جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ آیین نکوداشت استاد سید علی خراسانی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین خراسانی افتخار شیعه است، ایشان در نجف تحصیلات خود را نزد بزرگان نجف طی کرده، سال ها در جهت نشر و توسعه فرهنگ اهل بیت(ع) خدمت نمود؛ بنابراین چنین افرادی باید در حوزه گرامی داشته شوند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت‌الله رضا استادی امروز در آیین نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی خراسانی که در سالن همایش مدرسه علمیه امام کاظم و به همت موسسه آل البیت(ع) برگزار شد، گفت: قدردانی از بزرگان دین و حوزه بسیار با اهمیت است و باید اشخاصی که عمر خود را صرف دفاع از حریم ولایت کردند، مورد تجلیل واقع شوند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: این گونه همایش های لازم است تا نحوه تحصیل بزرگان گذشته را ببینیم که چطور درس می‌خواندند و امروز در حوزه‌ها چگونه درس می‌خوانیم؟؛ برخی بعد از چند سال درس خواندن، خود را بی نیاز می‌دانند.

وی با اشاره به القاب کنونی در حوزه بیان کرد: انتظاری از حوزه می رود امروز مقداری کمرنگ شده، این است که حتی لفظ و القاب هم کمتر گفته شود.

آیت الله استادی با اشاره به جایگاه جد حجت‌الاسلام  والمسلمین خراسانی درّرودی اظهار داشت: بهتر است بنده برخی از افراد خاندان ایشان را معرفی کنم؛ جد دوم ایشان مرحوم آیت الله سید ابراهیم خراسانی درّرودی متوفای 1328 از شاگردان میرزای شیرازی بوده و حدود 19 سال در درس استاد شرکت می کرد و خود نیز در سامراء تدریس داشته است و یکی از شاگردان او، هم درس و هم مباحثه آیت الله سید علی سیستانی جدّ آیت الله سیستانی بوده است و احتمالا جدّ آیت الله سیستانی علاوه بر درس میرزای شیرازی از درس سید ابراهیم خراسانی هم بهر برده باشد.

آیت الله استادی ادامه داد: پس از وفات میرزای شیرازی 1312 مرحوم سید ابراهیم به کاظمین آمده و حدود پانزده سال در آنجا به تدریس و امامت جماعت و قضاوت و فتوا دادن با نهایت ورع و احتیاط مشغول بوده است، مرحوم علامه طهرانی یکی از امتیازات او را چنین می نویسد: بذل جهده فی اغاثة الملهوفین و اعانة المضطرین من الارامل و المساکین

دبیر شورای عالی حوزه یادآور شد؛ وی در سال 1328 ق به رحمت خدا پیوست و در رواق حرم کاظمین مدفون است.

جد اول حجت الاسلام والمسلمین سید علی خراسانی، حجت الاسلام آقا سید محمد حسین بوده او ظاهراَ روحانی درّرود بوده  (روستایی  که نزدیک قدمگاه نیشابور می باشد و محل تولد پدرش آیت الله سید ابراهیم بوده) و بیش از این از او اطلاعی نداریم.

پس از وفات سید ابراهیم فرزندش سید مهدی(عموی پدر آقای خراسانی)که شاگرد پدر و عالمی جلیل بوده در کاظمین به جای پدر تا چهل سال به انجام وظائف روحانی و مشاغلی که پدر داشته مشغول بوده است و در سال 1369 ق از دنیا رفته است.

آیت الله استادی خاطرنشان کرد؛ پدر آقای سید علی خراسانی در آن تاریخ در نجف مشغول تحصیل بوده و در سال 1370 به کاظمین آمده و به جای عمو و جد خود مشغول انجام وظیفه شده و درباره او گفته شده کان بیته ملاذاَ للناس و قلبه مخزناَ  لآلام و هموم و احزان المومنین

او خدماتی داشته از جمله به خانواده های نیازمند با حفظ آبروی آنان کمک می کرده است، وی پس از اینکه در سال 1400 پس از سی سال خدمت، به حبس صدام ملعون گرفتار شد به ایران آمد و پس از چند سال از دنیا رفت و در صحن حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد

سخنرانی این نشست گفت: اما خود آقای سید علی خراسانی، حدود سی سال است که در موسسه آل البیت به تصحیح و تحقیق کتب اصیل شیعه اشتغال دارد و این خدمت بزرگی به مکتب اهل بیت و حوزه علمیه است.

آیت الله استادی افزود: از خدمات علمای گذشته ما استنساخ و تصحیح نسخه ها بوده، آنان از این راه نگذاشته اند مواریث علمی ما گرفتار تحریف و تصحیف شود و در این راه عمری صرف کرده اند، مثلاً نسخه ای از وافی مرحوم فیض در کتابخانه مدرسه فیضیه قم می باشد که یکی از علمای کاشان حدود سی سال، روزی مثلاً یک ساعت مشغول مقابله و تصحیح آن بود است.

دبیر شورای عالی حوزه در پایان گفت: کسانی مانند حجت الاسلام والمسلمین سید علی خراسانی همان کار را البته در زمینه چاپ کتب انجام می دهند و بسیار ارزنده است و لازم بوده از این بزرگوار تشکر و قدردانی شود، البته خدمت دیگر ایشان تربیت گروهی است که با او همکاری کرده و هر کدام در این فن، ورزیده شده اند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha