پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله علی اکبر قریشی

حوزه/ نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آموزش بدون پژوهش مسئله چندان مفیدی نیست، تصریح کرد: هر طلبه‌ باید یک پژوهشگر باشد و کار تحقیق را جدی بگیرد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، آیت الله سیدعلی اکبر قریشی، در نشست تخصصی پژوهشی اساتید و طلاب حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، در ارومیه، با اشاره به اهمیت پژوهش و تحقیق، اظهار داشت: پژوهش و تحقیق یعنی اینکه مسئله آموزش، علم و دانستن در انسان نهادینه شده و ملکه ذهن او شود، اما آموزش به معنای این است که انسان چیزی را بداند.

 عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آموزش بدون پژوهش مسئله چندان مفیدی نیست، تصریح کرد: هر طلبه‌ باید یک پژوهشگر بوده و کار تحقیق را جدی بگیرد.

 وی خاطرنشان کرد: پژوهشگر و محقق شخصی است که در وهله نخست یک مطلب را در ذهن خود مرور کرده و سپس با مطالعه و آموختن از دیگران، آن را وسعت می‌بخشد.  بنابراین طلاب باید تلاش کنند که یک پژوهشگر یا محقق شده و سپس دیگران را مورد ارشاد قرار دهند که این خود بهترین توفیق از سوی خداوند متعال است.

 آیت الله قریشی با تاکید بر اینکه تحقیق و پژوهش تمامی مشکلات جامعه را حل می‌کند، خاطرنشان کرد: باید این مسئله در بین مردم گسترش یابد چون یکی از ثمرات انقلاب اسلامی است

حوزه و روحانیت مسئول ترویج سبک زندگی اسلامی

حجت‌الاسلام علی‌اکبر حصاری، معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران هم در این نشست گفت: هیچ جا به جز حوزه های علمیه صلاحیت ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی را ندارند، بنابراین باید تمامی ظرفیت ها و سرمایه های حوزه های خواهران و برادران را برای این کار ارزشمند به کار برد.

 معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: هم اکنون هدف‌گذاری در بخش پژوهش خواهران طلبه این است که سهم شایسته آنان در تولید علم تامین شده و علاوه بر آن، نیاز جدی و واقعی امروز کشور و نظام احیای مکتب اهل بیت(س) است، البته ایدوئولوژی‌های موجود برای حذف یا انحطاط فکری آن کمر همت بسته‌اند و  نسخه‌های غیرقابل قبول برای جامعه بشری به وجود آورده و به صورت علنی و رسمی به مبارزه‌ علیه این مکتب برآمده اند، به طوری که وجود داعش در همین راستا است.

 به گفته وی، شاید عده ای گمان کنند که گروه تروریستی و تکفیری داعش برای نفت یا حمایت از اسرائیل به وجود آمده در حالی که اینها انگیزه درجه دو و سه هستند.

 وی با اشاره به اینکه در سال 1960 میلادی دو ابر قدرت بلوک شرق و غرب جهان را به دو قسمت تقسیم کرده بودند، افزود: در چنین شرایطی بخشی از کشورهای ضعیف زیر نفوذ آمریکا و برخی زیر نفوذ شوروی قرار گرفته و هر کدام از این قدرت ها ایدئولوژی خاص خود را داشتند.

 حجت الاسلام حصاری با اشاره به اینکه در آن زمان شوروی و آمریکا در حال مبارزه جدی با دین بودند، گفت: آنها معتقد بودند که نباید دین به جامعه بازگردد و حتی در سال 1960 میلادی آمریکا و شوروی به اتفاق اعلام کردند که پایان حیات اجتماعی دین به پایان رسیده و امکان بازگشت آن وجود ندارد.

 معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران بیان داشت: در شرایطی که باور و یقین پایان‌بخشی حیات اجتماعی دین در دنیا به مردم القاء می‌شد، انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

 وی بر لزوم جامعه‌سازی اسلامی برای سعادت بشر و جامعه تاکید کرده و ابراز داشت: جامعه‌سازی اسلامی برای پیروزی در مقابل ایدئولوژی‌های مسلط جهانی و نیز زمینه‌سازی برای ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) نیز ضروری است.

راه اندازی 12  کانون پژوهشی

 حجت‌ الاسلام حمید راحلی، مدیر حوزه‌ علمیه خواهران آذربایجان‌غربی نیز در این نشست با اشاره به اینکه تولید علم وجه تمایز کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است، اظهار داشت: این مولفه در سایه تحقیق و پژوهش حاصل می‌شود.

 مدیر حوزه‌ علمیه خواهران آذربایجان‌غربی  با اشاره به این که درک عمیق مسائل بدون تحقیق و پژوهش امکان‌پذیر نیست، ابراز داشت: فردی مانند آیت‌الله قریشی از علمای بنام و مفسر و پژوهشگر نمونه قرآنی است که باید نام ایشان جزو چهره‌های ماندگار ثبت شود.

 وی، تجلیل از برترین‌های پژوهشی و افتتاح نمایشگاه کتاب ویژه طلاب را از برنامه‌های هفته پژوهش در استان اعلام کرد و افزود:  12 کانون پژوهشی راه اندازی و تقویت می شوند.

مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری جشنواره علامه حلی در سال 96 در آذربایجان غربی، گفت: این جشنواره در سال 96 در استان بومی‌سازی می‌شود و امید است با برگزاری چنین جشنواره هایی، روحیه تحقیق و پژوهش در بین طلاب روز به روز تقویت شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha