سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
وحدت

حوزه/محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه ارومیه گفت: بزرگترین خسارت تفرقه در جهان اسلام این است که توانمندی های جهان اسلام و جذابیت های فرهنگ و تمدن اسلامی را به ضعف و نفرت تبدیل می کند.

حجت الاسلام کریم جباری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در ارومیه، با اشاره به مهمترین چالش های پیش روی وحدت اسلامی اظهار داشت: متاسفانه در این زمینه نوعی درک غلط از اسلام، قرآن، فرهنگ اسلامی و میراث اهل بیت(ع) در قالب نگرشی جغرافیایی و فرقه ای و اثبات یک مذهب بر اساس نفی مذاهب دیگر به چشم می خورد.

وی افزود: از سوی دیگر ضمن ناتوانی در برخورد محترمانه و منطقی در مواجهه با سایر مذاهب اسلامی، بی توجهی به نیازها، دردها و دشمنان مشترک جهان اسلام از جمله چالش های پیشرو محسوب می شود.

به گفته این محقق حوزوی، نداشتن زبان و ادبیات مناسب برای وحدت اسلامی و نیز نقادی سایر مذاهب اسلامی همراه با توهین رفتارهای خلاف ادب و منطق نیز از جمله چالش های پیش روی وحدت شیعه و سنی به شمار می رود.

وی با ابراز تاسف از اینکه بزرگترین خسارت تفرقه در جهان اسلام این است که توانمندی های جهان اسلام و نیز جذابیت های فرهنگ و تمدن اسلامی را به ضعف، نفرت، واگرایی و از هم گسیختگی تبدیل می کند تصریح کرد: پس این خود می تواند بزرگترین سرمایه برای دشمنان اسلام و مسلمانان باشد.

 این استاد حوزوی با ابراز تاسف از اینکه دشمنان اسلام، مسلمانان را به دست خود خوار و ذلیل می کنند، بیان داشت: از سوی دیگر متاسفانه موج اسلام گرایی را نیز در جهان امروزی مهار کرده و به نفع خود مصادره می کنند، ضمن اینکه به تدریج هدایت جریان های اسلامی را از ملل اسلامی به غرب منتقل و صرف بازیچه های سیاسی خود می کنند .

حجت الاسلام جباری خاطرنشان کرد: متاسفانه آسیب دیگر تفرقه نیز، مشکل همزیستی، همدلی طوایف و فرق مسلمین با یکدیگر، تمایل هر چه بیشتر به مهاجرت، ارتباط بیشتر با بیگانگان و باز کردن راهی برای دخالت آنان در سرنوشت مسلمین و اوضاع اسف بار برخی کشورهای اسلامی به شمار می رود.

وی با تاکید بر اینکه این تفرقه ها به شدت آسایش، امنیت، رفاه، رشد علمی و ثبات اقتصادی و اجتماعی را به خطر می افکند، تصریح کرد: بی شک در چنین شرایطی بدون آسایش و امنیت و روابط اجتماعی سالم، انگیزه های زندگی سالم و موفق و امید به آینده ای روشن در میان مسلمین از بین رفته و روحیه مردم را به کلی به هم می ریزد و علاوه بر آن، زندگی شیعه و سنی را همواره با دلهره و نگرانی های بی پایان عجین می سازد .

 انتهای ییام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha