چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کتاب  اُسَسُ البَنكِ الِاسلامی

حوزه / بانکداری جهان اسلام، با همه ضرورت و اهمیتش در عرصه اقتصاد،چالش ها و پرسش های متعددی پیش رو دارد که آنها را می توان در سه عنوان خلاصه کرد: مالکیت بانکها، ماهیت سپرده های بانکی و ربوی نبودن بانکها .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب« اُسَسُ البَنكِ الِاسلامی» اثر حجت الاسلام عبدالله حيدري که از سوی مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی چاپ و منتشر شده، در همایش کتاب سال حوزه  در گروه علمی: اقتصاد و مديريت به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

* مالکیت بانکها:

 بانکهای خصوصی نسبت به مالکیت وجوه سپرده گذاران مشکلی ندارد؛ اما مالکیت بانکهای دولتی نسبت به وجوه سپرده گذاران، مبتنی بر مالکیت شخصیت های حقوقی است. اگر مالکیت شخصیت های حقوقی پذیرفته نشود، اموال موجود در بانکها حکم مال مجهول المالک را پیدا می کند.

* ماهیت سپرده های بانکی:

در باره ماهیت سپرده های بانکی احتمالاتی قابل طرح است؛ مانند، قرض و ودیعه؛ اما بدون تردید تا ماهیت سپرده های بانکی مشخص نشود، نمی توان از نظر فقهی حکم آن را روشن ساخت.

* ربوی نبودن بانکها:

 نظام بانکداری متعارف دنیا بر اساس قرض ربوی است و تجهیز و تخصیص منابع بر این اساس انجام می شود؛ اما قرض ربوی در دین اسلام از محرمات مسلم است. بنابراین، نظام بانکداری جهان اسلام چگونه طراحی شده است که بتواند از این حرام قطعی در امان باشد؟

این نوشتار کوشیده است با اشاره به چالش های بالا، پرسش های موجود در این زمینه را پاسخ بدهد، دیدگا ههای مختلف فقهی را در این باره استقصا و ادله آن را بررسی کند. شاید بتوان گفت بحث مالکیت بانکها و ماهیت

سپرده ها اولین بار در این کتاب به صورت مبسوط بررسی شده است.

این اثر، به زبان عربی تدوین شده و عناوین برخی فصول آن عبارت است از:

ملیکة الشخصیات المعنویة و البنوک،

الرقابة علی الشخصیات المعنویة،

الاصول العامة للعقود و المعاملات،

التحدیدات الشرعیة للعقود،

 الموارد و الودائع

و المصرفیة و اسالیب توظیف الاموال.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha