جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری،ضمن تاکید بر منوّیات مقام معظم رهبری پیرامون حوزه انقلابی و انقلابی ماندن حوزه ها چهار نکته اساسی در تبیین جایگاه و عملکرد روحانیت بیان کرد.

آیت الله حسینی خراسانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، پیرامون حوزه انقلابی و انقلابی ماندن حوزه ها و رسالت حوزویان و نقش آنان در صیانت از دین اظهارداشت: جا دارد ابتدا،‌حدیثی را یادآور شوم که آسیب و تهدیدهای متوجه کیان دین و اصول بنیادین انقلاب و دستاوردهای نظام اسلامی و هم نقش و رسالت روحانیت و حوزه های علمیه را در مقابله با آسیب و تهدیدها به خوبی بیان می کند. مرحوم کلینی در کتاب فضل العلم اصول کافی از امام صادق(ع) نقل کرده است. «انّ العلماء ورثةالانبیاء» آنگاه در ادامه می فرماید: «فان فینا اهل البیت فی کل خلف عدولاً ینفون عنه، تحریفا لغالین، و انتحالالمبطلین و تأویل الجاهلین» (اصول کافی/1/77/باب2/ح2 دارالحدیث) با توجه به این حدیث شریف در پاسخ به پرسش شما به نکاتی اشاره میکنم.

استاد حوزه  افزود:در سخن راستین و نورانی امام صادق(ع) به خوبی بیان شده است، همواره دین و احکام دینی و اصول اسلامی و جامعه اسلامی در معرض آسیب ها و خطرهایی قرار دارد؛ همچون عداوت ها و دشمنی هایی که مخالفان اسلام با دین دارند و نیز برداشتهای سوء و غلطی که عدهای به عنوان مدافع دین و طرفدار دین از مبانی دینی دارند که زیان و ضرر این برداشت های غلط مدعیان دین شناسی اگر بیشتر از ضرر و زیان دشمنان دین نباشد، کمتر نیست و گاهی هم از ناحیه جریان هایی تند و کند افراطی و تفریطی آسیب هایی جامعه اسلامی و فرهنگ اسلامی و ادب اسلامی و امت اسلامی را تهدید می کند.

آیت الله حسینی خراسانی ادامه داد: در دوره غیبت امام معصوم(عج)، شناسایی و افشای این آسیب و تهدیدها و مقابله با آنها بر عهده روحانیت است و جزو رسالت راستین روحانیت به شمار می آید، در هر دوره از تاریخ و ادوار اسلام به مقتضای لطف پروردگار و عنایت ویژه الهی، کسانی در جامعه اسلامی وجود و حضور دارند که این آسیب ها را می شناسند، این آسیب ها را افشا و به مردم معرفی میکنند و با این آسیبها مقابله میکنند که مشخصاً در این سه محور، روایات ما این حقیقت را بیان کردند که مقابله با تحریف غالیان تندرو و مدعیان فرصت طلب و برداشت های جاهلان فاقد سرمایه لازم علمی توسط علمای راستین صورت می گیرد؛ ماهیت انحرافی و خائنانه آنها به مردم معرفی می شود و با این جریان مقابله می کنند.

وی افزود: تحریف غالین یعنی افرادی که در دین و دینداری و دین باوری دچار غلو، تندروی و افراط هستند، و افراطی گری را که صد درصد به زیان دین و دینداری است دامن می زنند از حق تجاوز می کنند و خط قرمزها را زیرپا می گذارند؛ این گروه هم همواره به عنوان یک تهدید و یک خطر در جامعه وجود دارند که مقابله با این دسته جزو مسئولیتهای سنیگن علمای دین و روحانیت راستین است.

استاد حوزه ادامه داد: جریان دوم، افراد اهل انتحال هستند؛ یعنی در واقع هیچ ارتباطی با دین و دینداری ندارند ولی برای فریب افکار عمومی، برای رسیدن به مقاصد شوم و شیطانی خود، دین را یدک می کشند و در کسوت و جمع اهل دین، جایی برای خودشان باز می کنند و خودشان را با دین مرتبط کرده و خود را به دین نسبت می دهند! ماهیت این گروه هم اگر در یک جامعه دینی شناسایی و افشا و برملا نشود و با آنها مقابله و برخورد مناسب صورت نگیرد، ممکن است در جامعه دینی انحراف ایجاد کرده و به آموزههای دینی آسیب وارد کنند؛ در روایات ما مقابله با این جریان های ضددینی و انحرافی خطرناک و فرهنگ سوز، وظیفه روحانیت معرفی شده است. روایاتی به این معنا در منابع دینی ما از کافی شریف تا بقیه کتابها به طور متعدد و مکرر ذکر شده است.

آیت الله حسینی خراسانی گفت: جریان سوم، برداشت های جاهلانه عده ای به ظاهر دلسوز اسلام است که حقایق را وارونه نموده و اموری که بی ارتباط با اسلام است را به نام اسلام به افکار عمومی القا می کنند و در نتیجه بدعت ها را رواج می دهند، نکته دوم این است که آیا به راستی روحانیت راستین که چنین رسالت سنگینی را بر عهده دارد، از عهده این رسالت برآمده و به این وظیفه خطیر و پرخطر عمل کرده است یا نه؟ این سؤال هم بنابر روایات و شهادت و گواهی خود ائمه اطهار(ع) پاسخش مثبت است، ما شخصیت های برجسته علمی را در تاریخ داشته ایم که به شهادت و گواهی ائمه معصومین(ع) به خوبی از عهده این مسئولیت برآمده اند و به این وظیفه خطیر به بهترین شکل ممکن عمل کرده اند. ما شخصیت هایی را داریم که البته جزو اصحاب و دست پرورده خود ائمه(ع) هستند و از چهره های شاخص و برجسته علمای دین  به شمار می آیند، مثل زرارةبن اعین، محمدبن مسلم و برید بن معاویه عجلی و ابوبصیر که در روایات ما از این بزرگان به عنوان حافظان دین خدا، امینان پروردگار بر حلال و حرام خدا و خادمان امت اسلامی تعبیر شده است.

عضو خبرگان رهبری افزود: اگر این علمای متعهد و رجال علمی، مسئولیت پذیر و دلسوز به اسلام نبودند، از آثار نبوت چیزی باقی می ماند و از بین می رفت و احکام الهی، مندرس و کهنه می گردید؛ و بدعت ها، انحراف ها، مفاسد، فراگیر می شد. اینها هستند که بر اساس مسئولیت و رسالت سنگین الهی خود، در برابر انحرافات به پا می خیزند. چنانکه رسول خدا(ص) فرمود: «اذا ظهرت البدع فی امتی فلیظهر العالم علمه، فمن لم یفعل، فعلیه لعنةالله» (کافی/1/135/ح2) آنگاه که در میان امت اسلامی و جامعه اسلامی یک حرکت انحرافی، فکر و اندیشه انحرافی و یک نظام انحرافی شکل گرفت که همه اینها تحت عنوان بدعت می توانند مندرج باشند، بر عالمان متعهد و راستین دین واجب است که به مقابله برخیزند، شناسایی، افشاگری، روشنگری و مبارزه کنند و این جریان های انحرافی ضددینی را از جامعه دور کنند و عالمان متعهد دینی در طول تاریخ موفق عمل کردند.

وی گفت: اما نکته سوم این است که آیا فقها و علمای بزرگ و دانشمندان متعهد ما، بعداز آن دوره و دوره های بعدی آیا چنین رسالتی دارند و آیا به چنین رسالتی عمل کرده اند، از عبارات بزرگان فقهای ما همچون علامه حلی، صاحب جواهر و امام خمینی(ره) به روشنی استفاده می شود که علما درهمه ادوار همان رسالتی را بر عهده دارند که سلف صالح آنان داشته اند و از عهده آن رسالت به خوبی در دوران زندگی خودشان برآمده اند. علامه حلی وقتی از فقها یاد می کنند، می فرمایند «فان الفقهاء سلاما لله علیهم» و جالب است اینکه هنگام ذکر نام فقها صلوات بر آنها فرستاده شود و سلام بر آنها فرستاده شود مطلبی است در خود روایات مطرح شده است و ائمه(ره) به هنگام ذکر نام فقها مثل زراره، ابوبصیر، محمدبن مسلم و برید عجلی فرمودند «علیهم صلوات الله و رحمته احیانا و امواتا» اینها چه در دوران حیات و چه پس از وفات شان همواره از چنین جایگاهی برخوردار هستند.

آیت الله حسینی خراسانی بیان داشت:صاحب جواهر در موارد متعددی می فرماید این علما که فقهای ما باشند، علمای الهی و حجج پروردگار هستند در میان مردم و در زمین، امام خمینی(ره) در آن تعبیرشان که ترجمان و چکیده همه این روایات و همه این عبارات و همه این کلمات است، می فرمایند: «اگر فقها نبودند اسلام نبود» و یا وقتی امام از یکی از چهره های سرشناس و مبارز و انقلابی روحانی پرصلابت و عزت مدار شیعه به نام مرحوم میرزای شیرازی یاد می کنند میفرمایند: سلام الله علیه.

وی به نکته چهارم اشاره کرد و افزود: در رابطه با روحانیت عصر انقلاب است که یکی از نهادهای این روحانیت، نهاد علمی، انقلابی و سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. جامعه مدرسین با سوابق درخشان علمی، سیاسی، یک تابلوی بسیار درخشان و گویا و یک سند بسیار محکمی است بر حقانیت، و نقش آفرینی و مسئولیت پذیری روحانیت شیعه؛ و یک سند زندهای است که روحانیت چگونه از اصول دیانت و از اصول اسلام و ارزشها، صیانت و حفاظت و پاسداری کرده است. من در این جا نکته ای را به عنوان نکته پایانی عرض کنم و آن، این است که ملت عزیز ما می دانند، جوانان و نوجوانان عزیز هم بدانند که قاعده و قله نظام اسلامی، فقه و فقاهت است، آن چیزی که این نظام بر آن استوار است و از آنجا الهام گرفته و با تکیه بر آن شکل و اوج گرفته و به پیروزی رسیده است و این همه دستاورد و ثمرات به حول و قوه الهی با حمایت مردم با ایثار و فداکاری جوانان این کشور در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، در داخل، در منطقه و در سطح بین الملل به ارمغان آورده و به همراه داشته است، همان فقه و فقاهت است. آنچه از رسالتها و دستاوردها گفته شد، همه علما و همه دانشمندان دینی مؤثر و سهیم هستند و باید سهیم باشند؛ اما نقش درجه یک، مختص فقه و فقاهت و علماست؛ فلذا «فقه، فقاهت، فقها» قاعده محسوب میشوند و قله به شمار می آیند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  گفت: اگر این انقلاب که حقیقتاً باید آنرا معجزه بزرگ قرن دانست، همه حرکتها و همه جریانها و همه اندیشه ها و همه تفکرات را در عرصه بین المللی تحت تأثیر خودش قرار داده و با این قدرت شکل و اوج گرفت و به پیروزی رسید، به برکت همین «فقه و فقاهت» برآمده از فقه محمد و آل محمد(ع) است و اگر با این قدرت و صلابت پیش می رود و موانع را یکی پس از دیگری درهم می شکند و مشکلات را پشت سر می گذارد، بازهم با تکیه بر همین سیستم مقدس «فقه و فقاهت» است و چکیدهاش برای مردم می شود، فتوا، تقلید، و تبعیت مردم از مرجع تقلید، اگر به این قله رسیده است و قرار است این حرکت را قدرتمندانه و شتابان به سمت قله های بلندتر و توسعه بیشتر و پیشرفت بهتر ادامه بدهد باز هم در گرو «فقه و فقاهت» است و اینهمه دلیلش این است که دشمنان ما با استفاده از همه امکانات آن نقطهای را که مورد هدف قرار داده اند و از هر سو و با ساز و کارها و ابزارها و امکانات فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و اخلاقی و نظامی مورد حمله قرار دادهاند، همین نقطه ثقل فقه و فقاهت است که همه ما مؤظف هستیم از این نقطه، صیانت و حفاظت کنیم.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha