جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خیرالرزاقین

حوزه/ این که برخی روزی بیشتری دارند وبرخی در تنگی رزق قرار می‌گیرند، حکمت و آزمون الهی است و الا برای خداوند همه چیز ممکن است، اما می‌خواهد به این وسیله روح سخاوت و فداکاری را در اغنیا و همچنین صبر و تحمل را در فقرا پرورش دهد.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

اللّهُ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشَاءُ وَیَقَدِرُ رعد/26

خدا روزى را براى هر که بخواهد گشاده یا تنگ مى‏‌گرداند

آینه:

حکایت؛ مرحوم شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی، برای تحصیل علم، سفری به شیراز کردند، چندی در آنجا مقیم شدند و در این مدت کتاب قانون بوعلی سینا را نزد طبیب معروف و مشهور عصر، مرحوم حاج میرزا جعفر طبیب تحصیل و تعلم نمودند.
شیخ می فرمود: صبح ها در مطب حاج میرزا جعفر به معاینه مریض و نسخه نویسی سرگرم بودم و عصرها کتاب قانون بوعلی را نزد وی می خواندم.
روش حاجی بر این بود حق الزحمه ای برای معالجه بیماران معین نمی کرد و هرکس هر مبلغ می خواست در قلمدان او می گذاشت و اگر بیماری چیزی نمی داد از وی مطالبه نمی کرد، درآمد حاجی از مطب خود روزانه از هشت یا نه ریال تجاوز نمی کرد و او هم از کمی درآمد شکایت نداشت، یک روز سر کار خود آمد و گفت: خداوندا، امروز برایم مهمان آمده است، به فرشتگانت امر فرما تا وجه لازم را فرود آورند.
آن روز درآمد مطب سی و پنج ریال شد، و یک روز هم از خدا خواست که فرشتگان را امر کند تا پول برای خرید انگور جهت تهیه سرکه بیاورند، در آن روز هم عاید وی حدود چهل و پنج ریال شد، ولی در روزهای دیگر نه درآمد وی تغییر محسوسی داشت و نه او عرض حاجتی می کرد، در مدتی که من در مطب او سرگرم بودم، سه هزار بیمار را معاینه کردیم و نسخه دادیم و هیچ بیماری برای بهبود مرض خود محتاج به مراجعه سومین بار نگردید و تنها در این میان، سه تن از بیماران تلف شدند که حاجی از قبل خبر داده بود.1

بـــر ســــر هـــر لــقـمـه بـنوشته خدا                                اين نصيب است بر فلان شه يا گدا

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب نشان از بی نشانه

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha