پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب در گردهمایی روایت گران اربعین و رونمایی از آثار کمیته فرهنگی کارگروه روایتگری اربعین

حوزه/ مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‎های علمیه، بر لزوم استفاده به جا و درست مبلغان در عاشورا و محرم و صفر و ایام اربعین تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب امروز 6مهرماه در گردهمایی راویان اربعین در اداره کل حج و زیارت قم، با اشاره به این مطلب که خداوند اولین راوی عاشورا است گفت: مبلغان و راویان عاشورا باید رسم روایتگری را از خداوند که اولین راوی عاشورا است بیاموزند.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم بیش از دویست قصه را بیان کرده است که بخشی از این قصص، در سوره قصص بیان شده است؛ اگر مبلغان با قرآن انس داشته باشند، می توانند این زیبایی ها را گرفته و به دیگران نیز منتقل کنند.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: زیباییهای روایتگری الهی در آیات مختلف قرآن و در قصص قرآنی قابل مشاهده است؛ از جمله اینکه وصف بهشت و جهنم و حالات بهشتیان و جهنمیان به شکلی بیان شده است که هر شنوندهای را مجذوب میکند.

وی گفت:  روایتگران باید از شیوههای قرآنی استفاده کنند؛ روایت داستان حضرت اسماعیل و ابراهیم(ع) هر انسانی را شیفته این پدر و پسر می‏کند که چگونه خداوند را پرستش می‏کردند؛ قرآن بهترین کتاب روایت گری است؛ قرآن به قصه می پردازند، نه اساطیر زیرا در قصص عبرت آموزی است؛ ولی در اساطیر چنین مفاهیمی وجود ندارد.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه با ذکر این مطلب که مهمترین اصل در روایتگری، اصل تقرب به خداست، تصریح کرد: هرگاه انسانی به خداوند به ظرفیت خود اعتراف کرد و نیاز مخاطبان را عرضه کرد و از خدا طلب رهبری در امورش را داشته باشد، خداوند نیز او را هدایت کرده و هر امری را داشته باشد اجابت میکند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب اظهارکرد: در مسیر اربعین با جمعی از عشاق مواجه هستیم که هر کدام نیازهایی دارند؛ در این مساله باید با اهداف روایت گری نیز آشنا باشیم؛ روایت گران مذهبی ادامه دهنده مسیر امام سجاد(ع) هستند پس باید از الگوی امام سجاد(ع) استفاده کنیم؛ ایشان حتی در بیان مصیبتهای کاروان نیز تنها از خدا میگویند و اگر نامی از پدر گرامی خویش نیز میبرند بخاطر خداست.

وی افزود: از جمله خلقیات روایت گری پرهیز از بداخلاقی است؛ امام راحل در این زمینه یک الگوی تمام معنا بودند؛ مثلا ایشان وقتی برای رزمندگان نیروی هوایی سخن میگفتند از لفظ نیروی آسمانی استفاده میکردند که در روحیه آنها تاثیرگذار بود.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزههای علمیه تواضع و حلم و زبان نرم را از جمله سفارشات امام علی(ع) به مردم ذکر کرد که بیشترین نقش را در جذب مردم به دین دارد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با ذکر این مطلب که امام راحل تواضعی کم نظیر داشتند، گفت: ایشان میفرمود، دست شما را میبوسم و اینکه من یک بسیجی هستم؛ امام همیشه با تواضع با مردم سخن می گفتند؛ همچنین وقار و متانت در سخن را نیز حفظ می کردند تا جلوه جمال انسان را نیز نشان دهد.

وی اظهارکرد: یکی از آسیبهای روایتگری آن است که انسان مطالب قوی و پویایی که ازمتن روایات و احادیث ما برآمده را رها کرده و به سراغ مطالب ضعیف برود؛ از دیگر نکاتی که روایان باید به آن بپردازند آن است که روایان باید از ابتدا تا انتهای کار را برنامه ریزی کنند و برای برنامه به میدان آمده و سینه خود را سپر نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha