سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب

حوزه/ مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه تصریح کرد: بعضی اساتید در کلاس صرفا به تدریس دروس و سرفصل ها می پردازند که این امر کافی نیست و اساتید باید به تربیت اخلاقی طلاب نیز اهتمام داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، عصر امروز در مراسم فارغ التحصیلی دانش پژوهان دوره دهم مرکز تربیت مدرس که در مجتمع شهید صدوقی(ره) برگزار شد، با تبریک ایام ولادت نبی مکرم اسلام و امام جعفر صادق(ع)، اظهار داشت: حوزه های علمیه میراث دار اندیشه و علوم نبوی و رئیس مذهب جعفری است. 

وی با اشاره به تلاش علما و بزرگان در طول تاریخ برای حفظ و دستیابی حوزه به جایگاه شایسته، تصریح کرد: حوزه های علمیه نتیجه زحمات بزرگان است و ما حلقه واسطی هستیم که وظیفه داریم حوزه را با پاکی و صداقت به آیندگان منتقل کنیم.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه با اشاره به جایگاه والای اساتید در حوزه های علمیه، افزود: اساتید پیش و بیش از مدیران و مسئولان حوزه نقش آفرین هستند و با تربیت علمی و عملی طلاب، رسالت خود را انجام می دهند.    

حجت الاسلام والمسلمین نواب، در ادامه هدفمندبودن تدریس در آموزش را یکی از بایسته های این امر عنوان کرد و گفت: بعضی اساتید در کلاس صرفا به تدریس دروس و سرفصل ها می پردازند که این امر کافی نیست زیرا اساتید باید به تربیت اخلاقی طلاب نیز اهتمام داشته باشند؛ عدم مسئولیت پذیری نسبت به تربیت اخلاقی، ظلم به طلاب است.  

وی با بیان اینکه غرور یکی از آفات علم است، تصریح کرد: بسیاری از تربیت شدگان حوزه احساس مسئولیت بیشتری دارند و خود را شرمنده تر می دانند اما بعضی افراد دچار غرور می شوند. 

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه تصریح کرد: پیش از تدریس و انجام مسئولیت باید غرورها را بشکنیم و خود را خدمت گزار بدانیم. 

حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه تدریس باید همراه با محبت باشد، ابراز داشت: قصد قربت در انجام تدریس تاثیر بسیاری در نفوذ کلام استاد بر شاگرد دارد.

وی با اشاره به اینکه اساتید حوزه باید به تربیت اخلاقی طلاب اهتمام داشته باشند، تصریح کرد: تدریس بدون تربیت فاقد اثر است؛ اساتید باید خود به علوم دینی عمل کرده و طلاب را به انجام این امور ترغیب کنند.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه با بیان اینکه محبت نتیجه تواضع است، ابراز داشت: اساتید باید تواضع داشته باشند و شخصیت هایی نظیر علامه طباطبایی(ره) اسوه فروتنی بودند.  

حجت الاسلام والمسلمین نواب همچنین بر لزوم مخاطب شناسی تاکید کرد و گفت: اساتید ابتدا به شناخت مخاطبان خود بپردازند و متناسب با نیاز آنها تدریس کنند.

وی بر لزوم اختصاص اوقاتی برای ارتباط با طلاب تاکید کرد و ابراز داشت: اساتید باید وجود خود را در خدمت علم قرار دهند و طلاب را فرزندان و ادامه عمر خود بدانند.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله فاضل استرآبادی(ره)، گفت: این عالم ربانی به عنوان یک شخصیت ویژه برای طلاب الگو است و تمام عمر خود را وقف طلاب کرد.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha