شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کتاب خريد و فروش و پيوند اعضا از ديدگاه فقه و حقوق

حوزه / اثر حاضر، در صدد است با استدلال و استنباط، راهکارهای فقهی و حقوقی را پیرامون محورهای منابع تأمین عضو، نقل و انتقال و پیوند آن تبیین کند.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب خريد و فروش و پيوند اعضا از ديدگاه فقه و حقوق اثرحجت الاسلام سيد صادق سيدحسيني که از سوی شرکت انتشارات علمی و فرهنگی   چاپ و منتشر شده، در همایش کتاب سال حوزه  در گروه علمی: فقه و اصول به عنوان اثر شایسته  تحسین معرفی شد.

این کتاب، کوشیده است که از دیدگاه فقه و حقوق، نگرشی فراگیر و کاربردی به خرید و فروش و پیوند اعضا داشته باشد. به همین دلیل،با موضوع شناسی دقیق و مطابق با دستاوردهای پزشکی معاصر، سعی وافری کرده است که به ابهامات موضوعی موجود در باره پیوند اعضا و مسائل مرتبط با آن، پاسخی دقیق بدهد.

اثر حاضر، همچنین در صدد است با استدلال و استنباط، راهکارهای فقهی و حقوقی را پیرامون محورهای منابع تأمین عضو، نقل و انتقال و پیوند آن تبیین کند.

ساختار محتوایی کتاب حاضر بر پنج بخش استوار شده است که بخش اول آن، ضمن تأکید بر اصل کرامت ذاتی انسان و سلطنت و مالکیت وی بر اعضای بدن خویش، مفاهیمی مانند دمان مرگ مغزی، اغمای عمیق و نوزاد آنانسفال را شرح می دهد.

بخش دوم، به مباحث استنباطی پیرامون منابع تأمین عضو و برداشت آن از بدن انسان در شرایط مختلف، همانند بیماری لاعلاج، کمای عمیق و تولد آنانسفالوس می پردازد.

 در بخش سوم، مباحث فقهی و حقوقی را در باره مشروعیت پیوند عضو به انسان نیازمند بیان می کند .

 بخش چهارم، جایگاه عناوین ثانوی را در حوزه تأمین عضو و پیوند آن را بررسی می کند و نهایتا در بخش پنجم، به امور معاملی و قراردادی درخصوص نقل و انتقال اعضای بدن توجه می شود. در این بخش، علاوه بر بیان شیوه های معاملی و تجاری مشروع، جایگاه فقهی و حقوقی، سببیت، میزان اعتبار و آثار شرعی رضایت فرد و اطرافیانش به اهدا یا انتقال قراردادی اعضای بدن، با تفصیل کامل ارائه شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha