جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اربعین - حرم امام حسین علیه السلام

حوزه/ نویسنده و پژوهشگر حوزوی یکی از جلوه های ناب اربعین را رونمایی از اعتقادات مترقی و انسان ساز تشیع و مکتب اهل بیت(ع) دانست.

حجت الاسلام والمسلمین سروری در گفت گو با خبرگزاری «حوزه»، گفت: اربعین بزرگترین آوردگاه دینی در سراسر جهان است که خوشبختانه پس از هزار و چهارصد سال امروز آنچه از سیر حرکت تاریخی ادیان و مذاهب گذشت، شکوه و عظمت مکتب اهل بیت(ع) است که بیش از بیست میلیون نفر را در یک نقطه مجتمع کرده است.

وی افزود: اربعین، تجلی گاه عشق و شور و انتظار زائران امامی است که هویت فرهنگ تشیع را به جهان منعکس می کند؛ در واقع اربعین این درس را به دنیا می دهد که در مکتب شیعه هیچگاه بن بستی وجود ندارد و سـرفـصـل تـازه اى را از عظمت مکتب اهل بیت به دنیا باز معرفی می کند.

این نویسنده و پژوهشگر افزود: در تابلوی پیاده روی اربعین، ايـجـاد روحیه وحـدت و هـمـبـسـتـگـى در مـيـان  همه مـسـلمـانـان از مرام نامه انسانی  تربیت شدگان مـكـتـب شیعه برای دل هاى اماده  ترسیم می شود.

وی بیان کرد: البته نمی توان گفت امام حسین(ع) صرفا مختص به شیعه و شیعیان است یا فقط اینکه مسلمانان به حضرت ارادت دارند بلکه امام حسین(ع) متعلق به همه عالم هست و هر انسان آزاده‌ای که به دنبال شرافت انسانی است و معنای آزادگی و عزت را می‌فهمد، عاشق اباعبدالله(ع) می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین سروری گفت: خداوند در قرآن کریم بیان فرموده است که  وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلَامِ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ؛  آیا نمی توان گفت یکی از بهترین وادی سلامت وامنیت برای ما تشکیلات امام حسین(ع) وبه طور کلی ولایت اهل بیت علیهم السلام است؟

نویسنده کتاب قهرمانانی از داستان کربلا بیان کرد: موید این سخن جمله ای ازعلی بن الحسین (علیه السلام) است که می فرماید اینکه خداوند می فرماید: والله یدعو الی دارالسلام یهدی به الجنه و یهدی من یشاء الی صراط مستقیم منظور همان ولایه علی بن ابی طالب(علیه السلام) است.

وی گفت: اربعین فانوس  هدایت در امواج پر طلاطم دریای فتنه ها و طوفان آشوبها وتبلیغات دشمن  است؛ حسين نور خدا در زمين است و به همین خاطر در زیارت اربیعین می خوانیم کهو بَذلَ مُهجَتـَهُ فيکَ ليَستـَنقـِذَ عِبادکَ مِنَ الجَهالةِ وَ حَيرَةِ الضـَلالة َ؛ - خدايا- جانش را در راه تو بخشيد تا بندگانت را از ناداني، سرگرداني و گمراهي و تاریکی نجات دهد.

چگونه مي توانیم، خودمان را با امام هماهنگ کنیم؟

وی اظهارکرد: همچنین در این زیارت بیان شده است که و اشهـَدُ انّي بـِکُم مؤمِنٌ وَ بايابِکُم مُوقن بـِشرايع ِ ديني و خـَواتيم ِ عَمـََلي؛ یعنی شهادت مي دهم که من به شما و رجعت شما يقين دارم و در انجام کارهايم بر طبق دستورات دين عمل مي کنم . (دینی که اهل بیت برای ما تعریف کرده اند.)
وی افزود: در ادامه این زیارت بیان شده است که  وَ قـَلبي لـِقـَلبـِکـُم سـِلم ؛ و قلبم با قلب شما آميخته وهماهنگ است؛ و اَمري لامرِکـُم مـُتـَّبـِع  و در هر کارِ خود پيرو دستورات شما هستم وَ نُصرَتي لـَکُم مُعدَّة ، و آماده ياري و نصرت شما مي باشم، حتي ياذنَ اللهُ لـَکـُم ؛ تا اين که خدا به شما اجازه ظهور بدهد.
وی ادامه داد: در ادامه بیان شده است که من با شما هستم نه با دشمنان شما؛ من با شما هستم، يعنى فكر، عقيده، حبّ، ارادت و عمل من، همه با شماست، زیرا چون شما حق هستيد، پس ما عداى شما، باطل است، خط مقابل هر كه مى خواهد باشد، خط باطل است.

حجت الاسلام والمسلمین سروری بیان کرد: دلیل قرآنی این مطلب نیز خداوند متعال مى فرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَكُونُوا مَعَ الصّادِقينَ»؛ یعنی اى كسانى كه ايمان آورده ايد! تقواى خدا پيشه كنيد و با صادقان باشيد.
سروری یادآورشد: به طور كلى معيّت دو نوع است؛ نخست، معيّت جسمانى و دوم معيّت معنوى؛ در معیت معنوی يعنى از اینکه از نظر عقيده، فكر و خط، ارتباط ایجاد شود؛ در واقع اربعین یعنی معیت کردن با امام حسین(ع) است.

وی گفت: شیعه در اربعین باید به این  قله حقیقت برسد؛ تعبیر بلند معیت یعنی فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لاَ مَعَ غَيْرِكُمْ یا – عَدُوِّكُمْ - این حقیقت را باید در زندگی ما متجلی کند که به حقیقت من با امام حسین (ع) هستم با دین، راه، مرام، هدف و مکتب امام حسین علیه السلام هستم و نه با اغیار و دشمنان ایشان.

حجت الاسلام والمسلمین سروری اظهارکرد: با یک نگاه وسیع تر می توان گفت که ما برای رسیدن به حکومت مهدوی نیاز به الگوی حسینی و تفکر اربعینی داریم؛ با این راهپیمایی میلیونی مردم از نقاط مختلف به دنیا نشان می دهد که  ندایی هل من ناصر ینصرنی امام در گودی قتلگاه بی جواب نمانده ودر این فراخوان هرکسی می تواند لبیک گوی آن باشد.

نویسنده کتاب اقتصادمقاومتی بیان کرد: خوشبختانه امسال نیز عزاداران حسینی با شعار  «انی احامی  ابدا عن دینی» به دنیا اعلام کردند که قیام حضرت اباعبدالله(ع) جهانی بوده و پیام آن باید در قالب فراگیرتری به گوش جهانیان برسد چرا که اهداف امام حسین وحرکت او نسخه امروز جهان اسلام ودنیاست.

وی گفت: اگر چه رسانه های بین المللی به خاطر نقش تأثیرگذاری خلق این حماسه حسینی  مأموریت سرپوش گذاشتن به این حقایق را دارند که این مفاهیم ارزشمند و بایسته های مبرهن به مردم عالم نرسد، ولی هرکدام  از ما وظیفه داریم درس ها و پيام های اربعین را به دنیا اعلام کنیم.

این محقق اظهارکرد: از جمله درس های جاودانه قیام امام حسین و راهپیمایی عظیم اربعین حسینی می توان به ايثار و از خودگذشتگی برای دین و اعتقادها وب اورهایمان و وفاداری و پافشاری به برابري در جامعه  و نفي تبعيضات ناروا در جامعه اشاره کرد.
وی گفت: از جمله باورهای اربعینی که باید به دنیا مخابره کنیم و خود و جامعه خود را به این روحیه الهی مجهز کنیم،  روحیه ظلم ستیزی است زیرا امام حسین(ع) با هدف مقدس و تکلیف الهی در مقابل دشمنان و ظالمان تاریخ ایستادند و از هیچ تنگنایی نیز هراس نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین سروری بیان کرد: امر به معروف و نهي از منکر و منفعل نشدن در برابر نفوذ فرهنگی و اعتقادی  دشمنان از دیگر پیام هایی است که اربعینیون برای دنیا دارند و چه نیکو است که همه ما این پیام های الهی را در طول سال با خود همراه و در زندگی خود نهادینه کنیم.
وی اظهارکرد: از دیگر پیام هایی که عزاداران حسینی باید در وجود خود نهادینه و آن را به عالم اعلام کنند، باید به ولایت پذیری و تمرین امام یاوری اشاره کرد در هیچ لحظه و آنی امام خود را تنها نگذارند و خود را مطیع امر امام بدانند.
این نویسنده حوزوی اظهارکرد: مبارزه با زور و استبداد، و بيعت نکردن با مستبدان و مستکبران از دیگر پیام های کربلا و عاشورا است که اربعینون آن را در گوش عالم صداکرده اند.
وی گفت: حرکت بزرگ کاروان اربعینیون از سراسر جهان ارایه دهنده بخشی از حرکت عظیمی است که در راستای قیامام امام انجام شد؛ در حقیقت این حضور قطره ای از دریای ماندگاری قیام حضرت است که دنیا آن را به چشم خویش دید و اگر ترسید که این تصاویر در دنیا به شکل فراگیر مخابره شود ولی چیزی از حقیقت عالم و راهی که در پیش است را نمی پوشاند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha