جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اتاق عقد در حرم حضرت معصومه(س)

ایجاد عقد در اماکن متبرکه از گذشته مورد توجه مذهبی ها بوده و متدینین به مناسبت های مختلف، عقد فرزندان خود را را در مساجد و بقاع متبرکه برگزار می کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» چند سالی است حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) فضای مناسبی را برای برگزاری مراسم عقد زوج های جوان مهیا کرده است.

خبرنگار خبرگزاری «حوزه» گزارشی از حضور نیم روزه خود در اتاق عقد حرم مطهر کریمه اهل بیت علیهم السلام را قلمی کرده است.حجت الاسلام علی فتح الله زاده، رئیس اداره پاسخ گویی و خدمات فرهنگی آستان حضرت فاطمه معصومه(س)

حجت الاسلام علی فتح الله زاده، رئیس اداره پاسخ گویی و خدمات فرهنگی آستان حضرت فاطمه معصومه(س) نحوه تشکیل اتاق عقد در حرم مطهر را این گونه تشریح کرد در گذشته، این اداره ترکیبی از پاسخ گویی به احکام شرعی و مشاوره، شامل اصلاح نماز و خدمات فرهنگی، مانند پذیرش جلسات دانش آموزی، حرم شناسی، برگزاری مسابقات و اتاق عقد، مقبره ها، بخش کودک و نوجوان و رواق خردسال بود و این مسئله تا کنون نیز به این شکل ادامه داشته است.

 آشنایی با اتاق عقد حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

 از سه سال پیش پیشنهاد اینجاد اتاقی مجزا برای برگزاری عقد به مسئولین حرم داده شد و نهایتاً  با یک سری قوانین و شرایط، مورد پذیرش قرار گرفت.

طی جلسات متعددی که با حقوق دانان حرم مطهر  و سر دفتر داران رسمی عقد برگزار شد، فرمی تهیه شد که مشکل شرعی و قانونی نداشته باشد.

 هرکسی می خواهد عقد خود را در حرم  برگزار کند، ابتدا به این اداره مراجع می کند، فرمی به او داده می شود بعد به دنبال کار های آزمایش و گرفتن  مجوز از سر دفتر برای  خواندن  عقد می رود، این مجوز برای این است، نشان دهد این زوجین هیچ گونه منع قانونی و شرعی برای ازدواج ندارند، بعد مسئولین حرم مراسم اجرای عقد را برگزار می کنند.

عاقد

انتخاب عاقد به دو صورت انجام می گیرد، یکی اینکه حرم مطهر از روحانیون پاسخ گویی به مسائل شرعی و سخنرانان خود حرم که مورد تأیید کارگروه های حرم هستند، استفاده می کند و یا اینکه زوجین عاقد را از طرف دفترخانه مربوطه می آورند.

کارگاه های صحیح خوانی خطبه عقداتاق عقد حرم حضرت معصومه (س)

در گذشته دیده می شد که متأسفانه خواندن عقد با مشکلاتی مواجه بود، مثلاً درست و صحیح خوانده نمی شد لذا مسئولین حرم مطهر اقدام به برگزاری کارگاه صحیح و شرعی خوانی عاقدان نمود.

نحوه ثبت نام برای عقد در حرم

در روزهای عادی 3 روز قبل از اجرای عقد و در روزهای خاص، مانند اعیاد و میلاد ائمه طاهرین(ع) تقریبا 7 روز قبل از اجرای عقد، می بایست هماهنگی های لازم انجام شود.

مکان عقد

مکان اجرای عقد از 3 اتاق تشکیل شده، اگر جمعیت زیاد باشد، مانند روز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) این اتاق به 4 الی 7 اتاق افزایش پیدا می کند اتاق های مذکور مجهز به سفره عقد، همراه با قرآن، آئینه و شمعدان، گل، بادام زمینی، فندق و گردو و تعدادی صندلی برای خانواده عروس و داماد است.

 زمان عقد

زمان عقد نیم ساعت برای هر زوج در نظر گرفته شده که بایستی با رعایت  شئونات اخلاقی و شرعی انجام شود.

شرائط زوجین

عدم منع قانونی و شرعی برای ازدواج، شرکت در کارگاه های آموزشی و روان شناختی قبل از عقد، شرکت در کارگاه های روش تربیتی کودکان، مهارت های زندگی و افزایش راه کارهای محبت، پخش نکردن نقل و نبات در پوشیدن لباس مناسب و به همراه نیاوردن لباس عروس و کراوات و .... از شرایط عقد در حرم است.

 مناسبتهااتاق عقد حرم حضرت معصومه (س)

در ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) مراسم عقد 175نفر برگزار شد و 350درخواست هم وجود داشت، اما فرصت انجام همه آنها مقدور نبود، البته این آمار غیر از کسانی است که تولیت حرم مطهر و شخصیت های دیگر به طور جدا گانه برای آنان عقد می خوانند. میانگین عقد در حرم مطهر، در طول سال، 8 خبطه عقد در روز است که، البته در ایام محرم و صفر و نیز شهادت ها و وفات ها هیچ گونه مراسمی نداریم.

 شلوغ ترین روزهای عقد

13 و 27 رجب، مناسبت های خاص و ربیع الاول، تولد حضرت زهرا(س)، پنج شنبه و جمعه شب است.

ساعت برگزاری عقد در حرم

 از ساعت 7 صبح تا 19 و حتی در روزهای شلوغ تا ساعت 24 مراسم اجرای عقد در حرم مطهر برگزار می شود.

نحوه ثبت‌نام

برای به دو صورت حضوری با گرفتن معرفی نامه از دفترخانه عقد و غیر حضوری، از طریق سایت http://amfm.ir/  و معرفی نامه به دفتر خانه دانلود شود.

عقد  اتباع خارجی

این مکان برای همه افراد غیر ایرانی هم مراسم عقد برگزار می کند، اگر زوجه ایرانی باشد زوج باید معرفی نامه از امور اتباع خارجی وزارت خارجه مبنی بر عدم منع قانونی ارائه دهد.

دمی با عاقدین حرم

از تجملات و زرق و برق پرهیز شوداتاق عقد حرم حضرت معصومه (س)

حجت الاسلام و المسلمین میر باقری برای خواندن خطبه عقد به حرم مطهر فاطمه معصومه(س) آمده بود به خبرنگار ما گفت: عقد در مکان های متبرکه به خصوص حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) بسیار با ارزش و مبارک خواهد بود.

باید سعی شود جوانان به جای هزینه های سرسام آور به این سمت و سو حرکت کنند و زندگی مشترک را به دور  از تجملات و زرق و برق آغاز کنند.

حجت الاسلام  نعمت الله واعظی از دیگرعاقدان حرم گفت: روز مبعث زمان مناسبی برای برگزاری جشن ازدواج، اگر مکان آن مقدس باشد، مانند حرم مطهر بسیار عالی است، این نوع مکانها باعث خیر و برکت و همچنین پایدار شدن زندگی می شود و اتفاقاً در بین خانودهای ایرانی طرفداران زیادی دارد.

این عاقد حرم مطهر بیان داشت: ازدواج آسان، از سوی ائمه طاهرین(ع) تاکید شده و خانواده ها باید سعی کنند به سیره اهل بیت(ع) عمل نمایند. به عبارت دیگر هر چه سخت گیری ها کمتر باشد، مشکلات جوانان برای شروع زندگی هم کمتر خواهد بود.

گفت و گو با تازه دامادها و نو عروسان

زوجین طبق نوبت و زمانی که برای آنان در نظر گرفته بودند، وارد اتاق عقد می شدند، هنگام حضور ما در آنجا به آقا دامادی به نام علی ملاحسینی برخورد کردیم از قیافه و نوع حرف زدنش مشخص بود، نظامی است، به همراه  همکار عکاسمان جلو رفته، بعد از احول پرسی و تبریک عید نام رسانه ما را پرسید، برخلاف این که می گویند افراد نظامی خشک برخورد می کردند، ولی  روحیه ای شاد داشت و با خوشحالی پاسخ ما را داد. 

علی گفت: چند سالی است افتخار خادمی زائرین در حرم مطهر را به عهده دارم، از قبل می دانستم در حرم چنین مراسمی برگزار می شود، لذا تصمیم گرفتم آغاز زندگی مشترکمان از حرم مطهر باشد.

ملاحسینی عنوان کرد: برای جوان مسلمان ایرانی، مکان و زمان ایراد خطبه عقد موضوعیت دارد، حال چه مکانی بهتر از حرم مطهر شاکر هستم که خدا این توفیق را داد تا پیوند زناشویی‌مان را در این مکان مقدس شروع کنم.

شروع زندگی مشترک با قرائت قرآن

ساعت 11 و 25 دقیقه را نشان می داد، صحنه ای نظرم را به خود جلب کرد، جوان دانشجویی را دیدیم که روی یکی از صندلی ها نشسته و استرس وجود او را گرفته؛ قرآنی را باز نموده و در حال خواندن قرآن است؛ می خواست مراسم عقد را در حرم بگیرد، پدر او بالای سرش ایستاده و به او دلداری می داد، جلو تر رفتم تا ببینم، بالاخره چه کار می کند، انگار خدا هم خواسته این جوان زندگی خود را با قرآن شروع کند؛ او می گفت، آیه زیبایی آمد، خدا وعده برکت، شادی و سربلندی داده، خواستم با او گپ و گفتی داشته باشم، این جوان اهل اصفهان بود و 23 سال سن داشت، دانشجوی مهندسی خوشحال از اینکه عقد او در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار می شود؛ والدینش نیز خوشحال بودند، ولی این سؤال همچنان در ذهنم بود چرا باید موقع عقد مضطرب بود؟!

وی گفت: می ترسیدم نکند با اینکه از قبل برای مهریه توافق کردیم دختر مورد علاقه ام قبول نکند، ولی خدا را شکر همه چیز به برکت اهل بیت(ع) و حضرت معصومه(س) خوب پیش رفت.

کلید خوشبختی پرهیز از دروغ است

وحید نجاتی، جوان دیگری بود که کت و شلوار و پیراهنی سفید رنگ به تن داشت، آهسته آهسته قدم می زد  بعد وارد اتاق شماره 7 عقد شد، عاقد حجت الاسلام حسینی بود، با صلوات شروع کرد و طبق معمول خطبه عقد و روایت های وارد شده درباره ازدواج آسان و نیز توصیه هایی درباره زندگی مشترک و مهریه کمتر را بیان کرد.

نجاتی 21 ساله با شغل آزاد بود، اهل همدان و در حال حاضر نیز همراه با خانواده خود در شهر قم زندگی می کند.حجت الاسلام علی فتح الله زاده، رئیس اداره پاسخ گویی و خدمات فرهنگی آستان حضرت فاطمه معصومه(س)

او زندگی سالم را در دروغ نگفتن می داند و ترجیح می دهد در زندگی زناشویی صادق و معتقد بوده و دور از هر گونه مسائلی تنها به مال حلال برای زندگی فکر کند.

این جوان تازه داماد عنوان کرد: خدا قسمت کرد، بتوانم پایه های زندگی ام را از حرم مطهر حضرت معصومه (س) شروع کنم، چون معتقد به کمک اهل بیت(ع) هستم، بنابراین جوانان عزیز نیز توصیه می کنم اولاً زود ازدواج کنند، بعد اگر می توانند مراسم عقد خود را در این گونه مکان ها برگزار نمایند.

عاقد هم عقد دخترش را اینجا خواند

در گوشه ای از صحن، نزدیک سالن عقد، چند روحانی کنار هم نشسته بودند، در دست یکی از این روحانیون چند تا برگه بود برگه ها برایم آشنا بودند، جلوتر رفتم، خواستم در جمع آنها شرکت کنم، ولی شرایط اقتضاء نمی کرد، به هر حال بعد از 5 دقیقه این چند نفر به همراه خانواده داماد و عروس وارد اتاق عقد شدند، سالن 16 متری با صندلی های کنار هم چیده شده، سفره عقد ساده ای هم همراه با آئینه شمعدان، قرآن کریم، به سبک حرم مطهر و خانواده های سنتی و مذهبی ایرانی چیده شده بود. نکته جالبی که توجهم را جلب کرد حضور حجت الاسلام عارفی نژاد از عاقدان حرم مطهر بود که می خواست عقد دختر خود را بخواند.

در پاسخ به سئوال ما گفت: لطفی که خدا در حق من کرده، است این که عقد دخترم را در حرم مطهر بخوانم.

مهریه دخترش 14 سکه است، بر خلاف بعضی ها که 100 تا 200 سکه مهریه انتخاب می کنند.

از او پرسیدم دعای خاصی موقع عقد دخترتان خواندید، با لهجه زیبای مشهدی جواب داد، نه هر دعایی برای دیگران خواندم، برای عقد دخترم هم خواندم.

سراغ داماد رفتیم، اسم او محمد هادی یادگاری، جوانی خجالتی و کم رو که با پیراهنی سفید، برای عقد آمده بود؛ رفقای او هم روحانی بودند، همه این ها نشانگر این بود که دارای روحیه‌ای طلبگی است، هرچند طلبه نبود، مهندس شهر سازی و اهل قم بود و22 سال سن دارد. او می گوید: خدا به من لطف و محبت کرده بتوانم عقدم و شروع زندگی مشترک خود را از حرم مطهر آغاز کنم،

خانواده من حمایت و کمک کردند تا زندگی مشترکم شروع شود و این خیلی مهم است.خانواده ها باید جوانان را حمایت و راهنمایی کنند، نباید آنها را تنها بگذارند.

کمی آن طرف تر حجت الاسلام سعید حق پرست، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی نشسته است گویا همراه برادر خانم خود برای عقد آمده بود.

او نیز بیان داشت: آغاز زندگی از حرم مطهر و مکانی پاک، حال و هوای دیگری دارد. برکت زندگی می شود. زندگی به دور از دروغ، حسادت و چشم و هم چشمی  و بدون تجمل خیلی راحت تر شکل می گیرد،خانواده ها می توانند در شکل گیری این گونه زندگی ها نقش مهمی داشته باشند، مهریه ها را کم بگیرند سخت گیری ها را کمتر کنند، تا جوانان زودتر به سرانجام مقصود برسند.

وی عنوان کرد: جوان نباید، توقع زیادی داشته باشند و همه چیز را مانند ماشین، خانه و یک شبه تهیه کنند، اتفاقا اگر با سختی و مشکلات صاحب منزل و ماشین شوند، قدر این وسایل را بهتر می داند و الگوی مصرف اسلامی می شود.

آخرین جوانی که با او مصاحبه کردیم، آقا سعید، اهل تهران است لاغر اندام، با کت و شلواری آبی رنگ که با دختر خانمی از شهر مقدس قم پیمان زنا شویی بسته است.

یکصد عقد در نیمروز

او می گوید خانوده همسرم پیشنهاد عقد در حرم مطهر را دادند، حرم مکان متبرکی است و خوب است آغاز زندگی در این جور مکان ها باشد.

قصه ما به پایان رسید و در این نیم روز حدود 100  جوان زندگی خود را  از حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) و با غذای تبرکی حضرت شروع کردند.

گزارش: قربان اسلامی نژاد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha