جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی

حوزه/ باید به استقلال حوزه پایبند باشیم و علم، اخلاق و معنویت گرایی را تقویت کنیم و به مدرک گرایی بهاء ندهیم، وقتی علم، اخلاق و فرهیختگی آمد، مدرک هم به دنبالش خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء در قم، بیان داشت: امسال به دلیل فرمایشات و رهنمودهای ارزشمند مراجع تقلید و خط مشی های مدیریت جدید حوزه های علمیه نشاط افزون تری به لحاظ فعالیت های حوزوی شاهد هستیم و خواهیم بود.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اظهار داشت: مراجع تقلید در دیدار با شورای عالی مدیریت حوزه های علمیه سخنان ارزشمندی بیان کردند و توجه به این سخنان می تواند برای پیشرفت و تعالی حوزه بسیار کاربردی و مهم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی به جمله ای از حضرت آیت الله صافی در دیدار با شورای عالی مدیریت که بیان داشتند حوزه علمیه امانتی از سوی حضرت ولی عصر(عج) در دستان طلاب است، اشاره کرد و ابراز داشت: این سخن بسیار گران قدری است و رسالت همه حوزویان را سنگین می کند.

وی خاطرنشان کرد: همه ما طلاب در حوزه زندگی می کنیم و باید بدانیم زندگی ما در صورتی موثر خواهد بود که با اخلاق و علم توأم شود.

 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: اگر همه مراکز علمی، فرهنگی و تخصصی بدانند که همه حوزویان امانتدار حضرت ولی عصر (عج) هستند قطعا تلاش بیشتری برای حوزه خواهند کرد.

 وی اظهار داشت: باید به استقلال حوزه پایبند باشیم و علم، اخلاق و معنویت گرایی را تقویت کنیم و به مدرک گرایی بهاء ندهیم، وقتی علم، اخلاق و فرهیختگی آمد، مدرک هم به دنبالش خواهد آمد.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی در ادامه با بیان اینکه تفسیر تخصصی معنای خاصی یافته است، گفت: اگر در گذشته به تفسیر به عنوان علم توجه می شد امروز باید به عنوان منبع علم آن را شناخت.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه منبع معرفتی و ملکوتی، وحی است و ابزاری دیگر مانند عقل و شهود باید در اختیار آن قرار گیرد، اظهار داشت: همه نیازها باید برای این باشد که بتوانیم به این منبع وحیانی برسیم و برای این امر نیازمند به کار تحقیقی و پژوهشی جدی و عمیق می باشیم.

وی گفت: عترت و سنت معصومین (ع) منبع هستند و رسالت دانش پژوهان هم منبع یابی است و باید با تلاش و کوشش به مرحله ای برسیم تا بتوانیم از قرآن

نهایت استفاده را بکنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی عنوان کرد: تا منبع کشف نشود مبانی و مواد کشف نمی شود، بنابراین نگاه به قرآن باید به عنوان منبع باشد نه دانش در عرض دانشگاه های دیگر.  قرآن به عنوان منبع به شمار می رود و مبانی و مواد دیگر را باید از این منبع استخراج کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha