شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 403022
۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
فضای مجازی

حوزه/ امروزه بستر تلگرام به عنوان پرکاربردترین پیام رسان در میان دیگر شبکه های اجتماعی، آنچنان در عرصه ترویج عقاید منفی و ضددینی فعال شده که باید برخی از کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی را به مبلغان شیطان توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این که مرجع آگاه و روشن ضمیری همچون آیت الله العظمی مکارم شیرازی در توصیف شبکه های اجتماعی و به خصوص تلگرام از عنوان" لجنزار گندیده ای در زمینه فساد" استفاده می کنند، بی تعارف نشان از عُمق مصایبی دارد که امروز عرصه های نوین به خصوص در رابطه با اعتقادات و باورهای دینی مردم و نسل جوان پدید آورده اند.

البته کسی منکر ظرفیت های قابل توجه و گاه مثبت تلگرام و امثال آن نیست، اما هجمه تخریبی ناشی از محتواهای تولید شده در این پیام رسان های نوین ، اتفاق بسیار ناگواری است که بیم آن می رود این روزها از فرط تکرار، خدا ناکرده به تدریج باعث بی حسی مردم و مسئولان نسبت به آن شود و این کم تفاوتی در نهایت به یک بی تفاوتی بس آسیب زا منجر گردد.

در حال حاضر نه یک مورد و دو مورد و نه ده ها و صدها نمونه، بلکه حقیقتاً هزاران کانال تلگرامی وجود دارد که بدون هیچ محدودیت و نظارتی، اعتقادات و باورهای دینی را نشانه رفته و همت شوم و شیطانی خود را در مسیر به چالش کشیدن و سُست نمودن اعتقادات دینی عامه مردم خصوصاً نسل جوان مصروف داشته اند.

در این میان مع الاسف کم نیستند کانال ها و سوپر گروه هایی که در پهنه ی گسترده و بی نظارتی چون تلگرام با جعل احادیث و استفاده از منابع غیر معتبر و یا حتی ساختگی در راستای در انحراف افکار جوانان از مسائل دینی می کوشند.

البته این ها جدای از ترویج عملی فساد در تلگرام است که در قالب های متن و تصویر و کلیپ و غیره رو به تزاید است و با این وجود، اشاره به آن به جهت اظهر الشمس بودن، دیگر چندان نیاز به پرداختن به حافظه تاریخی برای اثبات وجودی اش ندارد.

از جمله برنامه های و راهبردهای شوم دشمن در عرصه جنگ نرمی که در شبکه های اجتماعی به راه انداخته می توان به مواردی همچون القای تحریفی بودن قرآن با اشاره به سند های جعلی و ساختگی، القای تناقض های کلام وحی بدون توجه به قاعده هایی مانند آیات ناسخ و منسوخ ، محکمات و متشابهات قرآنی، انکار وحیانیت قرآن، انکار اعجاز و پیشگویی های کلام وحی با محوریت مباحث و مطالب ساختگی و دروغین، حرمت شکنی و بی احترامی به قرآن و مقدسات دینی در قالب جوک و مسایل فان و سرگرمی و نیز تسمخر احکام و قوانین الهی به ویژه در رابطه با حدود اشاره کرد.

به تعبیر آیت الله مکارم ، دشمنان اسلام با فساد و به لجن کشیدن دنیا به دنبال تسخیر بر آن هستند و این ما هستیم که باید به عنوان فداییان دین و شریعت ، مانع از تحقق این هدف شوم شویم و البته با فکر و برنامه ریزی و دغدغه مندی کاری کنیم که ترکش های جنگ نرم کمتر آسیبی به فکر و باور نسل جوان به خصوص در حوزه مسایل اعتقادی و دینی بزند.

به خصوص در چنین اوضاعی ، انتظار از جامعه متدین و علی الخصوص حوزویان این است که بی گمان تقویت سواد رسانه ای با محوریت بصیرت دینی و انقلابی ، راهکار مهمی است که در این باره باید به طور جدی مدنظر قرار گیرد.

اغراق نیست اگر بگوییم که امروز بستر تلگرام به عنوان پرکاربردترین پیام رسان در میان دیگر شبکه های اجتماعی، آنچنان در عرصه ترویج عقاید منفی و ضددینی فعال شده که باید برخی از کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی را به مبلغان شیطان توصیف کرد و اینک این لشکریان خدا هستند که باید با سلاح ایمان، اعتقاد و اخلاص و عمل صالح در برابر لشکریان ابلیس بایستند و از قلعه دیانت و شریعت دفاع کنند.

 

سید محمد مهدی موسوی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha