جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مظاهری

حوزه/ رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به برخی القاب چون ثقة الاسلام، حجت الاسلام ، آیت الله و آیت الله العظمی، گفت: مهمتر از این القاب آن است که خداوند به طلاب اعم از طلاب جوان تا مراجع تقلید، لقب «رسول تبلیغی» داده که بسیار عظیم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری، همزمان با شب عید غدیر خم، در مراسم عمامه گذاری 330 نفر از طلاب حوزه علمیه اصفهان، در مدرسه صدر بازار، اظهار کردند:  معنای عمامه گذاری و تلبس طلاب این است  که عده ای از طلاب که سرباز امام زمان(عج) هستند، تاکنون بی علامت بوده  و از این به بعد با تلبس علامت دار  و درجه دار می شوند، لذا این درجه داری و سربازی امام زمان(عج) برای خود و خانواده هایشان افتخار بزرگی است.

این مرجع تقلید با اشاره به اجرای طرح "ادیب" در حوزه اصفهان، تصریح کردند: طرح ادیب و تلبس طلاب پس از گذراندن این طرح از ابتکارات آیت الله طباطبایی نژاد بود  که امروزه در حوزه های علمیه کشور به عنوان الگو  قرار گرفته است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به برخی از القاب مرسوم در حوزه های علمیه  از جمله ثقه الاسلام، حجت الاسلام والمسلمین، آیت الله و آیت الله العظمی، گفت: از این القاب مهمتر آن است که خداوند متعال به همه طلاب اعم از طلاب جوان تا مراجع تقلید، لقب  «رسول تبلیغی»  داده که لقبی بسیار عظیم است.

معظم له با تاکید براین که رسول تبلیغی لقبی است که خداوند  به همه طلاب و روحانیت داده است و این امانتی سنگین بوده و باید برای حفظ آن تلاش و جدیت داشت، افزودند:  انبیای الهی بر سه قسم بوده اند، تبلیغی،  تشریعی و اولوالعزم، که اغلب پیامبران رسولانی تبلیغی هستند و خداوند روحانیت را با این لقب خطاب کرده است.

ایشان بیان کردند: طلاب  و روحانیون باید مجهز به دو بال  مهم باشند و با این دو بال پرواز کنند تا بتوانند این منصب  مهم را  از خداوند متعال کسب نمایند، ابتدا "عالم در دین بودن" است، طلبه  و روحانی باید در احکام، اعتقادات و اخلاق تخصص داشته باشد.

حضرت آیت الله مظاهری عنوان کردند: باید بسیار مراقب باشیم  که لحظه ای از عمر خود را تباه نکنیم و مواظب باشیم که عمر ما صرف تخصص در دین شود. روحانیت توانسته خود را به صورت قابل قبولی بنماید و امانت الهی را به خوبی حفظ کند.

این مرجع تقلید با بیان این که روحانیت باید امانت الهی را به درستی به آیندگان منتقل کند همان گونه که گذشتگان  و عالمان تمامی سعی خود را کردند و این امانت الهی را به ما رساندند، گفت: این امانت الهی  جز با تلاش، جدیت، فقه سنتی، فقه جواهری، مباحثه ها، مطالعات و شب زنده داری ها منتقل نخواهد شد.

معظم له با تاکید بر این که "نمی خواهم"، "نمی شود" و "نمی توانم" در قاموس روحانیت نیست، افزودند: گذشتگان خواستند و شد و طلاب و روحانیون نیز باید این گونه باشند.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان گفتند: بال دومی که طلاب باید مجهز به آن باشند، "تقوای الهی" است، همه باید تقوا داشته باشند، ولی طلبه باید تقوای خاصی داشته باشد، به نحوی که به طور ناخودآگاه نماز اول وقت را اقامه کند، نماز شب بخواند، ملکه عدالت باشد و چشم و گوش و زبان خود را  کنترل کند، کار مشکلی است، ولی شدنی است.

۳۱۳/۳۸

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha