جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فصلنامه کلام اسلامی

حوزه/ نودوهفتمین شماره از فصلنامه علمی- پژوهشی «کلام اسلامی» از سوی موسسه امام صادق علیه السلام و به صاحب امتیازی: آیت الله العظمی سبحانی منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، در این شماره که اختصاص به بهار 1395 دارد شش مقاله در مباحث علم کلام به علاقمندان مباحث اعتقادی ارائه گردیده است.

«برهان امکان در اندیشه فیلسوفان و متکلمان» مقاله ای است که به قلم حجت الاسلام والمسلمین ربانی گلپایگانی نگاشته شده است. در چکیده این مقاله می خوانیم:

یکی از استوارترین برهان هایی که بر وجود خداوند متعال اقامه شده، برهان امکان یا برهان امکان و وجوب است. برهان وجود و برهان صدیقین سینوی، نام های دیگر آن است. از برهان امکان دو گونه تقریر ارائه شده است:

گونه نخست، بر قبول واقعیت یا موجود، بدون لحاظ این که ممکن الوجود است، مبتنی است؛ و گونه دوم بر وجود ممکن الوجود مبتنی است.

در تقریر اول، از وجود موجود (واقعیت) بر وجود واجب الوجود بالذات استدلال می شود؛ و در تقریر دوم از وجود ممکن الوجود ضرورت وجود واجب الوجود بالذات اثبات می گردد.

از هر یک از دو گونه تقریر برهان امکان، تبیین های مختلفی ارائه شده است، برخی از تبیین های گونه اول، مبتنی بر امتناع دور و تسلسل در علیت است؛ و برخی دیگر، مبتنی بر آن نیست.

گونه دوم تقریر برهان امکان نیز با عبارت های متفاوتی تبیین شده است. در این میان شیخ اشراق نیز تقریر ویژه ای از برهان امکان عرضه نموده است.

لِمّی یا إنّی بودن برهان امکان از جمله مسایل مورد بحث دربارۀ آن است، چنان که اشکالاتی نیز بر این برهان وارد شده که از سوی متفکران اسلامی به آن ها پاسخ داده شده است. مسایل و مباحث مزبور در این نوشتار تبیین و بررسی گردیده است.

دیگر عناوین مقالات شامل: «چیستی ایمان در حکمت و کلام اسلامی» به قلم عبدالله ابراهیم زاده آملی؛ «تبیین و دفاع کلامی از معنا و هدف زندگی در نگاه علامه طباطبایی» اثر علی عسگری یزدی و مسعود میرزایی؛ «نگاه مکانیکی به جهان؛ بررسی تحلیلی و واکاوی پیامدها» به قلم هادی فنائی نعمت سرا؛ «نقد و بررسی سندی و دلالی حدیث "اصحابی کانجوم"» به قلم حسن ترکاشوند؛ «روش شناسی کلامی علامه حلی (ره)» به قلم عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، هادی زارعی و حیدر سبزی؛ می باشد.

لازم به ذکر است که چکیده مقالات به زبان عربی و انگلیسی نیز در فصلنامه منتشر شده است.

نودوهفتمین شماره از فصلنامه علمی – پژوهشی «کلام اسلامی» به صاحب امتیازی حضرت آیت الله سبحانی در 184 صفحه و با قیمت: 3000 تومان عرضه شده است.

علاقه مندان جهت تهیه فصلنامه می‌توانند به نشانی: قم، پردیسان، بلوار امام صادق (ع)، مرکز تخصصی علم کلام، مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 32925152-025 تماس بگیرند.

وبگاه فصلنامه نیز به نشانی: www.Imamsadiq.org در دسترس علاقه مندان می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha