جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 348343
۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
کتاب بنیادگرایی

حوزه/کتاب بنیاد گرایی نوشته نجفعلی غلامی با 230 صفحه درقطع رقعی درگروه علمی نظام ها ومطالعات انقلاب اسلامی ازسوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی چاپ ومنتشرشد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، این اثر درپنج فصل تدوین شده است ،فصل اول ـ کلیات و مفاهیم. فصل دوم ـ خاستگاه بنیادگرایی. فصل سوم ـ بنیادگرایی در مکاتب دیگر. فصل چهارم ـ گونه‌شناسی جریان‌های بنیادگرایی اسلامی از منظر غرب. فصل پنجم ـ بنیادگرایی اسلامی از توهم تا واقعیت.

بنیادگرایی در ادبیات سیاسی معاصر واژ‌ه‌ای است که تفسیرها و تحلیل‌های متفاوتی می‌پذیرد و امروزه کاربرد وسیعی پیدا کرده است.این مفهوم سوالات بنیادین بسیاری را به خود معطوف ساخته از جمله اینکه: بنیادگرایی چه نوع پدیده‌ای است؛ آیا از مقوله فرهنگ است یا پدیده‌ای سیاسی؟ به باور برخی تحلیل‌گران غرب؛ اکنون بنیادگرایی اسلامی برای نظام سیاسی غرب به ویژه آمریکا جایگزین کمونیسم شده و مهم‌ترین تهدید غرب به شمار می‌آید.

بسیاری از اندیشمندان معتقدند بنیادگرایی جدید یک پدیده سیاسی است و به قول گیدنز فرزند جهانی شدن است که به قصد ساختن هویت و دفاع از ارزش‌های اخلاقی و دینی و حتی با اعتقاد به ضرورت استقرار نظام شریعت، فقط از طریق زور تلاش می‌کند راهی برای تثبیت و حاکمیت الگوهای فرهنگی خویش پیدا کند.

این کتاب با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 11000 تومان منتشر شده است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha