چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مهدی محقق فر

حوزه/ مدیر مرکز آموزش های تخصصی فقه، وابسته به مدرسه علمیه ولی عصر (عج) تحت اشراف آیت الله آملی لاریجانی، از آغاز پذیرش طلاب سطح دو در چهارمین دوره "فقه القضا" خبر داد.

حجت الاسلام مهدی محقق فر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اعلام این خبر افزود: مرکز آموزش‌های تخصصی فقه در سال 1391 به منظور تربیت طلاب فاضل در گرایش‌های فقه راه‌اندازی شد و در اولین گام، دوره تخصصی فقه القضاء را با موفقیت طراحی و به اجرا درآورد.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم اظهارداشت: این مرکز علاوه بر این، جهت استفاده هر چه بهتر از فارغ التحصیلان این دوره، طی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه، شرایط جذب فارغ‌التحصیلان داوطلب به خدمت در دستگاه قضا را فراهم کرد.

وی با اشاره به شرایط پذیرش، افزود: دواطلب باید"دارای پرونده آموزشی فعال در حوزه"، " اشتغال در پایه 6 و اتمام سطح یک تا پایان شهریور94 (اشتغال به پایه 7 در سال 94ـ1393 قابل قبول است)"، "حداقل معدل کل 16 در سطح یک"، "حداکثر 25 سال (دارندگان مدرک فوق دیپلم و بالاتر حداکثر 29 سال)"، "موفقیت در مراحل گزینش علمی و تشخیصی"، " تعهد به اختصاص وقت کافی"، "رعایت مقررات آموزشی و عمومی مرکز"، "تعهد به شرکت در برنامه‌های آموزشی معمول حوزه مطابق قوانین جاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه" از جمله این شرایط می باشند.

حجت الاسلام محقق فر به مواد آزمون ورودی چهارمین دوره فقه القضاء اشاره کرد و گفت: این مواد آزمونی عبارتند از فقه (مباحث متاجر، اجاره، نکاح، طلاب، قضا، اقرار و حدود، شهادت، قصاص و دیات از کتاب شرح لمعه) و اصول فقه ( کتاب اصول فقه دو جلدی مرحوم مظفر).

وی زمان آغاز فراخوان و ثبت نام داوطلبان را از 15 دیماه به مدت یکماه عنوان کرد و بیان داشت: داوطلبان لازم است جهت ثبت نام تنها به سامانه اینترنتی مرکز به نشانی www.atfeqh.ir مراجعه نمایند و این تاریخ قابل تمدید نخواهد بود.

مدیر مرکز آموزش های تخصصی فقه، سرفصل های آموزشی دوره را اینگونه تشریح کرد: "فقه القضاء، فقه الجزاء بر مبنای کتاب مبانی تکمله المنهاج محقق خویی «ره» و فقه المعاملات و سایر متون معتبر فقهی"، " قواعد فقه متناظر با مباحث مورد نیاز دوره"، "   حقوق موضوعه (حقوق مدنی، حقوق تجارت، حقوق جزا و آیین دادرسی)"، " مباحث آموزش پژوهش و نگارش علمی (نظری و عملی)" از جمله این سرفصل ها می باشند.

حجت الاسلام محقق فر خاطرنشان کرد: دروس فقه (مکاسب شیخ انصاری «ره» به عنوان مباحث فقه المعاملات) و دروس اصول (رسائل و کفایه) حوزه جزء سرفصل‌های دوره محسوب می‌شوند.

وی افزود: پذیرفته‌شدگان مرکز لازم است مطابق قوانین آموزشی حوزه‌های علمیه و با کیفیت مطلوب این دروس را به انتخاب خود از محضر استادان مجرب سطوح عالی حوزه‌ استفاده نمایند. این مرکز به کمک استادان و مشاوران خود وضعیت علمی آنان را به صورت مستمر ارزیابی نموده، راهنمایی‌های لازم جهت بهبود آموزش را به آنان ارائه می‌نماید.

حجت‌الاسلام محقق فر با توجه به حضور داوطلبان در دوره های گذشته شرکت حدود یک هزار داوطلب در آزمون ورودی را پیش بینی کرد و گفت: داوطلبان، در این نیز دوره با سه مرحله آزمون ورودی به صورت چهار گزینه ای، آزمون تشریحی علمی و در نهایت مصاحبه علمی همراه با شرط معدل پذیرش خواهند شد.

وی تصریح کرد: تفاوتی که در پذیرش این دوره نسبت به دوره های قبل با آن مواجه ایم بحث گزینش اصلی و صلاحیت داوطلبان برای حضور در دوره است که در صدد هستیم این گزینش قبل از آغاز سال تحصیلی و به جای گزینش نهایی داوطلبان برای حضور در قوه قضاییه در مرکز انجام شود.

حجت الاسلام محقق فر  آزمون ها را نیمه دوم بهمن، نیمه دوم اسفندماه سالجاری  و مصاحبه های شفاهی را نیمه اول اردیبهشت 94 اعلام کرد و خاطرنشان کرد: امید است نتایج نهای پذیرفته شدگان در پایان اردیبهشت ماه سال اینده اعلام و کار گزینش نهایی از ابتدای خرداد 94 آغاز شود.

مدیر مرکز آموزش های تخصصی فقه گفت: داوطلبان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر روزهای زوج از ساعت 10 الی 14 به دفتر مرکز آموزش های تخصصی فقه، واقع در قم، بلوار امین، کوچه 17، پلاک  20مراجعه و یا با شماره تلفن 32617406-025تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کامران فرهادی IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    8 0
    باسلام وخسته نباشید خواسم بدونم وضعیت پذیرش طلاب شهرستانی به چه صورت میباشد ایاحجره به انها تعلق میگیرد یا نه؟
  • سید محمد حسن IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    باسلام-ایا در مورد محدودیت سنی شرایطی هست که بر ان الوییت داشته باشدبنده یک طلبه هستم ودیر به حوزه امدمتا زمان رسیدن به پایه 6حدود 28سال میشوم ایا امکان ورود برای بنده هست؟
  • سجاد IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
    0 0
    مدت برگزاری دوره چه مدت زمانی میباشد؟ منظور:از وقت پذیرش و شروع دروس تا پایان دوره قضا چه مدت است؟ باتشکر فی امان الله
  • عطایی مهر IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    1 0
    نه