پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 403504
۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
اسلام و مسیحیت

حوزه/ مثل هميشه تا صداى اذان مغرب در حياط مدرسه شهيدين طنين انداز شد، طلاب و اساتيد براى اقامه نماز جماعت در حسينه حضور پيدا كردند.

طبق معمول بعد از نماز مغرب و عشاء، قرآن تلاوت مى شود، اما امشب قارى قبل از تلاوتش گفت؛ ثواب قرائت قرآن امشب را هديه مى كنيم به حضرت وليعصر و حضرت عيسى مسيح (على نبينا و آله عليهم السلام) . چرا كه امشب بنا به نظر مسيحيان جهان، شب ولادت حضرت مسيح عليه السلام است.

فكر كردم جالب است ماه ربيع امسال علاوه بر وحدت شيعه و سنى،وحدت اسلام و مسيحيت را به همراه دارد. جا دارد كه از منابع خودمان از حضرت عيسى(ع) مطالبى را ذكر كنم:

در حديث صحيح از حضرت امام رضا عليه السلام نقل شده است: ولادت حضرت عيسى مسيح عليه السلام در شب ٢٥ ذيقعده و در روز سه شنبه كه چهار ساعت و نيم از روز گذشته بود در كنار نهر فرات اتفاق افتاد.

روايتى نيز از امام صادق علیه السلام كه فرمودند: حواریون عیسی علیه السلام ، شیعه آن حضرت بودند و شیعیان ما حواریون ما اهل بیت علیهم السلام هستند، حواریون عیسی علیه السلام آنگونه که حواریون ما از ما پیروی می کنند، از عیسی فرمان نبردند، عیسی علیه السلام به حواریون گفت: یاوران من به سوی خدا کیستند؟ حواریون گفتند: ما یاوران خداییم. اما به خدا سوگند او را در دفع از شر یهود یاری نکردند و با یهودیان نجنگیدند، در حالی که شیعیان ما، از روزی که پیامبر صلی الله علیه و آله از دنیا رفته تا کنون ما را یاری می کنند و با اینکه آنها را آزار می کردند، از محبت ما دست بر نمی دارند. خدا از طرف ما به ایشان (شيعيان) جزای خیر بدهد.(بحارالانوار ج 5 ص 398)

قرآن كم از مسيح و مسيحيان حرف نزده است  و این نشان از هدايتگرى قرآن براى مسيحيان است.مثلاً در آیات 30 تا 33 سوره مریم، روشن ترین تصویر را از تولد حضرت عیسی علیه السلام ترسیم كرده است و آنچه به صورت خرافه مطرح است، نفی می کند. در این آیات، هفت ویژگی از ویژگی های برجسته ايشان ياد شده است:

1-بنده خدا بودن، این نشان دهنده آن است بندگی، بزرگ ترین مقام آدمی است

2- صاحب کتاب آسمانی

 3- مقام نبوت، زیرا نبوت همیشه با داشتن کتاب آسمانی همراه نیست

4- مبارک بودن که همان سودمند بودن به حال جامعه است

5- نیکوکاری به مادر

6- جبار و شقی نبودن

7- رستگار، فروتن و حق شناس

اما در آخر الزمان كه همه مخصوصاً مسيحيان منتظر منجى براى عالم هستند در روايات متعدد از منابع شيعه از بازگشت و حضور حضرت عيسى بن مريم عليهما السلام در كنار امام زمان عليه السلام خبر داده اند و او را حامى و مروج حضرت حجت عليه السلام ذكر كرده اند كه موجب هدايت اهل كتاب مى شود.

در پايان به اين نكته مهم اشاره مى كنم صاحب نظران و علمای اسلام همواره حضرت عيسى و مادرشان را ستوده اند در عين حال نكاتى براى هدايت پيروانشان و كنار نهادن مسائل تحريف شده و موهومى كه به آنها نسبت داده مى شود پرداخته اند.

*بخشی از پیام امام خمینی(ره) به مسیحیان

براى نمونه اشاره مى كنم به پيام حضرت امام خمينى رحمه الله در سال نو مسيحى در تاريخ 2/١٠/57 صادر كردند و تأكيد داشتند مسيحيت الان تناسبى با مأموريت حضرت عيسى عليه السلام ندارد:

... صلوات  و سلام خدای بزرگ بر حضرت عیسی بن مریم، روح الله و پیامبر عظیم الشان که مردگان را احیا و خفتگان را بیدار فرمود. صلوات و سلام خدای بزرگ بر مادر عظیم الشانش، مریم عذرا و صدیقه حورا که با نفخه الهی، چنین فرزند بزرگی را به تشنگان رحمت الهی تسلیم نمود. درود بر روحانیون و احبار و رهبانان که با تعالیم عیسی مسیح، نفس سرکششان را به آرامی دعوت می کنند. درود بر ملت آزاده مسیح، آنان که از تعالیم آسمانی عیسی روح الله برخوردارند. من به اسم ملت مظلوم ایران، از شما ملت مسیح می خواهم که در روزهای متبرک خود به ملت ما که گرفتار سلطان ستمکارند، «رژیم شاه» دعا کنید و فرج آنان را از خدای بزرگ بخواهید.


سيد مجتبى كيا از طلاب مدرسه علمیه شهیدین

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha