پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی

حوزه / عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، رژیم آل سعود را امتداد راهبردی استکبار در منطقه دانست و گفت: امروز حرمین شریفین اسیر دست اشرار و عوامل استکبار است.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، در مراسم اربعین شهید جواد جهانی و یاد بود شهید حسین هریری که  با حضور خانواده‌های شهدا و اقشار مختلف مردم در مسجد الزهرا(س) مشهد برگزار شد؛ با اشاره به جایگاه کرامت انسانی، کرامت را بر دو نوع «ذاتی» و «اکتسابی» تقسیم بندی و خاطرنشان کرد: کرامت ذاتی آن لطف الهی بود که پروردگار متعال در وجود همه انسان‌ها قرار داده است، اما آن وجهی که موجب تعالی بشر و طی طریق سعادت می‌شود، کرامت اکتسابی است که جز در پرتوی تربیت قرآن کریم به عنوان کتاب کامل و پیامبران و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) به عنوان انسان‌های کامل، میسر نمی‌‍‌شود.

وی افزود: کرامت ذاتی به‌واسطه عقل و خرد و فکر و فطرت ایجاد می‌شود و انسان به‌موجب آن بر دیگر موجودات برتری دارد؛ اما کرامت اکتسابی در پرتو قرآن و عترت کسب می‌شود و این کرامت تنها در پرتو ارتباط با کریمان شکل می‌گیرد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به جایگاه کرامت شهدای والا مقام اسلام، خاطرنشان کرد: شهدا پیش از مقام شهادت، ابتدا به مقام کرامت نائل می‌شوند؛ زیرا اگر کسی به این مقام نرسد، به شهادت نیز نخواهد رسید.

وی گفت: ایستادگی انسان در برابر لغزش‌ها و وسوسه‌های شیطانی و توجه به رضای الهی و حفظ سنگر حب اهل بیت(علیهم‌السلام) در تمام عرصه‌های زندگی نیز از جمله جلوه‌های کرامت است و هرگاه در چنینن حالاتی آدمی از دنیا برود، اجر شهید را خواهد داشت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر این مطلب که کریم کسی است که بر لشکر وجود او خدا حاکم بوده و محور همه جلوه‌های درون و برون او دستورات الهی باشد، عنوان کرد: هر بخششی کرامت نیست اگر انسان مقابل شیطان درون امیر نفس بود و مقابل شیاطین برون استقامت داشت، صاحب کرامت می‌شود.

وی بزرگ‌ترین سرمایه انسان را نفس الهام بخش به پاکی‌ها و خوبی‌ها معرفی کرد و گفت: انسان‌هایی سعادتمند می‌شوند که این سرمایه الهی را از دست ندهند؛ خداوند متعال به‌واسطه رحمانیتش و برای دست یابی بشریت به کرامت اکتسابی، ارسال رسول و انزال کتب داشته است.

تولیت آستان قدس رضوی معرفت نفس، معرفت حجت و معرفت الله را سه لازمه دستیابی انسان به کرامت اکتسابی برشمرد؛ گفت: تمام تلاش‌ انبیا در هدایت بشر و ارسال آموزه‌های الهی برای این است که انسان به عرصه عبودیت و بندگی خداوند گام گذارد و شیرینی زندگی الهی و معنوی را بچشد.

وی تحقق جامعه سازی اسلامی و نظام سازی قرآنی را در پرتوی سیره زندگی علوی و فاطمی قابل وقوع دانست و تصریح کرد: نظام سازی قرآنی بر چهار اصل «رابطه انسان با خدا و اقامه نماز»، «برپایی زکات و ارتباط با دیگران»، «امر به معروف و گسترش همه خوبی‌ها و ارزش‌ها و پاکی ها» و «نهی از منکر و تمام پلشتی‌ها و زشتی‌ها» استوار شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به اهمیت و جایگاه تزکیه نفس اشاره کرد و با بیان اینکه در اسلام دو نوع تزکیه منفی و مثبت وجود دارد؛ گفت: تزکیه منفی خودستایی و تزکیه مثبت خودستانی است؛ تزکیه منفی خودبینی، خودخواهی و تکبر انسان بوده و تزکیه مثبت ایستادگی در برابر امیال حیوانی و شیطانی، مراقبه وصبغة الله یافتن است.

توفق جبهه اسلام در برابر استکبار

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیداری اسلامی و آگاه شدن ملت‌ها اشاره و آن را از برکات خون شهیدان دانست و گفت: بیداری اسلامی به برکت و در پرتوی خون شهدا ایجاد شده است و قطعا مقدمه‌ای برای بیداری عالم خواهد بود.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: امروز به لطف الهی و در سایه رشادت و ایستادگی رزمندگان اسلام در تمام عرصه‌ها دست برتری با انقلاب اسلامی و جبهه مقاوت است؛ در یمن، سوریه و عراق، جبهه اسلام توفق و چیرگی دارد و این از برکات خون شهداست؛ اگر دیروز خرمشهر و امروز حلب آزاد شد، ان شاءالله فردا شاهد آزادی قدس شریف خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به این جمله رهبری معظم انقلاب که فرمودند «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.» گفت: با این حضور مجاهدانه و با بصیرت رزمندگان در جبهه مقاومت و با دشمن شناسی و دشمن ستیزی که به برکت خون شهدا در جهان اسلام ایجاد شده است، ما تحقق این فرمایش مقتدای بصیرت آفرین خود را نزدیکتر از هر زمانی می‌بینیم و ان شاءالله به زودی نه تنها قدس شریف، بلکه حرمین شریفین نیز از لوث وجود استکبار و اشرار پاکسازی و آزاد خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پایان رژیم آل سعود را امتداد راهبردی استکبار در منطقه دانست و گفت: امروز حرمین شریفین در دست اشرار اسیر است، آنان دل در گروی اسلام نداشته و گوش به فرمان استکبار هستند و از هیچ ظلم و ستمی به مسلمین برای خشنودی دشمنان اسلام فروگذار نیستند؛ ما معتقدیم جریان جور پایدار نخواهد بود، زیرا مشیت و بنای الهی بر پیروزی حق و نابودی ظلم است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha