پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 379581
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
نمایش خانگی

حوزه/ گرچه در شبکه نمایش خانگی ، حساسیت ها و ممیزی های خاص رسانه ملی وجود ندارد، اما متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ناظر باید دقت کنند که محتوا و پیام این سریال ها و فیلم ها به ویژه پوشش بازیگران زن ، همچنین محتوای کلی داستان متناسب با چارچوب های دینی و عرفی کشور ما باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، از سال 87 که شبکه نمایش خانگی(ویدئویی) کار خود را با هدف افزایش میزان استقبال مردم از فیلم های سینمایی و سریال و درآمدزایی برای فیلمسازان در این دو عرصه رسماً آغاز کرد تا امروز چیزی در حدود هشت سال می گذرد.

در این مدت البته شاهد فراز ونشیب های بسیاری در این باره بوده ایم به طوری که به ویژه برخی از سریال های شبکه نمایش خانگی که اتفاقاً کارگردان های به نامی آن ها را تولید کرده اند به جز دو سه مورد، بقیه به طور نسبی شکست خورده اند.

در همان آغاز این جریان نوظهور، سریال هایی همچون قلب یخی و قهوه تلخ گرچه در ابتدای راه با استقبال خوب مردم همراه بودند، اما در ادامه این موج رغبت رو به کاهش گذاشت و در نهایت سریال های فوق نیز به موقع به دست مردم نرسیدند و حتی گاه، آخر و عاقبت داستان آن ها مشخص نشد و همین مساله به دلزدگی و بی اعتمادی مردم انجامید.

با این وجود و حرکت سینوسی در زمینه سریال ها، برخی فیلمسازان پس از اکران ناموفق فیلم های خود بر روی پرده نقره ای سینما، از فروش خوب آثار خود در این شبکه ابراز رضایت کرده و خواستار تداوم آن برای بهتر کردن میزان فروش کلی فیلم ها در چرخه اقتصادی سینما شده اند.

البته کاملاً طبیعی است که سازندگان و حامیان مالی مجموعه های نمایش خانگی چه به صورت تله فیلم، فیلم سینمایی و یا سریال، بیشتر از هر چیز به دنبال سودآوری باشند که فی نفسه امر مذمومی نیست ، به این خاطر که به هر حال باید چرخه اقتصادی هنر در این عرصه نیز گردش مطلوبی داشته باشد.

مشکل اما از آن جایی آغاز می شود که گاه مشاهده می شود در برخی سریال ها چه به لحاظ ساختاری و جلوه ای و چه محتوایی و زمینه ای ، خطوط قرمز مسایل شرعی و عرفی نادیده انگاشته شده و یا به آنها بی توجهی صورت می گیرد .

به ویژه آن که با توجه به انبوه مخاطبانی که این آثار دارند، این امر می تواند در شکل دهی به فرهنگ عمومی نقش موثری ایفا کند؛ نقشی که باید از آن بیشتر به عنوان نقش مخرب وتهدیدزا یاد کرد تا سازنده و فرصت آفرین!

زمانی فیلم ها و سریال های این چنینی صرفاً در ویدئوکلوپ ها توزیع می شد، اما در سال های اخیر به وفور در سوپرمارکت ها نیز عرضه می شوند و اتفاقاً اصطلاح طنزآلود فیلم های شونه تخم مرغی از همین زمان به بعد در ادبیات ژورنالیستی کشور باب و رایج شد.

اخیراً نیز حسن فتحی کارگردان نام آشنا و کاربلد سینما و تلویزیون با ساخت سریال" شهرزاد" توانسته توجهات زیادی را به خود جلب کند به طوری که حتی زمزمه های جدی ساخت فصل دوم آن نیز به گوش می رسد.

تم عاشقانه سریال در کنار بازی های خیره کننده برخی از بازیگران آن، فیلم نامه جذاب و همچنین کارگردانی خوب فتحی همگی باعث دیده شدن این سریال در نزد بخش قابل توجهی از مردم ما شده است، ضمن آنکه نباید از عنصر موسیقی سریال و بهره گیری از صدای یک خواننده معروف در تیتراژ آن نیز غافل شد.

در مجموع به نظر می رسد که موفقیت شهرزاد در قیاس با سریال های دندون طلا و شاهگوش قابل توجه تر و خیره کننده تر بوده است که این امر می تواند باعث رغبت دوچندان دیگر فیلمسازان برای آزمودن بخت خویش در این ورطه شود.

نکته مهم دیگر این که گرچه در شبکه نمایش خانگی ، حساسیت ها و ممیزی های خاص رسانه ملی وجود ندارد اما متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ناظر باید دقت کنند که محتوا و پیام این سریال ها و فیلم ها به ویژه پوشش بازیگران زن ، همچنین محتوای کلی داستان متناسب با چارچوب های دینی و عرفی کشور ما باشد، چه آن که غیر از این اگر باشد خواسته یا ناخواسته راه نفوذی برای فرهنگ نامطلوب که مورد خواست دشمن است فراروی آن گشوده ایم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha