حذف اطلاعاتی صورت داده باشد، این تغییرات با لحاظ نمودن سطح دسترسی و به طور امن و شخصی‌سازی شده، از طریق همزمان‌سازی در تمامی رایانه‌های کاربر اعمال و یک‌دست خواهد شد.

انتهای پیام   17/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha