جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ معاون حوزه علمیه مازندران حوزه‌هاي علميه را تأمين‌كننده نيازهاي ديني و دانشگاه را پاسخگوي مطالبات و مقتضيات علمي و فني كشور عنوان کرد و گفت: در حقيقت حضور هر يک از اين مراكز علمي در كنار هم براي پيشبرد اهداف نظام اسلامي ضروري است.

حجت الاسلام ابوالحسن میرعمادی،  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ازمازندران، اسلامی سازی علوم انسانی را ضرور خواند و با اشاره به این که تعامل و همکاری حوزه و دانشگاه موجب پيشرفت و تعالي علوم و فناوري در کشور خواهد شد، گفت:  در حقيقت موتور علمي کشور با دستان طلاب و دانشجويان روشن خواهد شد. دانشگاه از لحاظ ساختاري با متد روز ساخته شده‌ و با اين روش مي‌تواند در جامعه مؤثر باشد، حوزه نيز در عرصه‌هاي فکري، عقيدتي و عرصه علوم انساني تأثيرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: فاصله گرفتن اين دو نهاد علمي و بي‌بهره شدن دانشگاه از علوم اسلامي و نگرش غلط حوزه نسبت به دانشگاهيان موجب سلب اعتماد مردم نسبت به اين دو قشر خواهد شد و در نهايت حوزه و دانشگاه نمي‌توانند از علوم و تجربيات يکديگر براي تعالي و رشد استفاده کنند.

معاون حوزه علمیه مازندران افزود: دانشگاه مي‌تواند با استفاده از روحانيان خوش فکر و صاحب انديشه که در حوزه‌هاي علميه از لحاظ علمي و اخلاقي صاحب سبک و نظر هستند، بهره‌مند شود و علوم دانشگاه را از لحاظ اسلامي و فرهنگ ديني پيش ببرد و ذهنيت منفي ميان حوزه و دانشگاه را از بين ببرد.

حجت الاسلام میرعمادی ادامه داد: يکي از راه‌هاي همکاري حوزه و دانشگاه اين است که تا حدودي زمينه وحدت فکري ميان اين دو قشر فراهم شود،  به گونه اي که هر دو، مباني فکري مشترکي بيابند و در اين مرحله، به يقين دانشگاهيان مسلمان با مباني ديني، اصول اعتقادي و فرهنگ ديني آشنايي کامل مي‌يابند و جامعه اسلامي شاهد يگانگي در نيروهاي تحصيل کرده خود خواهد شد و ديگر عناويني مانند دانشگاهي يا حوزوي و قرار دادن اين دو در برابر هم، بي معنا و ريشه‌هاي نفاق خشکانده مي‌شود.

وی با اشاره به این که انقلاب اسلامی ایران در حوزه پیدایش و ایجاد به طور قطع با وحدت و انسجام اقشار مختلف به پیروزی رسیده است که برای ادامه راه هم به این امر ارزنده نیاز دارد، افزود: انقلاب اسلامی در عرصه ساختار فکری و بسیج کنندگی به طور یقین نقش حوزه های علمیه و علما و بزرگان حوزه و دانشگاه ها و اساتید و دانشجویان برجسته و شاخص است.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان این که اردوگاه مخالف انقلاب اسلامی از پیوند حوزویان و دانشگاهیان هراسان هستند، گفت: دشمنان از تعامل فکری و نظری این دو قشر مهم سخت هراسان بوده و با همه ظرفیت در ایجاد اختلاف حوزه و دانشگاه تلاش می کنند.

وی، حوزه‌هاي علميه را تأمين‌كننده نيازهاي ديني و دانشگاه را پاسخگوي مطالبات و مقتضيات علمي و فني كشور عنوان و خاطرنشان كرد: در حقيقت حضور هر يک از اين مراكز علمي در كنار هم براي پيشبرد اهداف نظام اسلامي ضروري است.

معون حوزه علمیه مازندران، تفرقه و بدبيني ميان حوزه و دانشگاه را فرصتي براي چپاول فرصت‌ها و انديشه‌هاي انديشمندان و نخبگان داخلي براي دشمنان دانست و گفت: بر همين اساس نظام سلطه طي ساليان متمادي با شيوه‌ها و روش‌هاي مختلف تلاش‌ گسترده‌اي براي فاصله بين دانشگاه و حوزه‌ها داشته است كه با وحدت و اتحاد اين دو مركز علمي نبايد كوچكترين فرصت براي بهره‌برداري دشمنان نظام فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha