جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله نوری

حوزه / امروز علما و اساتید باید به میدان آمده و تشیع و اسلام ناب را در دنیا منتشر کنند چون دنیا تشنه معارف اهل بیت(ع) و اسلام حقیقی است.

به گزارش خبرگزای «حوزه» از تهران، آیت الله العظمی نوری همدانی امروز در اجلاسیه اساتید حوزه علمیه تهران که در محل تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، با بیان نقش مهم اساتید در تربیت طلاب حوزه ها گفتند: تاثیرگذارترین نقش در دنیا نقش علما است که نقشی بسیار مسئولیت دار و پر مخاطره است؛ در تمام دنیا در مقام  هیچ قشری به این میزان فضیلت، تکریم و حدیث وجود ندارد.

معظم له افزودند:  امروز تمام اختلاف ها و برخوردها در نتیجه فقدان معنویت است چرا که اگر معنویت بود جهان امروز مثل شرایط فعلی نمی شد.

این مرجع تقلید، با اشاره به اینکه احیاء ایمان و صداقت در دنیا وظیفه حوزویان است بیان داشتند: اصل کار ما اخلاص است یعنی برای خدا باید گام برداریم، امام صادق(ع) فرمودند: اگر می خواهید علم بیاموزید اول باید عبودیت و اخلاص را در وجود خود به وجود آورید، لذا برای اینکه علم برکت یابد و اثر گذار شود باید اخلاص پیشه کنیم.

ایشان افزودند: دومین عامل داشتن همت بلند است چون راه پر فراز و نشیبی را در پیش گرفته ایم که بایستی مثل شیخ صدوق و مرحوم کلینی همتی بلند پیشه کنیم، داشتن اراده و تصمیم قاطع برای رسیدن به مرحله های بالا و قناعت نکردن به سطوح پائین است .

معظم له تاکید کردند: جدیت زحمت و استقامت کردن به همراه همت بلند از خصائص علما است مثلا ملاصادق مازندرانی در سن چهل سالگی الفباء را شروع کرد و در اوج فقر با زحمت و تلاش فراوان یک فقیه و محدث بزرگ شد.

طلاب باید اهل قلم باشند

این مرجع تقلید خاطر نشان کردند : یکی از اصول مهم زندگی این است که طلاب باید اهل قلم باشند، سعی کنیم بنویسم و البته خوش خط باشیم، عالم باید خطی خوش داشته ؛ لذا لازم است صرف و نحو را دقیق و کامل بخوانیم، اساتید هم باید کامل به ادبیات عربی و فارسی مسلط باشند تا طلابی خوب تربیت کنند. و البته خود اساتید نیز باید اهل قلم و نویسندگی باشند چون ماندگاری نام علما به دلیل صاحب قلم بودن آنها است.

حضرت آیت الله نوری همدانی، نظم در زندگی را اصلی مهم توصیف کرد و افزودند: علمای بزرگ ما منظم و پرکار بوده اند ، هر کسی منظم باشد و برنامه داشته باشد موفق است، مردم باید نظم را از شما حووزیان بیاموزند.

این استاد حوزه، با اشاره به اهمیت اخلاق در شئونات زندگی، گفتند: در کلاس های درس حوزه حتما باید درس اخلاق در کنار سایر دروس برقرار بوده و اهتمام به این مسئله داشت.

هیچ علمی به اندازه فقه وسعت ندارد

ایشان با تاکید بر اهمیت فقه یادآورشدند: هیچ علمی به اندازه فقه وسعت ندارد، امروز علما و اساتید باید به میدان آمده و تشیع و اسلام ناب را در دنیا منتشر کنند چون دنیا تشنه معارف اهل بیت(ع) و اسلام حقیقی است.

حضرت آیت الله نوری همدانی، با بیان اینکه علمای بزرگ همواره  تحجد تاکید فراوانی داشته اند بیان داشتند: اساتید بزرگ ما به کسی که نماز شب نمی خواند درس نمی دادند، (همانند آیت الله نائینی)، شهید اول به خاطر اینکه یک شب نماز شب از او فوت شد اشعار زیادی را در تاسف و ندامت از این مصیبت در وصف خود نقل می کرد، همچنین نماز شب خواندن امام راحل(ره) نیز باعث ترقی و پیشرفت ایشان گردید.آنچه که  باعث شد پدیده ای به نام امام خمینی ظهور کند و تحولی بزرگ و عمیق در دنیا ایجاد کرده و زبان فریادگر مستضعفان و محرومان عالم شود تقید ایشان به عبادات بسیار تضرع و گریه و خواندن نمازهای شب بود.

ضرورت شناخت فقها و علمای حوزه

آیت الله نوری همدانی با تاکید بر ضرورت شناخت فقها و علمای حوزه از معارف دهگانه اسلام گفت: این معارف شامل معارف اعتقادی ، عبادی ، اخلاقی، اقتصادی، معاشرتی، فرهنگی، سیاسی، حکومتی، قضایی و جهادی در اسلام هستند که لازم است درباره آنها مطالعه و تحقیق نموده و از آنها بهره ببریم.

ایشان درپایان با سفارش خواندن کتاب های صحیفه نور به حوزویان یادآور شدند: کتاب های 22جلدی صحیفه نور را چند بار بخوانید تا فرهنگ و اندیشه و تفکر امام راحل را فراگیرید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha