پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام فلاح زاده

حوزه/ رسانه موزه امروزه در جهان دارای اهمیت بسیاری است که به‌وسیله آن فکر و فرهنگ را منتقل می‌کنند و ما نیز می‌توانیم به‌وسیله موزه فکر و فرهنگ دینی را منتقل کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده  پنج شنبه شب در دیدار جمعی از پژوهشگران موسسه موضوع شناسی احکام با آیت الله مصباح یزدی در مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) با اشاره به فعالیت‌های موسسه موضوع شناسی گفت: در اندیشه امام(ره) فقه تئوری واقعی و کامل اداره انسان و جامعه از گهواره تا گور است.

وی بیان کرد: بر اساس آنچه معصومین(ع) به ما آموخته‌اند، احکام دینی قابل تغییر نیست و تفاوت فتوا هم جایگاه خود را داشته و بحث علمی است، اما موضوعات هر روز در حال تغییر و تبدل است و هر روز شاهد پدید آمدن موضوعات جدید هستیم.

رئیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی با اشاره به فلسفه و ضرورت تشکیل این موسسه گفت: هیچ حکمی بدون موضوع نخواهد بود و شناخت موضوع بر شناخت حکم تقدم دارد؛ پیشرفت علم و فناوری به صورت روز به روز است و دستکاری بشر، هم موضوعات را تغییر می‌دهد و هم موضوعات جدید را پدید می‌آورد.

وی ابراز داشت: این تغییرات موجب شده که بسیاری از سؤال‌های فقهی با اما و اگر و یا با تأخیر رو به رو شود و عمده این تأخیرها به عدم شناخت موضوعات یا شناخت ناکافی از آنها بر می‌گردد.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده گفت: به خاطر تنوع زیاد احکام و عمر ناکافی برای بررسی همه آنها این موسسه تشکیل شد تا مقدمات را آماده و موضوعات را بررسی و به محضر فقها تقدیم کند تا آنها سریع‌تر و سهل‌تر بتوانند فتوا را صادر کنند.

وی با اشاره به اینکه پس از آماده شدن طرح، مقام معظم رهبری دستور تأسیس موسسه را دادند گفت: در پی این دستور همکاران ما در این موسسه مقدمات کار را فراهم کردند و در مکانی محدود و با امکاناتی محدود، راه پر سنگلاخی را در پیش گرفتند، ولی به فرموده امیرالمؤمنین(ع) ورود به کارهای دشوار از سختی آن خواهد کاست.

رئیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی بیان کرد: در این موسسه در بخش پژوهش چهار گروه عبادت و حقوق، اقتصاد، پزشکی و تغذیه، پژوهش‌های بنیادین برای بررسی مباحث نظری و همچنین تدوین شیوه‌نامه پژوهش شروع به کار کردند.

وی ادامه داد: در گام اول فهرستی از موضوعاتی که نیاز به پژوهش دارد تهیه و بعد ملاک‌های اولویت‌بندی مشخص شد و بر اساس آنها بعضی از موضوعات در دستور کار قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده گفت: پس از پژوهش، موضوع در شورای علمی مطرح می‌شود و پس از تأیید در کمیته‌ای به نام کمیته فقهی که متشکل از نمایندگان مراجع است بررسی و سؤال‌هایی که در رابطه با موضوع است مطرح می‌شود و به اصطلاح موضوع شناسی را به لبه حکم رسانده و تقدیم می‌کنند.

وی اذعان داشت: در بخش آموزش، موضوع شناسی را اگر نگوییم یک دانش نوظهوری است باید گفت که یک دانش مغفولی است و گذشتگان گاهی اشاره‌ای به آن داشته‌اند اما بحث تفصیلی نکرده‌اند.

رئیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی با اشاره به اینکه تدریس مباحث نظری اجمالاً توسط موسسه شروع شده است گفت: برای اینکه این مباحث به بدنه حوزه وارد شود در سال گذشته با هماهنگی با مدیریت حوزه علمیه قم دو درس موضوع شناسی در حوزه آغاز شده است.

وی بیان کرد: اگر این مباحث تنها در گوشه‌ای و برای عده اندکی مطرح شود هرگز به وضع مطلوب نخواهیم رسید.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده با اشاره به فعالیت‌های موسسه در موضوعات خاص گفت: در بحث آشنایی با نجوم به ویژه استهلال یک دوره آموزشی به دستور مقام معظم رهبری آغاز شد و تاکنون سه دوره برگزار شده است تا در سراسر کشور عده ای از طلاب آموزش ببینند و در ستاد استهلال بتوانند کمک کنند.

وی تصریح کرد: به این دلیل که پژوهش در موضوع شناسی با بسیاری از دانش‌ها تفاوت دارد تلاش شده است مجوزی برای یک مرکز تخصصی پرورش پژوهشگران موضوع شناسی تأسیس شود.

رئیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی با بیان اینکه آنچه پژوهشگران موسسه به دست می‌آورند هم باید به محققان و دانشگاهیان و هم به مردم برای عمل به تکلیف ارائه شود گفت: تأسیس نمایشگاه تخصصی موضوع شناسی با نام موزه فقه و زندگی در دستور کار قرار گرفت که اسناد مرتبط با فقه یا موضوعات فقهی در آنجا نگه داری شود تا مردم هم با تاریخ فقه و هم مسائل فقهی آشنا شوند.

وی ادامه داد: رسانه موزه امروزه در جهان رسانه مهمی است که به‌وسیله آن فکر و فرهنگ را منتقل می‌کنند و ما نیز می‌توانیم به‌وسیله موزه فکر و فرهنگ دینی را منتقل کنیم.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha