جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سبک زندگی

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، خواستار راه اندازی شبکه تلوزیونی « سبک زندگی اسلامی ایرانی» توسط رسانه ملی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر مجید کافی در دهمین نشست علمی « تحقق و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی» در موسسه فرهنگی آل یاسین اظهارداشت: میان نهادینه کردن و گسترش سبک زندگی اسلامی تفاوت هایی وجود دارد، بطوری که نهادینه کردن جنبه ای روانشناختی دارد؛ چرا که باید آموزه ها به عادت تبدیل شوند و برای گسترش یک فرایند اجتماعی باید محتوا تحلیل شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سوال که « راهکارهای اصلاح و گسترش سبک زندگی معاصر اسلامی چیست» ادامه داد: ما به دلیل آنکه پاسخ این سوال را نداشته ایم دست به یک تحقیقات میدانی زدیم و مصاحبه هایی با صاحب نظران و کارشناسان انجام دادیم.

دکتر کافی با بیان اینکه شیوه کار به صورت تطبیقی و برگرفته از روش چهارجانبه اسپرینگر بوده است، اظهارداشت: ما در این تحقیق 15 سوال نیمه باز را مطرح کردیم و موارد از جمله؛ وضعیت سنجی، شناسایی علل بی نظمی ها، ترسیم وضعیت مطلوب، بررسی راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت فعلی برای رسیدن به وضعیت مطلوب را مورد ارزیابی قرار دادیم .

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: در این تحقیق با سه نوع سبک زندگی مواجه شدیم ؛ بخشی زیادی از سبک ها تاسیسی است و مقام آموزه های دینی و مطلوبند، بخشی دیگر سبک هایی که در منابع دینی هستند، ولی نیاز به اصلاح دارند و سومین نوع سبک، سبک های زندگی که نیاز به مراقبت دارند و برای ادامه مسیر باید به وضعیت آن توجه داشت.

وی گفت: بعد از تحلیل و بررسی های این پروژه تحقیقاتی دو مدل خروجی در اختیار کارشناسان قرار گرفت یک مدل برای راهکارهای گسترش و دیگری بحث مفهومی  سبک زندگی که دارای آثار ارزشمندی بود.

دکتر کافی ضمن دسته بندی راهکارهای دریافتی و مفهوم های به دست آمده از این طرح پژوهشی گفت: برای نهادینه ساختن و گسترش سبک زندگی اسلامی، بخشی از امور به دست دولتمردان است و بخشی دیگر به اراده مردم بستگی دارد.

این محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه ادامه داد: « اجرای برنامه ریزها و مشارکت های سازمانی» و« ایجاد زمینه ها و زیر ساخت ها» بر عهده دولت مردان، همچنین « ایجاد انگیزه » و « مشارکت مردمی با اراده جمعی » برعهده جامعه است.

وی تصریح کرد: هر برنامه، نقشه و سندی که نوشته شود، باید به پیوست آن اراده مردمی قرار بگیرد، داشتن برنامه و نقشه راه شرط لازم است ولی شرط کافی نیست.

کافی در ادامه به عوامل تقویت اراده و همراهی مردم با مسئولین اشاره کرد و گفت: کیفیت بخشی نیروی انسانی، برنامه ریزی فرهنگی، ارائه راه کارهای اخلاقی، تربیتی، فرهنگی، مدیریتی و ساختاری مهمترین عوامل تقویت اراده مردم برای همراهی با دولت مردان است.

وی در پایان علاوه بر راه اندازی شبکه تلوزیونی « سبک زندگی اسلامی» خواستاری تشکیل کمیسیون ویژه سبک زندگی در مجلس شورای اسلامی شد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha