جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ انصاری

حوزه/وقف در اسلام یکی از باقیات صالحات است که تأکید بسیاری بر آن شده و سبب ماندگاری انسان در دنیا می گردد،

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، وقف در اسلام یکی از باقیات صالحات است که تأکید بسیاری بر آن شده و سبب ماندگاری انسان در دنیا می گردد، شاید مهمترین وقف، مسجد است که جایگاه عارفان و انسانهای پاک ونیکوسرشت است و توفیق ساخت آن به هر انسانی داده نمی شود همانطور که خداوند متعال در قرآن کریم فرمود:

إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ توبه/18

مساجد خدا را تنها كسى آباد مى‏كند كه به خدا و روز واپسين ايمان آورده اند

حکایت؛ روزی یکی از مقلّدان شیخ انصاری که از بازرگانان متدیّن بود، در مسیر خود به مکه برای انجام حج، به نجف اشرف و حضور شیخ انصاری آمد و مبلغی به ایشان تقدیم کرد و گفت: این پول از مال خالص (خمس داده شده) من است، آن را بپذیرید و برای خود خانه ای بخرید تا از مستأجری راحت شوید.

شیخ پول را پذیرفت و تاجر به مکه رفت.شیخ اعظم پس از مدتی با آن پول، مسجد خوبی در نجف اشرف بنا کرد و اکنون به مسجد «ترک» معروف است و از زمان تأسیس تاکنون، همواره محل درس و بحث علما و مراجع تقلید بوده است.

تاجر در بازگشت از مکه، به نجف اشرف نزد شیخ انصاری آمد و پس از احوال پرسی عرض کرد: آقا خانه را خریدید؟ شیخ گفت: آری خریدم. پس وی را به کنار مسجد برد و آن را به او نشان داد و فرمود: این مسجد را با پولی که دادی بنا کردم.

تاجر گفت: من آن پول را برای خریدن خانه برای خودتان داده بودم، نه مسجد. شیخ گفت: چه خانه ای بهتر از این مکان مقدس که عبادت خدا در آن انجام می شود. ما به زودی از این دنیا کوچ می کنیم و اگر من با آن پول خانه می خریدم بعد از من به ورثه منتقل می شد، در حالی که این خانه (مسجد) باقی و ثابت است و به کسی منتقل یا بخشیده و یا فروخته نمی شود.

داخل مسجـد برو، ببین چه قدر باصفاست                      چشمه نور و امید، خانه خوب خـــــداست

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha