جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رمضان

حوزه/ عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم به تبیین چرایی کاهش محسوس آمار جرم و ناهنجاری ها و بزهکاری در سطح جامعه در ایام ماه مبارک رمضان پرداخت.

حجت الاسلام حسن حاجی حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به این که آمارهای رسمی نشان می دهد که در ماه رمضان آمار جرم و جنایت و نیز بزهکاری ها و آسیب های اجتماعی کاهش می یابد، اظهار داشت: علت اساسی این موضوع آن است که قداست ، نورانیت و معنویت ماه مبارک رمضان ، شرایط فرد و جامعه را متحول می کند و حتی نسبت به کسانی که در این ماه به هر دلیلی روزه دار نیستند نیز تا حدودی شاهد این تاثیر معنوی هستیم.

وی افزود: در واقع همه از فضای قدسی و نورانیت رمضان تاثیر گرفته و در رفتارهای خود بر اساس چارچوب های دین و شریعت، مراقبت های بیشتری نشان می دهند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به حضور پررنگ تر مردم در مساجد و محافل مذهبی در این ماه به نسبت به سایر ماه های سال گفت: از دیگر سو همان طور که می دانیم ماه رمضان بهار قرآن است و خود فعالیت ها و برنامه های قرآنی چه در سطح مساجد و هیئات و چه از طریق رسانه ملی ، در معنویت افزایی جامعه بسیار اثربخش است و برکات خوبی به همراه دارد.

وی همچنین به نقش مهم روحانیون و مبلغین در این ماه در هدایت مردم اشاره کرد و افزود: آنچه مهم است این که بدانیم چطور می توان این فرهنگ معنوی را نهادینه کرد تا بعد از ماه مبارک رمضان نیز این فضا تداوم داشته باشد .

حجت الاسلام حاجی حسینی خاطرنشان کرد: به طور خاص باید روی این بحث کار شود که لقمه حرام و ثروت حرام و نامشروع ، نقش بسیار منفی در تربیت انسان دارد و خود باعث بروز و ظهور بسیاری از ناهنجاری ها و مفاسد می شود.

وی افزود: باید مردم را نسبت به درآمد نامشروع و ناپاک ، آگاه و روشن کرد تا بدانند که وقتی این چنین ثروت و درآمدی در شریان های اقتصادی و سبد خانوار وارد می شود ، چقدر در از میان برداشتن برکت و نیز شیوع گناه و معصیت ، تاثیرگذار است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: طبعاً وقتی درآمد ناپاک و حرام باشد کلام پیامبر خدا و امام معصوم(ع) نیز برروی فرد اثر نمی کند ، کما این که در روز عاشورا، حضرت سیدالشهدا(ع) در آن کلام معروف خود خطاب به کوفیان فرمود: چون شکم های شما از حرام پر شده ، کلام من در شما اثر نمی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha