شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله طبرسی- امام جمعه ساری

حوزه/نماینده ولی فقیه در مازندران با تأکید براین که این استان مهد پرورش بسیاری از علمای بزرگ در طول تاریخ بوده است، گفت: امروز در عرصه فقه و فقاهت دو شخصیت برجسته علمی یعنی آیت الله العظمی جوادی آملی و علامه حسن زاده آملی همچون خورشید در فضای کشور به ویژه حوزه های علمیه نور افشانی می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، آیت الله نورالله طبرسی، امروز در دیدار تدوین کنندگان دانشنامه مازندران با اشاره به قدمت تاریخی طبرستان در اسلام و پذیرش تشیع، گفت: مردم این دیار جزء نخستین مناطقی هستند که حکومت علوی را پذیرفتند.

وی سبق تشیع مردم مازندران را مهم ترین شاخصه این استان برشمرد و افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده مازندران یکی از جمله استان هایی است که بیشترین تعداد سادات در آن زندگی می کنند.

آیت الله طبرسی با اشاره به این که بیش از 70 درصد موقوفات استان مربوط به عزاداری سید الشهدا(ع) است، بیان داشت: این علاقه و ارادت مردم به اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع)، اثرات بسیاری خوبی برای مازندران در پی داشته است.

نماینده ولی فقیه در مازندران به نقش مردم این استان در پیروزی نهضت امام خمینی(ره) اشاره کرد و با بیان این که مازندران در پیروزی انقلاب اسلامی نیز پیشگام بودند، افزود: علمای این استان در صف نخست مبارزه با طاغوت قرار داشتند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، تقدیم بیش از ۱۰ هزار شهید در هشت سال دفاع مقدس را سند دیگری از حضور در صحنه مردم این استان در دفاع از انقلاب عنوان کرد و افزود: در این میان مازندران با تقدیم 400 شهید روحانی در جنگ تحمیلی در صف نخستین استان های کشور قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تأکید براین که این استان مهد پرورش بسیاری از علما و مراجع بزرگ در طول تاریخ بوده است، خاطرنشان کرد: امروز در عرصه فقه و فقاهت دو شخصیت برجسته علمی یعنی آیت الله العظمی جوادی آملی و علامه حسن زاده آملی همچون خورشید در فضای کشور به ویژه حوزه های علمیه نور افشانی می کنند.

آیت الله طبرسی با بیان این که هنوز هم بزرگان دینی بسیاری در مازندران هستند که نام و یادشان از خاطره ها پاک شده است، بیان داشت: باید تلاش شود تا چنین شخصیت هایی احیاء و به جامعه امروز به ویژه به نسل جوان معرفی شوند.

رییس شورای حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود به قدمت تاریخی حوزه علمیه استان اشاره کرد و با بیان این که مازندران در حوزه داری سابقه تاریخی دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از بزرگان دینی در مدارس علمیه این استان پرورش یافتند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان این که در حال حاضر نیز حوزه علمیه مازندران جایگاه بسیار ارزشمندی در سطح کشور دارد، گفت: تحصیل بیش از شش هزار طلبه برادر و خواهر در مدارس علمیه استان نشان دهنده استحکام پایه های دینی این استان است.

امام جمعه ساری با بیان این که در گذشته تنها در یک شهر مازندران چندین مدرسه علمیه وجود داشت، خاطرنشان کرد: امروز نیز فعالیت های حوزوی در استان بسیار ارزشمند و پویا است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به این که جامعه جوان امروز نیازمند یک الگو برای زندگی فردی و اجتماعی خود است، تصریح کرد: باید سیره علمی و عملی بزرگان دینی شناسایی، احیاء و به نسل جوان معرفی شوند.

آیت الله طبرسی تدوین و چاپ دانشنامه مازندران را ضروری توصیف کرد و با بیان این که این کار باید بسیار زودتر از این ها انجام می شد، افزود: باید تلاش شود تا همه بخش های علمی، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و دیگر مسائل مربوط به تاریخ مازندران در این دانشنامه آورده شود.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید براین که نباید بگذاریم فرهنگ این دیار به فراموشی سپرده شود، خاطرنشان کرد: امروز احیاء فرهنگ مازندران یک ضرورت مهم است که باید مورد توجه همه فرهنگ دوستان قرار گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha