چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام محمد رضا آتشین صدف

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن قلم حوزه با تاکید بر این که قلم جذاب و گیرای حوزویان در گروی توجه جدی به آموزش و مطالعه است، خواستار ایجاد رشته تخصصی نگارش و ادبیات فارسی در حوزه های علمیه شد.

حجت الاسلام محمد رضا آتشین صدف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن گرامیداشت فرارسیدن چهاردهم تیرماه، روز قلم ابراز داشت: اساساً از منظر قرآن، قلم سمبل تفکر و آگاهی بشر است و سوگند پروردگار عالم به آن و همچنین نوشته، آن را مقدس ساخته و به خصوص به نوشتن حرمت خاصی بخشیده است.

اهمیت قلم و کلام رسای رسول الله(ص)

وی افزود: در خصوص اهمیت فوق العاده قلم و نوشته در اسلام باید به کلام و سیره نورانی رسول الله(ص) اشاره کنیم که در زمانه ای که همه هدف اسلام در مقابله با کفار و منافقین و مشرکین، بسیج توده ها و ترویج فرهنگ جهاد بود، حضرت فرمودند: "مِداد العلماء أفضل من دماء الشهدا"

حجت الاسلام آتشین صدف بیان داشت: در واقع بیان پیامبر (ص) اشاره به این حقیقت است که مداد و قلم علماست که شهید پرور است و باعث تقویت میدان های ایثار و شهادت می شود.

ابزار مهم تبلیغ معارف شیعه

این محقق حوزه و دانشگاه گفت: در عرصه قلم همچون وعظ و خطابه ، فضلای حوزه همواره نقش و جایگاه مهمی داشته اند ، چه آن که حقیقتاً یکی از ابزارهای مهم تبلیغ دین و آشنایی توده های مردم با معارف حقه شیعه ، از طریق قلم و نوشتن است.

وی اضافه کرد: البته ما حوزویان باید توجه به این موضوع مهم داشته باشیم که در تبیین دین و آموزه های دینی دارای رقبای جدی هستیم به این معنا که زمانی فقط حوزه بود اما امروزه گروهی هستند که گرچه تخصص لازم در علوم اسلامی را ندارند اما مدعی دین شناسی هستند و حضور این طیف امروز در جامعه ما بسیار پررنگ تر از گذشته شده است که با خود نیز بی شک آسیب ها و آفت های زیادی به همراه دارد.

ضعف در نگارش و مبهم نویسی، آفت است

دبیر علمی گروه مهارت های زندگی موسسه فرهنگی آل یاسین (ع) ابراز داشت: با این حال به اعتقاد بنده مهم این است که ما حرف حق خود را با قلم شیوا، درست و موثر بیان کنیم و بدانیم که با قلم ضعیف و مبهم نویسی و پریشان نویسی نمی توانیم رسالت خطیر خود را به درستی انجام داده و با نسل جوان تشنه دریافت معارف اهل بیت(ع) به خوبی ارتباط لازم را برقرار کنیم.

وی افزود: به راستی اگر ما امروز با جوانان جامعه ما ارتباط درستی برقرار نکرده و به خصوص این که با قلم شیوا ، جذاب و متعهدانه خود نتوانیم آن ها را جذب کنیم، چه بسا آن ها دچار گروه ها و فرقه های منحرف و ضاله شده و در میدان جنگ فرهنگی ، جذب اهداف دشمن شوند.

این محقق تصریح کرد: متاسفانه گاهی در بین خود ما طلبه و روحانیون دیده می شود که چندان اعتقادی نداریم برای ارتباط لازم با مخاطب امروز نیاز داریم که بر قوت قلم خود از طریق آموزش و مطالعه مباحث نوین بیفزاییم؛ البته انصافاً مطالب و آثار بسیاری از حوزویان از جهت علمی ، مایه های خوب و قوی دارد منتها گاه دیده می شود که برای مخاطب عام و به خصوص نسل جدید، جذابیت و کشش لازم را ندارد.

آموزش را باید جدی بگیریم

حجت الاسلام آتشین صدف بیان داشت: به اعتقاد بنده ما باید بیش از هر زمان دیگری مقوله آموزش کاربردی در عرصه قلم را جدی بگیریم و به خصوص در زمینه رعایت اصول درست نویسی، ساده نویسی و در عین جذاب نویسی ، مهارت های خود را از این حیث ارتقا دهیم.

وی گفت: گاهی دیده می شود که برخی کتب که در حوزه دین چاپ می شوند ، همچنان چاپ قدیم آن ها تکرار می شود و چندان هم فروشی در بازار ندارد، اما در همان زمینه یک فرد غیر حوزوی کتابی نوشته که قلم جذابی دارد و طبعا پرفروش است.

قلم روان و صمیمانه؛ لازمه ارتباط با نسل جدید

وی با بیان این که یکی از رموز موفقیت در عرصه قلم و نویسندگی، ساده نویسی و ایجاد رابطه صمیمانه و در عین حال عمیق و تاثیرگذار با مخاطب است، افزود: برخی از نویسندگان حوزوی شناخته شده قلم درستی دارند و اتفاقاً مطلب خواندنی هم دارند ولی نوشته هایشان خیلی خشک و رسمی است که شاید بخشی از مردم و جوانان و نوجوانان با آن نوشته و کتاب ارتباط مناسب را برقرار نکنند،از این رو توجه به این ظرافت ها در موفقیت یک نویسنده شرط است، ضمن آن که ما به هیچ وجه از محتوای متعهدانه و آبرومند یک اثر نیز غافل شویم.

 عضو انجمن قلم حوزه علمیه قم همچنین اظهار داشت: در خاطرات استاد شهید مرتضی مطهری می خواندم که یکی از شاگردان ایشان تعریف می کند روزی استاد به من گفت که امروز کدام کتاب و کدام نویسنده در جامعه پرمخاطب تر از بقیه است و نثر قوی و جذاب دارد که کتاب بینوایان ویکتور هوگو را به ایشان معرفی کردم؛ این مساله نشان می دهد که شهید مطهری با آن مقام و جایگاه والای علمی و دغدغه بالای اجتماعی، برایشان مهم بوده که از حیث قلم نیز به غنای بالایی برای تاثیرگذاری بهتر بر اقشار مختلف مردم دست یابند.

بزرگان ما دارای بیان و قلم گیرا بوده اند

وی یادآور شد: اتفاقاً بزرگان ما همچون امام خمینی(ره) ، علامه جعفری(ره)، علامه طباطبایی(ره) و دیگران با ادبیات فارسی انس و الفت داشته و به جهت زیاد خواندن و زیاد نوشتن، این امر باعث شده که آثاری جذاب و گیرا نوشته و به جامعه عرضه کنند و به خصوص امروز جدای از بحث ارادتی که ما داریم، همه متفق القول هستند که ذکاوت و بیان و قلم مقام معظم رهبری یک جایگاه ویژه و اعتبار بالایی دارد و همان طور که می دانیم ایشان بسیاری از آثار گرانسنگ ادبیات ایران و جهان به خصوص رمان ها را مطالعه کرده اند.

این محقق و نویسنده حوزوی که سابقه داوری برخی ازجشنواره ها از جمله همایش کتاب سال حوزه را در کارنامه کاری خود دارد، در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری جدی در آموزش نسل جوان حوزه های علمیه گفت: متاسفانه گاهی احساس می شود که آن طور که باید و شاید مساله نویسندگی و ارتقای مهارت های قلمی در حوزه چندان جدی گرفته نمی شود و این امر تا حدود زیادی به خود طلاب واگذار شده است.

آیین نگارش و ادبیات نباید حاشیه ای و تشریفاتی باشد

وی افزود: البته هم اکنون درس ادبیات فارسی و آیین نگارش در حوزه وجود دارد و بنده نیز گاهی مدرس همین دوره ها بوده ام اما به نظر می رسد که بیشتر جنبه حاشیه ای و تشریفاتی به خود گرفته است و از سویی کتب و منابع این دروس در حوزه و نیز شیوه های تدریس، امروزی و چندان کاربردی نیست.

وی تاکید کرد: این در حالی است که یک طلبه باید همان طور که فن بیان خوبی داشته باشد می بایست در روزگار کنونی از یک قلم قوی و جذاب و موثر نیز که از جمله لوازم موفقیت او در عرصه تبلیغ دین است، بهره مند باشد و در این باره هم به کلاس های فوق برنامه نیاز است و هم این که در متن دروس حوزوی توجه بیشتری به این مقولات صورت گیرد.

نیاز به رشته تخصصی ادبیات فارسی داریم

حجت الاسلام  آتشین صدف گفت: به نظر می رسد که در شرایط کنونی جای رشته تخصصی ادبیات فارسی در حوزه کاملاً احساس می شود به ویژه با وجود فضای مجازی ، اهمیت این مساله برای تولید محتوای مناسب، دوچندان است.

وی اضافه کرد: حقیقتاً مباحث جدی اندیشه ای در ادبیات فارسی داریم که این امر می طلبد اولاً طلاب و فضلای ما خوب آن ها را بشناسند و ثانیاً هم این که با تکیه بر مبانی علوم انسانی و کلام اهل بیت(ع)

دست به بازآفرینی ادبی و کلامی آن ها بزنند ، مشابه آن کاری که علامه جعفری در رابطه با مثنوی مولوی انجام داد و به اثر ماندگاری تبدیل شد.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حمیدی IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    0 0
    عکس خوشگل تر از حاجی مون بزارید اقاس عارف صدرایی عزیزززززززز