جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/همان طور که امور آموزشی در حوزه‌های علمیه رشد قابل قبولی داشته است، فعالیت های پژوهشی نیز باید رشد قابل قبولی پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از تهران، آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه عصر امروز درمراسم تقدیر از طلاب برتر عرصه پژوهش و تحقیق مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران، با تاکید بر اهمیت ماه شعبان، اظهارداشت: در لحظات پایانی ماه رجب و در آستانه ورود به ماه شعبان هستیم و باید قدر فرصت های این ماه را بدانیم.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت پژوهش و لزوم ورود طلاب به این عرصه افزود: باید تلاش شود  تا فعالیت های پژوهشی مثل جشنواره‌های علامه حلی، مورد اهتمام طلاب قرار گرفته و در این زمینه فعالیت نمایند.

مدیر حوزه های علمیه، گفت: امروز باید همچنان که امور آموزشی در حوزه‌های علمیه ما از رشد قابل قبولی برخوردار بوده فعالیت های پژوهشی نیز رشد قابل قبولی پیدا کند.

وی با تاکید براینکه انسان باید قدر نعمت هایی که خدا به وی ارزانی داشته را بداند، تصریح کرد: یکی از این نعمت ها بسیار بزرگ طلبگی است که باید قدردان آن باشند و این مهم با جدیت در تحصیل، پژوهش، تحقیق و تهذیب محقق می گردد.

آیت الله حسینی بوشهری، با تاکید بر تغییرات ساختار آموزشی حوزه های علمیه افزود: شکی نیست تغییر در ساختار آموزشی ما نیازمند یک بازنگری بوده و ساماندهی حوزه‌های علمیه و اساتید  هم در همین راستا ضروری به نظر می‌رسد.

عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: اساسا سیستم آموزشی حوزه های علمیه باید از روح پژوهشگری برخوردار باشد، در حالیکه متاسفانه هم اکنون بیشتر مطالب آموزشی ما صرفا جنبه حفظی دارد و جوشش علمی و پژوهشی در ساختار جایگاه ندارد.

عضو جامعه مدرسین، با اظهارتاسف از این که اکثر مدارس ما فاقد امکانات لازم پژوهشی است، بیان داشت: در اینکه امروز باید امکانات پژوهشی،کتابخانه تخصصی، منابع دست اول پژوهشی و سایر امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در اختیار طلاب باید قرار گیرد شکی نیست منتهی این فضای پژوهشی و این امکانات فعلا در اکثر حوزه‌های علمیه ما وجود ندارد واین ضعفی بزرگ برای رشد پژوهش در ساختار آموزش حوزه‌های علمیه است.

*اساتید روح پرسشگری را در طلاب ایجاد کنند

وی با خطاب قرار دادن اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه ، خاطرنشان کرد: اساتید ما بیشتر به علم مسموع پرداخته اند تا علم متبوع و این خود یکی از ضعف‌ها و موانع کار پژوهشی و علمی است، لذا اساتید ما اگر بتوانند جوششی درونی و انگیزه‌ای پرسش‌گری در وجود طلاب ایجاد نمایند، این امر مقدمه‌ای می‌شود برای طلاب پرسشگر و پژوهش‌محور؛ از طرفی طلاب هم باید با حفظ احترام به استاد و تهذیب نفس و اتکا به خدا در این عرصه کوشا باشند.

آیت الله حسینی بوشهری، در پایان سخنان خود با اشاره به مشکلاتی که در رابطه با مسائل پژوهشی وجود دارد تاکید کرد: ما برای رشد و شکوفایی مسئله پژوهش باید مشکلات و موانعی را که در این راه وجود دارد برطرف نماییم که از جمله آن می توان به مواردی چون؛ وجود سطحی نگری در پژوهش‌ها، عدم وجود نیازسنجی در انتخاب موضوعات پژوهش، نقد ناپذیری برخی از پژوهشگران، عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای در عرصه پژوهشگری، و پرهیز از ارائه کار و فکر جدید به دلیل زحمت بسیار و نیز شتاب زدگی در انجام کارهای پژوهشی اشاره کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha