جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 402010
۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
کوچک جنگلی

حوزه / میرزا کوچک خان که تازه از تبعید بازگشته به همراه دوستش میرزا حسین کسمایی در رشت گردش می‌کند که در شهر متوجه دستگیری رضا آژان توسط روس‌ها می‌شود....

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،،سریال (کوچک جنگلی) یکی از سریالهای پر طرفدار تلویزیون ایران در دهه ۶۰ ه. ش است؛ که در ژانر تاریخی، حماسی و سیاسی به کارگردانی بهروز افخمی و با حضور بسیاری از هنرمندان ساخته شده است. در این سریال تلاش می‌شود زوایایی از قیام میرزا کوچک خان و مردم گیلان، با یک نگاه نسبتاً تحلیلی، به نمایش درآید.

خلاصه داستان :

میرزا کوچک خان  که تازه از تبعید بازگشته به همراه دوستش میرزا حسین کسمایی در رشت گردش می‌کند که در شهر متوجه دستگیری رضا آژان توسط روس‌ها می‌شود. رضا آژان ملتمسانه از میرزا تقاضای کمک می‌کند. غیرت میرزا به جوش می‌آید و به او کمک می‌کند. در این ماجرا پای میرزا تیر می‌خورد. میرزا و رضا آژان فرار می‌کنند و به خانه دکتر حشمت می‌روند تا پای میرزا معالجه شود. این ماجرا میرزا و دوستانش را به فکر می‌اندازد که برای مبارزه با اشغالگران روس دست به قیام بزنند و ... .

بهروز افخمی  در پی فیلمنامه ای برای خلق اثری در خور شخصیت میرزا کوچک خان از فیلمنامه ناصر تقوایی که بر اساس داستان مردی از جنگل اثر احمد احرار، نوشته شده بود راضی نبود، زیرا معتقد بود که کتاب مذکور چندان به تاریخ وفادار نیست و یک روایت خیالی و داستان گونه از جنبش جنگل است؛ بنابراین ترجیح داد فیلمنامه جدید را بر اساس کتاب سردار جنگل نوشته ابراهیم فخرایی بنویسد، چرا که آن کتاب را از جهات تطابق با واقعیات تاریخی مناسب تر می‌دید. از دیگر نکاتی که از زبان بهروز افخمی نقل شده این است که او دوست داشته سریال (کوچک جنگلی) را با ساختاری شبیه به سریال دلیران تنگستان بسازد به نحوی که بیننده حس کند فیلم مذکور یک مستند است و نه یک سریال تصنعی، اما عوامل سریال خصوصاً نعمت حقیقی (مدیر فیلمبرداری) مایل به ساختاری داستان گونه بودند و نهایتاً توانستند بهروز افخمی را نیز متقاعد کنند.

لازم است ذکر شود که این سریال تنها دوره اول قیام میرزا کوچک خان را به تصویر می‌کشد که از شروع قیام و شکل گیری هیئت اتحاد اسلام شروع می‌شود و تا ورود نیروهای تیمور تاش به رشت و راهپیمایی طولانی جنگلیها به سمت شرق گیلان که منجر به تسلیم شدن حاج احمد کسمایی و اعدام دکتر حشمت شد ادامه پیدا می‌کند؛ و سریال در همین نقطه تمام می‌شود. متأسفانه به تصویر کشیدن دوره دوم قیام جنگل که دوستی میرزا با قوای بلشویکی و اعلام حکومت جمهوری و حوادث بعد از آن تا کشته شدن میرزا را شامل می‌شود، میسر نشد. علاقه‌مندان می‌توانند این بخش از دوران قیام جنگل را با مشاهده فیلم "سردار جنگل " اثر مرحوم " امیر قویدل " دنبال کنند.

این سریال از یکشنبه ۲۱ آذرماه هر روز از شنبه تا چهارشنبه به روی آنتن شبکه افق رفته و در حال پخش است.

علاقمندان به مجموعه‌های تاریخی می‌توانند هر شب ساعت ۲۳:۰۰ بیننده «کوچک جنگلی» از این شبکه باشند؛ تکرار این سریال نیز هر روز ساعت های ۹:۳۰ و ۱۴:۳۰ پخش می‌شود.

 

عباس زارعی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha