پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 محمد خوش چهره

حوزه/دکتر خوش چهره تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی ناشی از دلایل متعدد درک صحیح از محیط ملی و فراملی بوده و مبتنی بر شعار «نه شرقی، نه غربی» است، اما اجرای آن بستگی به تبیین و مدنظر قراردادن آینده پژوهی و همچنین نگاه استراتژیک به منابع و ظرفیت های موجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر محمد خوش چهره، کارشناس مسائل اقتصادی، به عنوان سومین سخنران ویژه اجلاس نوزدهم مجلس خبرگان رهبری، وضعیت اقتصادی کشور را تشریح و مورد تحلیل قرار داد.

وی با آسیب شناسی مشکلات اقتصادی در جامعه ایرانی وارد بحث شد و تصریح کرد: تا در مورد مشکلات اقتصادی یک آسیب شناسی صحیح صورت نگیرد و دلائل و ریشه های ایجادی مشخص نشود نمی توانیم نسخه درمانی مناسب ارائه نمود.

خوش چهره افزود: تا عوامل مشکل زا در اقتصاد ایران و تشخیص این که عامل درونی با عامل بیرونی اقتصاد را با چالش مواجه می کند، چیست، بهترین راه درمان ارائه نخواهد شد. به عنوان مثال بروز تورم و رکود بصورت توامان در اقتصاد یک کشور یک پدیده نسبتا نادری محسوب می شود که ضرورت بررسی دلائل ایجادی ریشه ها را دوچندان می کند.

وی، رصد تهدیدات و برنامه جلوگیری از بسط و گسترش و کنترل و مهار و کم اثر و بی اثر کردن تهدیدات بیرونی و تبدیل آن به فرصت را یک استراتژی برای مقابله با آن تهدید دانست و تصریح کرد: علی رغم اینکه  مدیریت تهدیدات و مهار کنترل آن یک استراتژی قابل قبول و پذیرفته شده است، اما متاسفانه در رویکردهای اقتصادی در برخی دوره شاهد غفلت و ساده گرفتن مساله بودیم.

خوش چهره در ادامه با اشاره به ریشه های مشکلات اقتصادی و عدم تمرکز همزمان بر تورم و رکود و اقدام تک موردی یعنی تمرکز بر رفع تورم و غفلت از رکود را به مخاطره انداختن اقتصاد کشور دانست و تاکید کرد: اقدامات موضعی و عدم توجه به معالجه همزمان ، اقتصاد و به تبع آن ، کشور را به چالش می کشد.

وی با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی نه تنها یک نسخه درمان اقتصادی، بلکه یک بینش و زمینه ساز مکتب با پشتوانه علمی، اسلامی و ملی می باشد که براساس شعارهایی است که در انقلاب اسلامی، مطرح و امروز از سوی رهبر معظم انقلاب، طرح شده است.

این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به مبانی اقتصاد مقاومتی، گفت: اقتصاد مقاومتی ناشی از دلایل متعدد درک صحیح از محیط ملی و فراملی است و بر شعار «نه شرقی، نه غربی» مبتنی است، اما اجرای آن بستگی به تبیین و مدنظر قراردادن آینده پژوهی و همچنین نگاه استراتژیک به منابع و ظرفیت های موجود می باشد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی؛ یعنی نگاه به منابع گسترده داخلی، همراه با استراتژی پویا و پیش رونده در تعامل با دیگر کشورها اقتصاد مقاومتی یعنی کاهش وابستگی های تهدیدزا در حوزه های استراتژیک و حیاتی که یکی از این حوزه های تهدیدزا وابستگی وتکیه بر درآمدهای نفتی به ویژه خام فروشی نفت یا در سطح یک مثال ساده تر گندم یا نان چون در سبد غذایی مردم در ایران نقش بالائی دارد لذا یک کالای استراتژیک محسوب می شود.

خوش چهره همچنین گفت: اقتصاد مقاومتی ضمن آن که زمینه ساز یک مکتب و نظام اقتصادی جمهوری اسلامی است، در عین حال می تواند زمینه ساز اقتصاد اسلامی باشد، با چالش هایی فراروی از جمله مورد باور، اعتقاد و درک صحیح مفهومی از آن در بعضی سطوح صورت نگرفته، روبروست.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: رهبر معظم انقلاب به عنوان استراتژیست نظام با توجه به تحولات داخلی و خارجی، اولویت ها را شناسایی و جهت گیری ها را تبیین می کنند و این امر در نامگذاری سال ها از سوی ایشان مشهور است. مقام معظم رهبری با تشخیص اولویت اقتصاد در راستای تأمین منابع ملی و مصالح در خود حوزه های ملی؛ یعنی (امنیت، حفظ ارزش ها و آرمان ها و اقتصاد رفاه است) به تبیین اقتصاد مقاومتی پرداخته اند.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: رفع اصلی شکل بیکاری از راه تولید ملی و تقویت و پشتیبانی از تولیدات داخلی آنهم بصورت جدی صورت خواهد گرفت.

خوش چهره تاکید کرد: حمایت از بخش کشاورزی و ارتقای سطح تولید ناخالص ملی متکی ملی بر این بخش نیازمند تغییر نگرش باور هستیم و به طور قطع می توان چنین نگرشی ، نسخه ای شفابخش برای تقویت اقتصاد ملی و رفع برخی از مشکلات اقتصادی باشد.

وی در پایان تصریح کرد: ما در اوج تحریم می توانیم اقتصادی داشته باشیم که حداقل 3 درصد رشد اقتصادی بصورت خودکفا داشته باشد، یعنی توجه به مشکلات درون زای اقتصاد از طریق رفع موانع از تولید داخلی و ایجاد بسترکسب وکار مناسب با تاکید روی حوزه های نیازهای اساسی مانند مسکن ، خوراک ، پوشاک و...

این صاحب نظر اقتصاد افزود : بدترین شیوه مدیریت کردن، روش آزمون و خطاست که چون به اقتصاد نفتی متکی هستیم، خطاهای تصمیم گیری و سیاستگذاری خود را با پول نفت و  واردات جبران کنیم؛ در حالی که با تمرکز روی تامین نیازهای اساسی، می توان شاهد کاهش رکود و تورم بود.

 

ارسال نظر

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha