سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
اقتصاد مقاومتی

حوزه/ اقتصاد مقاومتی در حقیقت نگرشی است که در قالب ماهیت انقلاب اسلامی و اهداف کشور صورت می پذیرد و نباید مفهوم آن را در حد واژه هایی همچون ریاضت تنزل داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر محمد خوش‌چهره، استاد دانشگاه تهران در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که اقتصاد مقاومتی، روش است یا مبتنی بر مفاهیم معرفت شناسانه شکل گرفته، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی بینش و نگرش کلان است و باید در نظریه پردازی تبدیل به مکتب اقتصادی ایران شود و همچون نظام های اقتصادی و سیاسی دنیا که ابتدا مکتب است و سپس تبیین می شود، این روند را طی کند.

وی با بیان اینکه به طور مثال مارکسیست که ابتدا مکتب است، وقتی تبیین شد، نظام سوسیالیستی از آن خارج می شود، ادامه داد: بنابراین اقتصاد مقاومتی، تاکتیک یا سیاست مقطعی نیست، بلکه بینشی است که می تواند تبیین کننده نظام اقتصادی کشور باشد و بر مبنای آن اقتصاد تبیین و به مکتب تبدیل شود.

به گفته این اقتصاددان پس از آن در بحث معرفت شناسی در مکتب پیش می آید که در حقیقت هر مکتب فلسفی و سیاسی مبتنی بر یک جهان بینی و قضاوت های ارزشی خاص خود است.

خوش چهره تصریح کرد: بنابراین اقتصاد مقاومتی می تواند به یک نظام اقتصادی که اقتصاد اسلامی هویت بخش آن است، تبدیل شود و بحث های اسراف و تبذیر،  کار و تلاش، پاکی و صداقت که برآیندهای کسب و کار هستند، در آن متجلی شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم سازی اقتصاد در برابر عنادها و شیطنت دنیای سلطه با جمهوری اسلامی ایران که این عنادورزی ریشه در دو مقوله شناخته شده دارد که با شروع انقلاب اسلامی ظاهر شد.

وی در ادامه به ریشه عنادورزی یادشده اشاره کرد و گفت: نخست بحث نه شرقی، نه غربی که از دل اسلام ناب درآمد، لذا تضاد وعناد دنیای سلطه با ما از نظر ایدئولوژی و اعتقاد است و تا زمانی که اسلامِ ظلم ستیز و نافی وابستگی وجود دارد، این دشمنی نیز وجود دارد. بنابراین این دشمنی با اسلام با ماهیت نظام سلطه و جمهوری اسلامی ایران در هم آمیخته و دشمنی آن طولانی است و تا امپریالیسم وجود دارد، این تضاد نیز پا برجاست مگر آنکه این نظام دست از درنده خویی خود بردارد.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: منافع نظام سلطه در کشور ما با وقوع انقلاب قطع شد، لذا آنها با روش های مختلف تلاش می کنند تسلط خود را به ویژه در مساله انرژی، بازیابی کنند به دلیل آن که کاهش وابستگی، برای آن ها تهدیدزاست.

خوش چهره در ادامه به تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی حاکم بر برخی دولت های غربی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی می تواند برای ما یک اساس باشد که البته برخی از مسئولان مفهوم آن را به اشتباه درک می کنند، اما اقتصاد ریاضتی سیاست کوتاه مدت اجرایی است و وقتی دولتی در اروپا دچار کمبود منابع و پایین آمدن در آمد مردم می شود، به آن ها توصیه می کند یک دوره ریاضتی را با امکاناتی که دولت در اختیارشان قرار می دهد، طی کنند تا رکود موجود رفع شده و اوضاع به حالت سابق بازگردد یا نرخ اقتصاد رشد کند این در حالی است که اقتصاد مقاومتی این گونه نیست و تعریف جداگانه ای دارد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، اقتصاد مقاومتی در حقیقت نگرشی است که در قالب ماهیت انقلاب اسلامی و اهداف کشور صورت می پذیرد و نباید مفهوم آن را در حد واژه هایی همچون ریاضت تنزل داد، بلکه این اقتصاد تکنیکی است که با سیاستگذاری مقطعی میسر نمی شود و برای اجرای آن در کشور نیازمند پیاده سازی نگرشی هستیم که با دلایل ویژه‌ای تبیین شده باشد.

وی ادامه داد: در واقع اقتصاد مقاومتی به معنی مقاوم ‌سازی اقتصاد در مقابل ناملایمات فضای بیرونی و داخلی است که متناسب با شرایط، تغییرات لازم ایجاد شود. در اقتصاد مقاومتی وابستگی به سایر کشورها را از بین می رود.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه رسیدن به اقتصاد مقاومتی به هیچ عنوان به معنی انزوا و خودکفایی مطلق نیست، بیان کرد: در اقتصاد مقاومتی تلاش می شود در فضایی دوستانه با کشورهایی که روابط ناسالم و خصمانه ای با ما دارند، علاوه بر شناسایی نقاط آسیب ‌پذیر خود تا حد قابل ملاحظه ای از وابستگی به آنها کاسته شود.

وی با اظهار تاسف از این که اگرچه رهبر انقلاب اسلامی در سخنان خود مباحثی را برای تکمیل مفهوم اقتصاد مقاومتی بیان کردند و در این راستا به شفاف سازی پرداختند، اما همچنان درک صحیحی نسبت به این مفهوم درکشور وجود ندارد، اذعان کرد: متاسفانه بحث از مفهوم اقتصاد مقاومتی غالبا به گفتگوهای خبری در رسانه ‌ها محدود شده است.

خوش ‌چهره با بیان این که برای تحقق اقتصاد مقاومتی ضمن آن که باید در نظر بگیریم مفهوم این واژه به معنای در انزوا رفتن کشور نیست و اتفاقا باید نقاط نقص و کمبودها و ضعف ها را به خوبی شناخت و در رفع و حل آنها تلاش کرد، افزود: باید سعی کنیم از وابستگی هایی خود کم کرده و آن ها را محدود کنیم و به خود کفایی برسیم و بر خویش تکیه کنیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه هر گونه سختی و فشاری که تا به امروز بر ما وارد شده است، ناشی از آن است که این مفهوم را در کشور به اجرا درنیاورده ایم و این امر را غالبا مساله ای تشریفاتی قلمداد کرده ایم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: البته این معضل در اکثر مواقع به عدم درک صحیح مسئولان کشور از مفهوم اقتصاد مقاومتی باز می گردد. ضمن آنکه عدم باور به راه گشا بودن اقتصاد مقاومتی بسیار بدتر از عدم درک درست و صحیح از این مفهوم است.

استاد دانشگاه تهران، اقتصاد مقاومتی را نگاه استراتژیک بر اقتصاد دانست و تصریح کرد: این اقتصاد ملاحظات محیط بیرونی و اقتصادی را با هم می بیند و می تواند تهدیدات بیرونی را مدیریت کند و در برابر انحرافات و اختلالات نسخه قابل قبولی دارد.

براساس اعلام ستاد تمدن نوین اسلامی، وی در پایان عدم درک صحیح از مفهوم اقتصاد مقاومتی را مهمترین چالش پیش روی آن خواند و ابراز کرد: افراد آکادمیک باید با این مفهوم آشنا شوند و در این راستا باید مناظراتی انجام شود تا چیستی و ماهیت اقتصاد مقاومتی تبیین شود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha