جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله استادی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه گفت: آیت الله العظمی میلانی دارای ویژگی های علم، تقوا، تهذیب، احساس مسئولیت و عشق به ولایت بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله استادی پیش از ظهر پنجشنبه در همایش بزرگداشت مرحوم آیت الله العظمی سیدهادی میلانی که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: در روایات بسیاری ویژگی های عالمی که ما باید از او درس بگیریم و استفاده کنیم و مقتدا و الگوی خود قرار دهیم، بیان شده است. 

*علما از نگاه پیامبر و اهل بیت(ع)

وی تصریح کرد: در روایتی از رسول اکرم(ص) نقل شده « تَقَرَّبُوا إِلَی عَالِمٍ یَدْعُوکُمْ مِنَ الْکِبْرِ إِلَی التَّوَاضُعِ وَ مِنَ الرِّیَاءِ إِلَی الْإِخْلَاصِ وَ مِنَ الشَّکِّ إِلَی الْیَقِینِ وَ مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَی الزُّهْدِ وَ مِنَ الْعَدَاوَةِ إِلَی النَّصِیحَةِ »؛ چنین عالمی را رسول اکرم(ص) می پسندند که فرموده به دنبال او بروید.

دبیر شورای عالی حوزه همچنین روایتی از امام صادق(ع) نقل کرد: « مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ»؛ همچنین از این امام همام در روایت دیگری نقل شده است « مَن تَعَلَّمَ للّهِ وعَمِلَ للّه‏ وعَلَّمَ للّه‏ دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما ». 

آیت الله استادی با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) «الفقه مفتاح البصيرة، وتمام العبادة، والسبب إلى المنازل الرفيعة، والرتب الجليلة، في الدين والدنيا»، گفت: همچنین از ایشان در روایت دیگری نقل شده «أولَى العِلمِ بِكَ ما لا يَصلُحُ لَكَ العَمَلُ إلّا بِهِ، وأوجَبُ العِلمِ عَلَيكَ ما أنتَ مَسؤولٌ عَنِ العَمَلِ بِهِ، وألزَمُ العِلمِ لَكَ ما دَلَّكَ عَلى صَلاحِ قَلبِكَ، وأظهَرَ لَكَ فَسادَهُ».

* دیگر ویژگی های عالمان

وی در خصوص دیگر ویژگی عالمان دین به روایت «یصدق فعله قوله، یصدق عمله قوله» اشاره کرد و افزود: همچنین در روایت دیگری اشاره شده « مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي الْآخِرَةِ عَمَلُه».

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: همچنین در روایتی از امام کاظم(ع) نقل شده « إِذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ بَكَتْ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ، وَ بِقَاعُ الْأَرْضِ الَّتِي كَانَ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَيْهَا، وَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ الَّتِي كَانَ يُصْعَدُ فِيهَا بِأَعْمَالِهِ، وَ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْ‏ءٌ، لِأَنَّ الْمُؤْمِنِينَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الْإِسْلَامِ كَحِصْنِ سُورِ الْمَدِينَةِ لَهَا.

آیت الله استادی با اشاره به اینکه عالمانی که دارای ویژگی های بیان شده در روایات هستند، حصون اسلام هستند، افزود: نباید اشتباه شود هرکسی ملبس شد و درس خواند و ملا شد، حصن اسلام است؛ نه براساس روایات عالم باید حصون اسلام باشد نه اینکه هرکسی عالم است، حصن اسلام می باشد.

وی تصریح کرد: در طول تاریخ فقه، الحمد لله از زمان غیبت امام زمان(عج) چنین علمایی داشتیم و داریم و ان شاء الله خواهیم داشت که به طور کامل یا به نسبت مصداق این روایات هستند، باید ویژگی های آنها را بررسی کنیم تا ما بتوانیم از آن خصوصیات درس بگیریم.

دبیر شورای عالی حوزه با بیان اینکه آیت الله العظمی میلانی در تحصیل جدیّت خاصی داشته است، اظهار داشت: ایشان در جوانی به مرتبه خوبی از علم رسیده بوده و تعابیر خاص و مهم آیت الله نائینی درباره آیت الله میلانی در سن 26 سالگی حائز اهمیت است.

*طلاب جوان از بزرگان الگو بگیرند

وی افزود: طلاب جوان باید بدانند بزرگان از ابتدا خوب درس می خواندند و خوب علم را دنبال می کردند و مرحوم آیت الله میلانی هنوز 30 ساله نشده بوده که استادش مرحوم نائینی درباره ایشان چنین تعابیری داشته است.

وی با بیان اینکه آیت الله العظمی میلانی در درجه بالایی از علم قرار داشته است، تصریح کرد: همچنین مرحوم بلاغی نیز تعابیر خاص و مهمی درباره آیت الله میلانی داشته است در حالی که ایشان 33 ساله بوده است.

عضو جامعه مدرسین افزود: این ها برای طلاب جوان ما باید درس باشد اگر قرار است حصن اسلام باشیم، باید ملا باشیم و تحصیل را جدی بگیریم و جدی گرفتن تحصیل فقط به طلبه ها بازنمی گردد و به اساتید نیز مربوط است؛ اساتید باید جدی بگیرند تا طلبه ها نیز جدی بگیرند، همچنین مرحوم سید شرف الدین نیز درباره شخصیت علمی آیت الله العظمی میلانی تعابیر خاصی دارد و این عالم ربانی مصداق علمایی بوده که در روایات به ویژگی آنها اشاره شده و مردم باید به آنها مراجعه کنند.

*تعبیر زیبای آیت الله نائینی درباره آیت الله میلانی

این عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه بی جهت نبوده مرحوم نائینی درباره آیت الله میلانی از تعبیر «التقی الزکی» استفاده کرده است، گفت: آیت الله میلانی در سن بیست سالگی با آقاسید عبدالغفار مازندرانی مکاتبه داشته است و در پاسخ نامه وی اظهار لطف کرده است.

سخنران این همایش با بیان اینکه آیت الله العظمی میلانی از ابتدای جوانی به دنبال علم و تهذیب بوده است، اظهار داشت: اگر حوزه های علمیه ملاّ تربیت نکند، مشکل خواهیم داشت، اگر ملاّ تربیت کند و مهذب نباشند، باز مشکل خواهیم داشت؛ کسانی که به جایی رسیدند و توانستند این گونه موثر باشند و در قلوب نفوذ کنند، از ابتدا چنین ویژگی داشتند.

*اخلاص ویژگی بارز آیت الله میلانی

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه، یکی از خصوصیات آیت الله العظمی میلانی اخلاص بوده است، گفت: براساس نقل های تاریخی، تا اساتید ایشان زنده بودند، دنبال مرجعیت نبوده است؛ به دلیل زهد و معنویت حاج آقا حسین قمی، مروج ایشان بوده است.  

آیت الله استادی با اشاره به اینکه اخلاص آیت الله العظمی میلانی نمونه های متعددی دارد، گفت: مرحوم دکتر بهشتی برای ایشان در نامه ای نوشته است «من خبر دارم شما در کارهایی که انجام می دهید به فکر اینکه خودتان را معرفی کنید، نیستید». 

وی افزود: هنگامی که بنده به قم آمدم، تا مدت ها اطلاع نداشتیم مدرسه حقانی قم را آیت الله العظمی میلانی اداره می کند.

این عضو جامعه مدرسین یکی دیگر از ویژگی های آیت الله العظمی میلانی را مسئولیت پذیری عنوان کرد و افزود: این ویژگی باید در بزرگان ما باشد؛ ایشان در مشهد طرحی و برنامه ای پیاده کرد که 300 طلبه شب های جمعه در روستاها برای تبلیغ می رفتند.

*مسئولیت پذیر در تربیت طلاب

این استاد حوزه گفت: آیت الله العظمی میلانی از آنجا که احساس مسئولیت می کرد طلاب را گردهم می آورد و برای آنان سخنرانی می کرد؛ در یکی از سخنرانی های ایشان نقل شده «من وظیفه دارم احکام شرعی را به مردم برسانم ولی از آنجا که نمی توانم این وظیفه شخصی را انجام دهم در انجام این تکلیف و ادای وظیفه من در قبال مردم، شما یار و یاور من هستید زیرا می بینید در کسوت مشاغل ناتوان و پیر هستم.

وی با بیان اینکه آیت الله العظمی میلانی احساس مسئولیت کرده و فقط به حرف اکتفا نکرده بودند، گفت: اگر همه کارهای ما این گونه باشد، کارها رو به بهبودی می رود.

*یک انتقاد از برخی روحانیون

آیت الله استادی با انتقاد از اینکه گاهی در حوزه ها توقع مادی وجود دارد، تصریح کرد: آیت الله العظمی میلانی به مبلغان توصیه می کردند اگر از ابتدای تبلیغ در روستا بگویید پول نمی گیریم اثرگذار است؛ معنای مسئله این است کار من آن قدر مهم است که نمی توانید کار من را با پول جبران کنید، زیرا رسالت پیامبری است.

وی افزود: همچنین آیت الله العظمی میلانی به مبلغان توصیه می کرد با عمل خود، مردم را به دین دعوت کنید و متن آیات و روایات را بخوانید و اصول عقائد، بعثت و امامت را تشریح کنید و نامی از من به میان نیاورید.

عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: این عالم ربانی از حیث علم، تقوا، تهذیب، احساس مسئولیت و عشق به ولایت برتر بود.

*ذوب در ولایت

آیت الله استادی با اشاره به عشق و علاقه آیت الله العظمی میلانی به ولایت، گفت: ایشان چندسال اول نهضت کاملا همراهی کرد و اعلامیه داد و سخنرانی کرد.

وی با اشاره به نامه یکی از علما به آیت الله العظمی میلانی برای هجرت به قم، گفت: ایشان گفته اند چون یکی از شئون تشریفات آستان مقدس حضرت ثامن الحجج، حوزه علمیه است و احتمال می دهم وجود حقیر در مامور بودن و جهات تحصیلی این حوزه بی اثر نباشد، نمی دانم چه وظیفه ای نسبت به آقایان دارم و از طرفی نعمت عتبه بوسی را خدای متعال منت گذارده و میل ندارم این نعمت را از خود سلب کنم.  

دبیر شورای عالی حوزه گفت: مرحوم آیت الله العظمی میلانی با وجود درس و بحث و خصوصیاتی که داشت، دل خود را معطوف اهل بیت(ع) کرده بود. 

آیت الله استادی افزود: آیت الله العظمی میلانی همواره به طلاب و علما سفارش می کرد اهتمام به درس، تحصیل، تهذیب و اخلاق مهم است، اما ارتباط با اهل بیت(ع) را فراموش نکنید و در همه نامه ها و سخنرانی ها از امام زمان(عج) یاد کرده است.

*تواضع مثال زدنی

وی تصریح کرد: بنده در سال هایی که ایام تابستان به مشهد مشرف می شدم، مرحوم علامه امینی در مدرسه نواب منبر داشتند و بنده نیز می رفتم؛ ایشان در راستای ترویج ولایت و تقویت این امر، در تمام ایامی که علامه امینی در مدرسه نواب سخنرانی می کرد، حضور پیدا می کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه بر لزوم الگوگیری و عمل به تهذیب، اخلاص و احساس مسئولیت آیت الله العظمی میلانی، گفت: نباید بی تفاوت باشیم؛ خیلی از افراد می توانند کاری انجام دهند اما مثل اینکه نیازی نمی بینند؛ در وضعیتی که در سراسر کشور وجود دارد و جوانان مبتلا هستند و از حیث عقاید و پاسخ اشکالات، مشکل دارند، باید احساس مسئولیت کنیم تا حصن اسلام باشیم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha