سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت‌‌الله طبرسی

حوزه/ امام جمعه ساری گفت: باید در درون جامعه اسلامی و ایران و سازمان روحانیت شیعه ، مواظب تحرکات شیعه انگلیسی و اسلام آمریکایی بود و بهانه هرگونه سوءاستفاده را از دشمن گرفت.

آیت الله طبرسی نماینده ولی فقیه در استان مازندران در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به حوزه انقلابی و صیانت از اصول انقلاب، ویژگی ها و شاخصه های  حوزه انقلابی را تشریح کرد.

* با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، ویژگیهای حوزه انقلابی را تبیین کنید.

حوزههای علمیه مبدأ پیدایش انقلاب اسلامی و کانون پرورش یاران راستین امام و معمار کبیر انقلاب اسلامی هستند. اگر حوزههای علمیه که تاکنون مؤثرترین عناصر انقلاب اسلامی در همه عرصهها بودند، روحیه انقلابی خود را از دست بدهند و یا خدای ناکرده با آن فاصله بگیرند، معلوم نیست سرنوشت انقلاب چه خواهد شد.

از اینرو همچنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظلهالعالی بر آن تأکید دارند، حوزه باید همچنان انقلابی بماند و در همه عرصهها پیشرو باشد.

اما شاخصههای حوزه انقلابی به نظر حقیر عبارتند از:

1ـ تربیت نسل جدید انقلابی در مدارس علمیه کشور بهگونهای که نسل نو بتواند جایگزین چهرههای انقلابی گذشته باشد و به این آیه کریمه عمل شود که «ما ننسخ من آیة أو ننسها نأت بخیر منها أو مثلها ألم تعلم أنالله على کل شی‏ء قدیر».

2ـ آموزش ارزشهای انقلابی به نسل جوان حوزههای علمیه.

3ـ برقراری ارتباط معنوی بین چهرههای شاخص انقلاب با طلاب جوان>

4ـ فرصت دادن به طلاب جوان در مدارس علمیه جهت شرکت در همه عرصههای انقلابی.

5ـ بسترسازی برای نهادینه کردن عوامل پیروزی انقلاب اسلامی در میان نسل جدید حوزههای علمیه مانند: تأکید بر وحدت و اتحاد همه نیروهای انقلابی، پرهیز از تفرقههای بیفایده جناحی و حزبی در حوزه، آشنا کردن طلاب جوان با فداکاریهای نسل اول انقلاب و... .

*نقش روحانیت و حوزههای علمیه در صیانت از اصول بنیادین انقلاب اسلامی و دستاوردهای نظام اسلامی چیست؟

اصول بنیادین انقلاب اسلامی عبارتند از: استقلال، آزادی، اسلامیت نظام، اجرای احکام الهی و حاکمیت ارزشهای دینی، حفظ منافع ملی و انقلابی، صدور انقلاب اسلامی به جهان، پیروی از اصل اصیل ولایت فقیه و... که همه این امور از تکالیف دینی و وظیفه شرعی هر مسلمانی از جمله علما و روحانیون میباشد.

صیانت از این اصول، بدون حضور آحاد جامعه اسلامی در صحنه امکانپذیر نیست و حضور مردم مرهون هدایتها و رهبریهای روحانیت انقلابی است.

اگر روحانیت در این امور کوتاهی کند، مردم هم عقبنشینی خواهند کرد؛ در حالی که دنیای استکبار با تمام قوا برای نابودی اسلام و ایران صفآرایی کرده و از تمام توان سیاسی، اقتصادی، نظامی، رسانهای و... خود بهره میبرد، روحانیت تکلیفی جز حضور فعال در همه صحنهها و دفاع جانانه از انقلاب اسلامی را ندارند و بدون حضور روحانیت، دفاع از اصول بنیادین آن امکانپذیر نیست.

* با توجه به سیر تحولات اجتماعی و فرهنگی، جایگاه حوزههای علمیه در شناخت و تأثیرگذاری بر جریانات اجتماعی را چگونه ارزیابی میکنید؟

حوزههای علمیه در طول تاریخ پرچمدار دین و هدایت امت بوده و با توجه به بعد مردمی بودن آن، میتوانند در تمام تحولات اجتماعی و فرهنگی اثرگذار باشند؛ اما با عنایت به پیشرفت رسانهای و حضور فضای مجازی در زندگی مردم، حوزههای علمیه باید راهی برای حضور طلاب و حوزویان در فضای مجازی و رسانهای پیدا کنند که در این عرصه احتمالاً کاستیهای زیادی وجود دارد و دشمن، دارد خیلی کار میکند و ما بدون ابزار و امکانات روز نمیتوانیم بر جریانات فرهنگی و اجتماعی آنچنانکه باید اثرگذار باشیم.

*روحانیت و حوزههای علمیه چه نقشی در پیشبرد اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی و مبارزه فکری و فرهنگی با استکبار دارند؟

تاکنون بیشترین نقش در راه تحقق اهداف فرهنگی انقلاب را روحانیت و حوزههای علمیه داشتهاند و امروزه نیز در خط مقدم مبارزه با جریانهای فرهنگی استکباری حضور دارند و در هیچ جایگاه فرهنگی بدون حضور روحانیون اقدام مؤثری صورت نمیپذیرد. و این نشانه نقش بیبدیل حوزهها و دانشآموختگان حوزوی در تحقق اهداف فرهنگی انقلاب و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است.

*نظام اسلامی با چه موانع و معارضههایی در جبهه فرهنگی مواجه است؟

انقلاب اسلامی هرچه به پیش میرود، با موانع جدیدتری از سوی دشمنان مواجه میشود. روزگاری جریان معارض از طریق فیلمهای مبتذل که از ویدئوها پخش میشد، به جنگ انقلاب آمدند و روزی دیگر از طریق ماهواره و امروزه علاوه بر ماهوارهها، فضای مجازی نیز بر آن افزوده شده و علاوه بر اینها، جریانهای برانداز نظام هم با توطئههای مختلف از قبیل: ایجاد اختلاف و تفرقه بین عناصر مؤثر در انقلاب و نظام اسلامی، ایجاد قطبهای دو یا چند گانه در جامعه، ترویج خرافاتی از سوی عوامل شیعه انگلیسی یا اسلام آمریکایی و بهرهبرداری از آن علیه نظام، تضعیف پایههای اعتقادی مردم، تبلیغ علیه روحانیت و احکامی مانند خمس (طرح شبهاتی مانند اینکه چرا خمس به روحانیت داده میشود و این همان مالیات است که دولت از مردم میگیرد) و... که باید روحانیت بیدار در برابر همه این ترفندهای شیطانی با آگاهی کامل مقابله کند.

*ارتباط با مردم و توجه به امور اجتماعی، چه تأثیری در هدایت جریانات اجتماعی به سوی اهداف جامعه اسلامی دارد؟

روحانیت در طول تاریخ در تمام حالات همراه مردم بوده است و انشاءالله از این به بعد نیز خواهد بود و باید این رابطه حفظ شود. گرچه متأسفانه در برخی ساحتها این ارتباط، بهخاطر برخی مسایل، کمرنگ شده است؛ ولی اگر روحانیت با مردم ارتباط نداشته باشد، نه جایگاه خود را میتواند حفظ کند و نه به تکلیفش میتواند عمل نماید؛ پس باید بین مردم و روحانیت همچون گذشته ارتباط قوی برقرار باشد. اگر این ارتباط باقی و برقرار باشد، روحانیت میتواند با استفاده از جذابیت دین و آموزههای اسلامی و حلاوت قرآن و حدیث بیشترین نقش را در هدایت جریانات اجتماعی داشته باشد؛ ولی باید به این چند نکته هم توجه داشت که:

- مشکلات اقتصادی مردم نقش مهمی در تحولات اجتماعی دارد، باید برای حل این مشکلات فکری کرد.

- نباید بین مردم و روحانیت فاصله ایجاد شود؛ چرا که مردم از روحانیت و روحانیت از مردم هستند؛ اگر ما خود را تافته جدابافته از مردم بدانیم، هیچ گاه نخواهیم توانست در جریانات اجتماعی مؤثر واقع شویم.

* با توجه به ابعاد انقلاب اسلامی ایران و رشد بیداری اسلامی، نقش حوزههای علمیه در صدور گفتمانهای انقلابی و اسلام ناب محمدی؟ص؟ را تشریح فرمایید. و اینکه جبهههای معارض انقلاب اسلامی را در ترویج اسلام آمریکایی و تکفیری چگونه ارزیابی میکنید؟

انقلاب اسلامی با  توجه به رسالت الهیاش، یک انقلاب جهانی و انشاءالله زمینهساز ظهور منجی کل، حضرت بقیةالله الاعظم(عج) جهت ایجاد عدل و قسط جهانی خواهد بود و بر کسی پوشیده نیست که بیداری اسلامی ریشه در انقلاب اسلامی دارد؛ چنانکه تمام تلاشهای مذبوحانه استکبار جهانی نیز در راستای مقابله با انقلاب اسلامی است. اگر امروز استکبار جهانی به سرکردگی شیطان بزرگ در یمن، سوریه، بحرین، عراق، افغانستان و در آفریقا جنایات بیشماری را مرتکب میشوند، برای مقابله با حرکت جهانی انقلاب اسلامی است و با عنایت به اینکه حوزههای علمیه مهمترین نقش را در گفتمان انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی؟ص؟ دارد، بالضروره باید بیشترین نقش را در عرصه مقابله با معارضان انقلاب اسلامی هم ایفا نمایند.

در مقابله با معارضان نظام اسلامی، علاوه بر مقابله با تحرکات همه معاندان نظام اسلامی اعم از صهیونیستها، انگلیسیها، آمریکاییها، تکفیریها، وهابیها و... باید در درون جامعه اسلامی و ایران و سازمان روحانیت شیعه مواظب تحرکات شیعه انگلیسی و اسلام آمریکایی بود و بهانه هرگونه سوءاستفاده را از دشمن گرفت و در این راستا هدایتهای مراجع معظم تقلید، رهبر فرزانه انقلاب و سایر بزرگان دین میتواند راهگشا باشد.

همه ما بر این امر واقفیم که دشمنان اسلام با الگوبرداری از جهاد مقدس اسلام، جریان تکفیریها را در جهان اسلام به راه انداختهاند تا هم چهره نورانی اسلام عزیز را دگرگونه جلوه دهند و هم به اهداف شوم خود که همانا تضعیف جهان اسلام، ویرانی سرزمینهای اسلامی، زمینهسازی برای غارتگری منافع مسلمانان، تقویت و حفظ رژیم کودککش صهیونیستی میباشد، برسند.

از اینرو بر حوزههای علمیه و عالمان راستین فرض و لازم است که در این پیچ تاریخی حساس، اسلام عزیز و مکتب نورانی اهلبیت؟عهم؟ را یاری نموده و تمام روزنههای نفوذ بیگانگان در صفوف متحد شیعیان و مسلمانان را مسدود نمایند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha