پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام اسفندياري

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه عالي نواب مشهد، تحول در علوم عقلی را نیازمند حرکت جهادی دانست و از تدوین ۳۰ برنامه تحولی در عرصه علوم عقلی در حوزه خراسان خبر داد.

حجت الاسلام محمد اسفندیاری، مدیر مدرسه علمیه عالي  نواب مشهد در گفتگو با خبرگزاري «حوزه» در خراسان رضوی درباره سابقه فعالیت های اين مدرسه در جهت رشد و گسترش علوم عقلی، گفت: مدرسه علمیه عالی نواب یکی از مدارس کهن حوزه علمیه خراسان مي باشد که اساتید و چهره های شاخص و ماندگاری را تحویل حوزه علمیه، جامعه علمی و نظام اسلامی داده و اولین مرکزی بود که سه رشته کلام اسلامی، ادبیات عرب و فقه و اصول را به صورت تخصصی پیگیری کرد.

وي با بيان اينكه فارغ التحصیلان این سه رشته هم اکنون در سمت های علمی، اجرایی و مدیریتی حوزه های علمیه کشور و دستگاه های مختلف نظام اسلامی مشغول فعالیت هستند، ابراز كرد: بنابراین می توان مدرسه علمیه عالي نواب را در زمینه ترویج و تبیین علوم عقلی اعم از منطق، فلسفه و کلام اسلامی در حوزه علمیه خراسان پیشگام دانست.

مدير مدرسه علميه عالي نواب مشهد افزود: اساتید علوم عقلی در حوزه علمیه خراسان عمدتاً از فارغ التحصیلان دوره های تخصصی مدرسه علمیه عالی نواب هستند و اولین پایان نامه های طلاب حوزه علمیه خراسان نیز در این  مدرسه و در رشته تخصصی کلام اسلامی دفاع شده است.

تشکیل کارگروه ارتقاء جایگاه علوم عقلی

وي به توجه جدي مديران حوزه علميه خراسان نسبت به علوم عقلي اشاره و اظهار كرد: با توجه به حکم رهبر معظم انقلاب و انتصاب مدیر و اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان، نگاه جدیدی به علوم عقلی در این حوزه کهن به وجود آمده است. رهبر معظم انقلاب در این حکم بر ارتقاء علوم عقلی تأکید داشتند و بر این اساس، مدیر حوزه علمیه خراسان دستور تشکیل کارگروهی برای ارتقاء علوم عقلی را صادر کرد.

حجت الاسلام اسفندياري اضافه كرد: این کارگروه جلسات زیادی را با بزرگان علوم عقلی و مؤسسات و فعالان این عرصه برگزار کرد که امضای تفاهم نامه ای میان حوزه علمیه خراسان و مجمع عالی حکمت اسلامی، یکی از نتایج جلسات مختلف آن بود.

وي با اشاره به اينكه محور اصلی و نهادی که وظیفه ایجاد تحول در علوم عقلی در خراسان را بر عهده دارد، حوزه علمیه خراسان می باشد، يادآور شد: مسئولان اين حوزه برای تحقق بخشیدن به این حرکت انقلابی از مدرسه علمیه عالی نواب و مجمع عالی حکمت اسلامی به عنوان دو بال استفاده می کنند.

تدوین ۳۰ برنامه راهبردی

مدير مدرسه علميه عالي نواب مشهد با بيان اينكه 30 برنامه برای سال تحصیلی 95-96 با محوریت «مدرسه حکمت و کلام اسلامی» که در اين مدرسه مستقر مي باشد، در نظر گرفته شده است که برخی از این برنامه ها اجرا شده و بقیه نیز در طول سال تحصیلی جاری اجرا خواهد شد، گفت: با توجه به حکم رهبر معظم انقلاب، برای اولین بار برنامه آموزشی رشته کلام اسلامی تصحیح و با نگرش جدید در حال اجراست و برای نخستين بار در حوزه علمیه خراسان و در رشته علوم عقلی، سطح چهار تخصصی راه اندازی و با حضور اساتید برجسته حوزوی، آزمون های کتبی و مصاحبه ها و اختبارهای علمی و شفاهی برگزار شد

وي افزود: به لطف خداوند از بهمن ماه سال جاری سطح چهار تخصصی در رشته کلام اسلامی در مدرسه عالي نواب شروع به کار خواهد کرد.

اخذ مجوز سطح ۴ رشته فلسفه و کلام اسلامی

حجت الاسلام اسفندياري با بيان اينكه  اخیراً نیز مجوز ارائه رشته فلسفه و کلام اسلامی را از معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان اخذ کرده ایم و هم چنان به دنبال ارائه تخصصی رشته های دیگری در سطح چهار هستیم، يادآورشد: به طور کلی مدرسه علمیه عالی نواب محور حرکت تحولی حوزه علمیه خراسان در علوم عقلی تعیین شده است و ما افتخار می کنیم که میزبان و خادم طلاب و اساتید حوزه خراسان هستیم و گامی در جهت رشد علوم عقلی و پاسخ به منویات رهبر معظم انقلاب برداشته ایم.

مسئول حوزه مديريت حوزه علميه خراسان ابراز اميدواري كرد كه با همکاری مدیران، اساتید و طلاب اين حوزه، حرکتی جهادی، تحولی و عظیم در حوزه علوم عقلی مشاهده شود.

وي درباره نقش مدرسه عالي نواب در تربیت مدرسین علوم عقلی نيز گفت: پس از بازسازی ساختمان مدرسه علمیه عالي نواب، دوره های تربیت مدرس زیادی در این مدرسه آغاز و باعث شد بیشتر مدرسین کنونی حوزه علمیه خراسان، دروس سطوح عالی خود را در این مدرسه گذرانده باشند.

مدير مدرسه علميه عالي نواب مشهد افزود: ما در همه رشته های آموزشی مدرسه، چهار مهارت را برای دوستان طلبه در نظر گرفته ایم که یکی از آن ها تسلط به مهارت تدریس می باشد.

برگزاری دوره های تربیت مدرس

وي با بيان اينكه به زودی تفاهم نامه ای با معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان به امضاء خواهیم رساند و دوره های تربیت مدرس در رشته های ادبیات عرب، فقه و اصول و متون علوم عقلی مخصوصاً فلسفه، بدایه و نهایه را آغاز خواهیم کرد، ابراز كرد: امیدواریم در سال آینده پانزده استاد برای تدریس کتاب های بدایه و نهایه به حوزه علمیه خراسان تقديم كنيم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha