شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام پژمانفر

حوزه/ رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فضای حوزه های علمیه در سال های گذشته، پرسشگر و اهل پژوهش بودن را در طلاب نهادینه می کرد و باعث ایجاد رابطه عاطفی میان استاد و شاگرد می شد، اما سطح بندی طلاب و سیستم نمره دهی دانشگاهی موجب از بين رفتن این مزیت ها مي شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر در دویست و سومین کارگاه نقد عالمانه منبر سطحی نگری به دین را یکی از آفات موجود در جامعه دانست و با بیان این که اثرگذار نبودن دین در همه زوایای زندگی مردم تصادفی و اتفاقی نیست، ابراز كرد: بی دقتی در تبلیغ، علاوه بر این که باعث تعمیق باورهای مخاطبین نمی شود، آسیب هایی جدی را نیز در باورها و روش زندگی آن ها بوجود می آورد.

معاون اسبق آموزش و پژوهش حوزه علميه خراسان گفت: ایجاد هیجانات و نشاط های روحی کاذب برای برون رفت از چنین وضعیتی کافی نیست و نمی تواند پایدار باشد.

وی با تأکید بر این که دین توانایی پاسخ دادن به تمام نیازهای بشر، ارائه مدل های برنامه ریزی و تصمیم گیری و تمدن سازی را دارد و حاوی بسته جامعی از نظامات مختلف است، افزود: انتظارات جامعه از دین و حوزه های علمیه بسیار بالاست و نمی توان تنها به اعزام مبلغ در ایام تبلیغی دل خوش کرد.

رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مخالفت خود را با اعزام مبلغان به تبلیغ بدون ایجاد آمادگی های لازم در آن ها اعلام و اظهار کرد: سازمان های اعزام کننده مبلّغ باید در مورد محتواسازی و ایجاد آمادگی های لازم در مبلّغان فعالیت های بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر عنوان کرد: زمینه سازی برای تعمیق باورهای دینی باید با توجه به اقتضائات زمانه و تغییرات ایجاد شده در مردم و مخاطبین صورت گیرد.

وی ادامه داد: در محیط های علمی هم چون حوزه و دانشگاه علاوه بر آموزش های رسمی، آموزش و تربیت پنهان نیز به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه صورت می گیرد که بسیار پرکاربردتر، مؤثرتر، عمیق تر و ماندگارتر است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت اجتماعی کشور و بروز مشکلات جدید در نهادهایی چون خانواده و مدرسه، گفت: آن چه اکنون از وضعیت اجتماع می بینیم به صور اتفاقی حاصل نشده است، بلکه نتیجه برنامه ریزی های مستقیم و غیرمستقیم می باشد.

مدرك گرايي، آفت است

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد:  بعد از انقلاب اسلامی و افزایش تقاضا برای ارائه خدمات دینی و تبلیغ، به بهانه سطوح مختلف مخاطبین، مسیر کلاس و آزمون دانشگاه ها را در تربیت نیروی انسانی دینی برگزیدیم و به صورت غیرمستقیم به طلبه القاء کردیم که نمره و مدرک مهم است.

معاون اسبق آموزش و پژوهش حوزه علميه خراسان افزود: فضای حوزه های علمیه در سال های گذشته، پرسشگر و اهل پژوهش بودن را در طلاب نهادینه می کرد و باعث ایجاد رابطه عاطفی میان استاد و شاگرد می شد، اما سطح بندی طلاب و سیستم نمره دهی دانشگاهی موجب از بين رفتن این مزیت ها مي شود.

انتقاد مشکلی را حل نمی کند

رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از مسائل اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه که با اصول دینی همخوانی ندارد، اظهار کرد: انتقاد صرف به سیستم ها و نظامات موجود مشکلی را حل نمی کند؛ برنامه ریزی و شناخت کافی از موضوعات، مقدمه ورود صحیح به حل مسائل است.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر در پایان با بیان این که دولت موظف است در شهرهایی که بیش از پنج هزار نفر جمعیت دارند، زمین و امکانات رایگان برای احداث حوزه های علمیه فراهم آورد و کتابخانه تخصصی و مسجد بسازد، عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه، مسجد مهم ترین پایگاه فرهنگی اجتماع در نظر گرفته شده است و بسیاری از برنامه های فرهنگی از طریق آن اجرا خواهد شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha