جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست هرمنوتیک بیروت

حوزه/ با حضور اندیشمندانی از ایران، عراق، مغرب، تونس و لبنان، کنفرانس بین المللی «هرمنوتیک و فهم متون دینی» در بیروت برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، کنفرانس بین المللی «هرمنوتیک و فهم متون دینی» با حضور جمعی از علما و اندیشمندان کشورهای مختلف در حوزه علمیه رسول اکرم بیروت برگزار شد.

دراین همایش یکروزه، علما و اندیشمندان در محورهای هرمنو تیک در مسیر فهم، روش فقه اسلامی، تاویل و مسیر متون اسلامی سخنرانی کردند.

در ابتدای این کنفرانس، «حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز»، نماینده جامعةالمصطفی در لبنان و مدیر حوزه علمیه رسول اکرم، ضمن خوش آمدگویی به میهمانانی که از کشورهای عراق، ایران، مغرب، تونس و لبنان  در این کنفرانس حضور یافتند، از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای مشارکت فعال در برگزاری کنفرانس تقدیر نمود.

وی اظهار امیدواری کرد: برگزاری این کنفرانس بین المللی فرصت مناسبی را برای ادامه یافتن گفتگوها و مباحثه علمی در راستای هم افزایی فکری و  توسعه رویکردها، در اختیار حوزه علمیه قرار دهد.

جلسه نخست که به بیان مباحث مقدماتی اختصاص داشت، با عنوان «هرمنوتیک در زمینه روش فهم» به ریاست «دکتر حسن نظام»، برگزار گردید. در این جلسه، «الشيخ محمّد زراقط»، استاد حوزه علمیه لبنان و مدیر گروه تفسیر و علوم قرآنی با موضوع «تفکرات شبکه هرمنوتیک غربی و اصطلاح آن» و «حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری»، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قم و رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با موضوع «تحلیل مبانی فهم نزد اشلایرماخر» به سخنرانی پرداختند و در پایان، مقاله «دکتر جمیل حمداوی»، پژوهشگر علوم اسلامی از کشور مغرب، با موضوع «نشانه شناسی تفسیر بول ریکور، فیلسوف فرانسوی» قرائت گردید.

جلسه دوم این کنفرانس علمی به مدیریت «شیخ محمّد زراقط» و با موضوع «هرمنوتیک و رویکرد فقه اسلامی» برگزار شد. در این جلسه نیز، «شیخ دکتر عبدالجبّار الرفاعی»، پژوهشگر و متفکر اسلامی، مشاور فرهنگی رئیس جمهور عراق و مدیر مرکز فلسفه دین و «سید حسن ابراهیم»، استاد جامعه المصطفی تحت عنوان «هرمنوتیک از منظر اصول فقه» و «سید علی موسوی»، مدیر گروه فلسفه و کلام با موضوع «درک مراد میان گادامر و شهید صدر» به سخنرانی پرداختند.

جلسه سوم این کنفرانس علمی که به مدیریت «شیخ حسن هادی» برگزار گردید، به موضوع «هرمنوتیک و تفسیر» اختصاص داشت و در این جلسه، «شیخ شفیق جرادی»، رئیس معهد المعارف الحکمیه للدراسات الدینیة و الفلسفیه با موضوع «فلسفه هرمنوتیک و تفسیر متون» به سخنرانی پرداخت.

همچنین «دکتر محمد الخضراوی»، رئیس بخش مطالعات قرآنی دانشگاه الزیتون مصر و «دکتر حسن ناظم»، مدیر کرسی یونسکو در دانشگاه کوفه، از دیگر سخنرانان این جلسه بودند.

چهارمین و آخرین جلسه این کنفرانس با موضوع «هرمنوتیک در چهارچوپ متون دینی»، به مدیریت شیخ شفیق جرادی برگزار شد و در این جلسه، «شیخ دکتر ابراهیم بدوی»، پژوهشگر، متفکر اسلامی و استاد حوزه علمیه، با عنوان «هرمنوتیک و نگرانی شکسته شدن قداست متون دینی» و «دکتر بولس الفغالی»، محقق و پژوهشگر تاریخ ادیان، با موضوع «هرمنوتیک در کتاب مقدس (سقوط و قیام)» به سخنرانی پرداختند.

در پایان، «سید حسین ابراهیم»، رئیس کنفرانس بین المللی هرمنوتیک و فهم متون دینی، بیانیه پایانی این کنفرانس را قرائت نمود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha