شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
45

حوزه /کتاب عناصرفلسفه اخلاق که توسط حجج اسلام علیرضا آل بویه ومحمود فتحعلی ترجمه وازسوی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه به چاپ رسیده است درهمایش شانزدهم کتاب سال حوزه دربخش ترجمه به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، این ترجمه که بر اساس ویرایش چهارم متن انگلیسی صورت پذیرفته است، در چهارده فصل به موضوعاتی مختلف پرداخته است.

ارتقا و ترفیع ساخت اخلاقی زندگی بشر، دغدغۀ همۀ ادیان از جمله اسلام است. قرآن هدف از بعثت انبیا را تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت معرفی کرده و پیامبر بزرگ اسلام (ص) نیز هدف از بعثت خود را کامل کردن مکارم اخلاق اعلام کرده است. بنابراین، هرگونه بحث و فحص در اخلاق به ویژه با رویکرد فلسفی، از فرایض نظری و تکالیف عملی پیروان ادیان از جمله مسلمانان است.

 عناصر فلسفۀ اخلاق اثر جیمز ریچلز، از كتاب‌های نسبتاً عمیق در حوزۀ‌ اخلاق هنجاریِ نظری است. این اثر، بستری مناسب را برای فهم دقیق برخی مسائل پرچالش این دو حوزه فراهم می‌آورد؛ از جمله: نسبیت‌گرایی فرهنگی، ذهنیت‌گرایی، سود‌گرایی، وظیفه‌گرایی و اخلاق فضیلت.

این ترجمه که بر اساس ویرایش چهارم متن انگلیسی صورت پذیرفته است، در چهارده فصل به این موضوعات پرداخته است: تعریف اخلاق و برداشت حداقلی از اخلاق؛ چالش‌ نسبیت‌گرایی فرهنگی؛ ذهنیت‌گرایی در اخلاق؛ اخلاق مبتنی بر  دین؛ خودگرایی روان‏شناختی؛ خودگرایی اخلاقی؛ رهیافت سود‌گرایانه به اخلاق؛ قواعداخلاقی مطلق؛ کانت و حرمت اشخاص؛ اندیشۀ «کرامت انسان»، کیفر و سود در نظریۀ مجازات و کیفرمحوری کانت؛ اندیشۀ قرارداد اجتماعی؛ بحث زنانه‌نگری [فمینیسم] واخلاق مراقبت؛ اخلاق فضیلت.

ترجمۀ حاضر، سرانجام در پاسخ به اینکه نظریۀاخلاقی رضایت‏بخش چگونه نظریه‏ای است؟  به این مباحث می‌پردازد: اخلاق بدون غرور بی‏جا، برخورد با مردم آن‏گونه که سزاوار آن هستند، سودگرایی چند راهبردی، اجتماع اخلاقی، عدالت وانصاف.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha