جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام اعرافی رئیس المصطفی

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی با تاکید بر این که جاذبه نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(علیهم السلام) در پرتو قرآن و معنویت به وجود آمده است، یادآور شد: جاذبه پیامبر منحصر در عصر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نیست؛ بلکه این جاذبه با ورود به قرآن و اذکار معنوی اهل بیت(علیهم السلام) هم اکنون وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در جمع نیروهای خدماتی جامعه المصطفی ضمن تبریک بعثت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله)، با بیان این که همواره باید قدردان خانواده‌ها، همسران و فرزندان المصطفائیان که آنان  را در خدمت رسانی به معارف ناب الهی همیاری و همدلی می‌کنند، باشیم، اظهار داشت: باید قدردان کسانی باشیم که با همت بلند و عزم راسخ خویش، در پیشبرد برنامه های المصطفی تلاش می کنند.

رئیس جامعةالمصطفی در ادامه سخنان خود با تاکید بر بهره‌گیری هر چه بیشتر از ایام ماه مبارک رجب، اظهار داشت: با توجه به نیاز انسان به معرفت اخلاق، ماه‌های رجب، شعبان و رمضان بهترین فرصت برای تعالی روحی و معنوی انسان هستند.

وی هنر آدمی را در غفلت نکردن از توجهات الهی در عرصه‌های مختلف زندگی عنوان کرد و یادآور شد: عبادت و توجه به خداوند متعال، روح زندگی و حیات بشری است و اگر این مهم بر زندگی فردی و اجتماعی نفوذ پیدا کند، دنیای درونی انسان را روشن‌تر، آرام تر و موفق‌تر خواهد نمود.

امام جمعه قم، اذکار و دعاهای ماه رجب را مهمترین بستر برای آسمانی نمودن روح آدمی دانست و خاطرنشان کرد: همواره باید تلاش نماییم تا با ممارست با اذکار الهی از مضامین بلند آن برای تقرب به خدا و پاک شدن روح بهره گیری نماییم.

وی با تاکید بر این که اذکار آسمانی به ویژه دعاهایی که در ماه مبارک رمضان توصیه شده، کلیدی است که ضمن پالایش روح و روان آدمی، درهای آسمان و دروازه های معنویت را بر روی ما باز می‌نماید، اظهار داشت: مهمترین روح این دعا، توحید و توجه به قدرت خداوند متعال است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:  توحید یعنی؛ همراه بودن و حضور همه چیز در گرو اراده ذات اقدس الهی است و خداوند متعال بر همه چیز احاطه دارد.

وی دعای "یا من یملک حوائج السّائلین" ماه مبارک رجب را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: همه ما ابزار و کارزاری بیش نیستیم و همه قدرت‌ها در نزد خداوند متعال است و هیچ چیز در این عالم از حیطه قدرت و علم الهی بیرون نیست.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به این که خداوند متعال درخواست دعا کنندگان را می داند، تصریح کرد: خداوند متعال بر اسرار درونی کسانی که ساکت اند و تقاضایی نمی کنند، اشراف دارد.

وی با بیان این که گاهی انسان نیازی دارد و با توجه به آن از خداوند متعال درخواست می‌کند و گاهی نیز با توجه به غفلت  از نیاز، درخواست خویش را بروز نمی دهد، اظهار داشت: خداوند متعال به تمام نیزهای آشکار و پنهان آدمی واقف است.

رئیس المصطفی با تاکید بر این که همه وجود آدمی درخواست از خداوند متعال است، افزود: زمانی که انسان نیاز خویش را به زبان جاری نمی سازد؛ همین امر نیاز به خواست را در وجود آدمی متجلی می‌کند.

وی آیاتی از قران کریم را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: همان خدایی که به خاطر عظمت و جلالش آن قدر از ما دور است که عقل های ما رادر راه شناخت او متحیر می ماند، با نگاهی دیگر از رگ گردن به انسان نزدیک تر است.

امام جمعه قم با بیان این که خداوند متعال برای هر تقاضای انسان، پاسخی حکیمانه دارد؛ خاطرنشان کرد: با وجود آن که نقص در خواهش و یا مصلحت نبودن از مهمترین موانع استجابت دعا به شمار می رود؛ اما  خداوند متعال هیچ دعایی را بدون پاسخ نمی گذارد.

وی تاکید کرد: اعتقاد به خداوند با ویژگی هایی که در آیات و روایات ذکر شده، انسان را سرشار از نشاط، انگیزه و معنویت می‌کند. اعتقاد به وعده های راستین الهی در نهان آدمی نشاطی مثال زدنی به ارمغان می‌آورد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که دعا نگاه معنوی و خداشناسانه را در وجود انسان تقویت می کند، اظهار داشت: نگاه توحیدی، عارفانه و معنوی، نه تنها آخرت؛ بلکه دنیای انسان را آبادتر می کند.

وی افزود: انسان معتقد به خدا در سختی‌ها و ناملایمات، دارای آرامشی مثال زدنی است که هیچ کس آن را ندارد و در آرامش‌ها  نیز هیچ گاه دچار سرمستی نمی شود. به نوعی اعتقاد به ذات اقدس الهی، انسان را در تعادل روحی  و روانی قرار می دهد.

رئیس المصطفی ماه رجب را ماه تجربه مفاهیم بلند عنوان کرد و ابراز داشت: ماه رجب در بردارنده نیازهای روحی و تضمین کننده سعادت مادی و ابدی انسان است. ماه رجب درخشندگی و تلاءلو خاصی دارد که روح آن در ماه مبارک رمضان متجلی می‌شود.

وی در پایان با تاکید بر این که جاذبه نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(علیهم السلام) در پرتو قران آیات الهی و معنویت به وجود آمده است، یادآور شد: جاذبه پیامبر منحصر در عصر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نیست؛ بلکه این جاذبه با ورود به قرآن و اذکار معنوی اهل بیت(علیهم السلام) هم اکنون وجود دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha