جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب

حوزه / رجالیان متقدم آنچه را که در «فرایند حدیث » و «اطمینان به صدور روایت » از ناحیه «راوی » خلل ایجاد می کرده است، سبب تضعیف راوی دانسته اند. بر این اساس، متقدمان از سه مبنای اصلی در ارزش گذاری راوی بهره برده اند.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» کتاب مبانی و معيارهای جرح و تضعيف در نزد قدمای شيعه اثر علمی مهدي غلامعلي درگروه علمی: حديث، درايه و رجال  است که در هفدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثربرگزیده انتخاب شد.

پرسش مهم این پژوهش آن است که رجالیان متقدم، با چه مبانی و معیارهایی به جرح یا تضعیف راویان پرداخته اند؟ با کشف این مبانی و معیارها، می توان شیوه و روش جرح و تضعیف متقدمان و اندیشه رجالی آنان را به دست آورد. تحقیق حاضر، کوشیده است با بازخوانی کتا بهای رجالی متقدم، مجموعه الفاظ تضعیف را گرد آورده و پس

از بررسی تطبیقی آنها، مبانی و معیارهای تضعیف راوی را آشکار کند.

رجالیان متقدم آنچه را که در «فرایند حدیث » و «اطمینان به صدور روایت » از ناحیه «راوی » خلل ایجاد می کرده است، سبب تضعیف راوی دانسته اند. بر این اساس، متقدمان از سه مبنای اصلی در ارزش گذاری راوی بهره برد ه اند: «ضعف حدیث پژوهی « ،» فساد مذهب » و «کاستیهای فردی و شخصیتی ».

طبق مبنای «ضعف حدیث پژوهی »، ده معیار را می توان در سه بخش «ضعف در اسناد « ،» ضعف در نگاشته » و «ضعف در حدیث شناسی راوی » دسته بندی کرد.

 این ده معیار عبارت اند از: روایت از ضعفا، روایت از مجاهیل و اعتماد به مراسیل، تخلیط، وضع، دس و تدلیس

در کتب، ناشناخته بودن اثر، ضعف محتوایی یک اثر، ضعیف الحدیث بودن راوی و ناقل روایات شاذ و مفرد.

متقدمان، بر اساس مبنای «فساد مذهب »، گروهی از راویان را منحرف  غیر امامی  دانسته و آنان را معرفی کرده اند. این دسته از راویان عبار ت اند از: «کیسانی « ،» زیدی ،» «بتری « ،» ناووسی « ،» فطحی « ،» واقفی « ،» غالی » و «عامی .» معیارهای مربوط به «کاستیهای فردی و شخصیتی » در دو بخش ویژگیهای رفتاری و خَلقی قابل دسته بندی است که عبارت اند از: کذب، شرب خمر، همکاری با ظالمان،

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha