جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
احزاب

حوزه/ اجماع ‌سازی دوستان انقلاب علیه خودشان و تخریب، تفسیق و تکفیر بی ‌رحمانه یکدیگر، با بهره از ابزارهای نامشروع، نه فقط معقول نیست بلکه با این کار اولین ضربه را قبل از رقیب به انقلاب و ارزش ‌ها وارد می ‌کند.

خبرگزاری «حوزه»/ این روزها اخبار و گزارشهای خبرگزاریها و مطبوعات و تحلیلهای سخنرانان سیاسی، پیامهای خاصی را به مخاطب منتقل میکند که حاوی گوشه کنایههای سیاسی به جریانهای رقیب و حاکی از کم شدن فاصله زمانی ما به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی است. اینکه حال و هوای جامعه از اکنون باید آرامآرام انتخاباتی شود دور از ذهن نیست، اما آنچه بیشتر جلب نظر میکند، ناروایی شیوه برخورد برخی از طرفداران جناحها با یکدیگر و غیر ارزشی بودن ادبیات آنها در تعامل باهم است.

بیتردید نقد و نظر متقابل یکی از راههای طرح مواضع و بیان برتریهای فکری و اجرایی جریان متبوع برای مردم است و اصحاب احزاب میتوانند با طرح «ترینهای» خود، ضمن به چالش کشیدن جناح رقیب رأی مردم را بهسوی خود جلب نمایند.

لیک از باب «سالی که نکوست از بهارش پیداست»، شیوه تضارب آرای افراد حقیقی و حقوقی در اطیاف مختلف سیاسی، از الآن بهگونهای رقم خورده که نگرانی نسبت به تزاید بداخلاقیهای طرفین در ماههای پیشرو محسوس است و افشاگریهای رسانهای افراد علیه جریانهای یکدیگر و حامیان آنها، یکی از پرتگاههای ارزشی این رقابتهاست. اگر کمی تأمل نماییم خواهیم دانست، همه کسانی که در این مسابقه سیاسی وارد میدان شدهاند، از یاران انقلاب هستند؛ بر این اساس، فارغ از واقعیت داشتن یا نداشتن مطالب مطروحه، وقتی یکی از آنها به افشای مسایل نامطلوب دیگری میپردازد و دیگری نیز نسبت به او افشاگری مینماید، در واقع آنچه مورد نقد واقعی قرار گرفته انقلاب است و ما با تبدیل فرصت فاخر انتخابات به تهدید، به تخریب خودخواسته ارزشها اقدام نمودهایم! البته نقد و نهی از منکر نمودن کسانی که دچار اشتباهاتی شدهاند لازم است، اما نباید هر نقدی را با هر ادبیاتی، در هر فضایی و برای هر مخاطبی بیان داشت.

انقلاب ما در دنیا الگوهای خوب تربیتی را در ساحتهای گوناگون ارائه نموده؛ کافی است نگاهی کوتاه به شهدا، این آموزگاران ایثار، شهامت، شجاعت و ادب داشته باشیم که علیرغم انجام وظایف و تکالیف سیاسی و جهادی، در هنگام اختلافنظرهای نظامی از هر گونه عملی که سبب تشتت در بین نیروهای رزمنده شود پرهیز مینمودند.

وضعیت امروز کشور اسلامی ما نیز در جبهه جهانی اینگونه است و همه جناحها و کاندیداهای آنها باید با تأمل در مبانی اعتقادی و سیاسی انقلاب، رویکردی ارزشاندیش را در شیوه و ادبیات تبلیغات انتخاباتی، اتخاذ نمایند.

باید بدانیم که اجماعسازی دوستان انقلاب علیه خودشان و تخریب، تفسیق و تکفیر بیرحمانه یکدیگر، با بهره از ابزارهای نامشروع، نه فقط معقول نیست بلکه با این کار اولین ضربه را قبل از رقیب به انقلاب و ارزشها وارد میکند.

روزهای نهم تا 19 دیماه که یادآور دو واقعه ماندگار تاریخی است، دهه بصیرت نام گرفته و مناسب است صحابه احزاب با الهام از آموزههای این ایام، منویات امام راحل قدس‌سره و رهبر معظم انقلاب دامتبرکاته و درسگیری از شهدا، انتخابات را فصل بصیرت ببینند و آنرا ارزشنشان رقم زنند و از برخوردهایی که در مکتب اخلاقی اهلبیت علیهم‌السلام مطرود است پرهیز نمایند. انشاءالله

 حسن مولایی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha