چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت‌الاسلام عباس ابوعلیزاده

حوزه/ معاون آموزش مدرسه علمیه نمازی خوی با تشریح فعالیت و برنامه های این مدرسه، از آغاز به کار مقطع سطح سه خبرداد.

حجت‌الاسلام عباس ابوعلیزاده در گفتگو با  خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه با تشریح آخرین وضعیت آموزشی مدرسه علمیه نمازی خوی و برنامه های پیش رو پرداخت.

چند طلبه در مدرسه  نمازی تحصیل  و چه سطح‌هایی در این مدرسه تدریس می‌شود؟

در مدرسه نمازی خوی دو دوره تحصیلی وجود دارد که شامل دوره آموزشی حضوری و غیر حضوری هستند، به طور کلی حدود 80 نفر طلبه در این حوزه تحصیل می‌کنند که 65 نفر در دوره آموزش حضوری و 15 نفر در دوره آموزش غیر حضوری ادامه تحصیل می‌دهند، هر یک از این آموزش‌ها در چهار مقطع هفت، هشت، 9 و10 فعال هستند که مقاطع هفت تا9 سطح دو و مقطع 10 سطح سه بوده که این سطح برای نخستین بار در استان آذربایجان‌غربی از سال‌تحصیلی 96 - 95 ثبت نام می‌کند.

در این حوزه پنج استاد تدریس می‌کنند که همه آن‌ها بومی بوده و نکته مهم این است که نوع اساتید از باتجربه‌ترین و مجرب‌ترین اساتید در استان هستند و سه نفر از اساتید مجوز راهنمایی پایان‌نامه و مقاله را دارند و یک نفر نیز علاوه بر این مجوز، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان خوی است و همه این اساتید علاوه بر تدریس حوزوی نقش به‌سزایی در تبلیغات دینی در سطح شهرستان دارند.

وضعیت آموزشی مدرسه نمازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حجت الاسلام و المسلمین سیدرضی موسوی شکوری، مسئول حوزه‌ علمیه شهرستان خوی با تدبیری که امسال اندیشید، مدرسه نمازی را از مکان قبلی به فاز دوم حوزه علمیه امام خمینی(ره) انتقال دادند که این کار قطعا یک سری تاثیرات بلند مدت و یک سری تاثیرات کوتاه مدت خواهد داشت چرا که بعد از این کار کلاس‌ها به‌صورت منسجم‌تر برگزار می‌شوند و جدیت مسئول حوزه علمیه در جهت حضور در جلسات، تعامل با مدیریت استان، مسئولین، اساتید و سایر کادرباعث شده برنامه‌ها دقیق‌تر و منسجم‌تر در راستای محقق شدن اهداف آموزشی حوزه پیش برود و بزرگترین عامل توسعه حوزه نمازی همفکری و همدلی کادر حوزه علمیه بود.

چه اقداماتی جهت بهبود وضع آموزشی انجام داده اید؟

تشکیل اتاق سایت، اقدام به تبلیغ و تشویق طلاب جهت نگارش مقاله‌های علمی که در تابستان سال جاری نیز دوره کاملی از مقاله‌ها ارائه شد و از نظر علمی و محتوایی مورد توجه داوران قرار گرفتند و نیز این مقاله‌ها برای جشنواره علامه حلی و محمدبن خلیلان ارسال می‌شود، اجرای امتحانات هفتگی به صورت تجمیعی با روش کارآمدتر از اقداماتی هستند که باعث بهبود روند آموزش شدند. همچنین توانسته است برای نخستین بار در سطح استان بایگانی ها را از حالت اوراقی و فایلی به‌صورت سیستمی و اسکن شده در بیاورد و نیز با ابتکاری که مدیر مدرسه  به کار بست هر ساله برای طلاب یک کارنامه سالانه که نشان‌دهنده وضعیت تهذیبی، فرهنگی و آموزشی طلبه است، ارائه می‌شود.

مدرسه علمیه نمازی از لحاظ امکانات و تجهیزات چه کمبودهایی دارد؟

اگر بخواهیم این سئوال را جواب دهیم باید بگوییم که قطعا با معیارهای حقیقی فاصله داریم اما ما نیز تلاش می‌کنیم این فاصله‌ها به حداقل برسد، از جمله این مشکلات این است که محیط اداری مدرسه علمیه نمازی، ساختمان جداگانه می‌طلبد تا فضای اداری از فضای حجره‌ها وکلاس‌ها جدا باشند، کلاس‌های درس باید مجهز به پروژکتور باشند که اکنون عدم آن یک ضعف است، اتاق کامپیوتر و کتابخانه باید تجهیز شوند و بزرگترین کمبود فعالیت کم یا عدم فعالیت طلاب در فضای مجازی است که زمینه این فعالیت‌ها نیز باید فراهم شود.

آیا طلاب این مدرسه توانسته اند به موفقیت‌هایی علمی و آموزشی دست یابند؟

بله، طلاب مدرسه علمیه نمازی توانستند در المپیادعلمی استانی مقام بیاورند و غیر از المپیاد علمی در امتحانات شفاهی که از سوی حوزه علمیه قم در مرکز استان برگزار شد، جز نفرات اول باشند.

طلاب مدرسه نمازی در عرصه تبلیغ چه فعالیت هایی دارند؟

در مدرسه علمیه نمازی تمامی طلاب محصل از پایه هفت تا 10 معمم بوده و در کنار تحصیل در حال تبلیغ نیز هستند، اعم این فعالیت‌ها حضور در مدارس سطح شهر با هماهنگی ستاد اقامه نماز آموزش و پرورش جهت اقامه فریضه نماز و همچنین حضور در ادارات جهت اقامه نماز و پاسخگویی به مسائل شرعی هستند.

مطلبی که به عنوان دغدغه وجود دارد بازدهی و موثر واقع شدن این تبلیغات است که نباید مجموعه ادارت و نهادها به روحانیون تنها به عنوان اقامه کننده نماز نگاه کنند بلکه باید از طلاب برای اجرای برنامه‌های فرهنگی مشورت و نظرخواهی شود و روحانیون در برنامه‌های فرهنگی هر اداره یا نهاد دیگر دخالت داده شوند.

ماموریت مدارس علمیه در مقابله با هجمه های دشمنان در فضای مجازی چیست؟

نحوه حضور طلاب در فضای مجازی باید بررسی شود و باید کارشناسی‌ها و مباحثه‌های زیادی برای تعیین نقشه راه انجام شود، در حال حاضر باتوجه به پیشرفت رسانه‌ها، راهکار جذب جوانان و دفع شبهات از قشر جوان در فضای مجازی میسر بوده  و به اقتضای زمان باید اکنون فضای مجازی را در اولویت‌ها جا داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha